0

Fastpris på drivstoff ??

spurt 2022-02-14 06:18:32 +0100

updated 2022-02-14 08:42:01 +0100

Siden i fjor høst har jeg hatt gleden av å vikariere som veileder ved en såkalt vernet bedrift. En liten industri hvor de ansatte av forskjellige årsaker trenger tilrettelagt arbeid, og kontinuerlig oppfølging. De svarer til gjengjeld med en stor og ekte arbeidsglede. Det var her jeg ble kjent med Oscar. Oskar polerer biler. Han har førerkort og egen bil. En dag vi pratet om høye bensinpriser fortalte Oscar at han ikke brød seg om prisene. Helt siden han fikk egen bil for 6 år siden hadde han hatt fastprisavtale på bensin !!! Han hadde lært av far, å bare fylle for 300 kroner !! :-D Rørende enkelt, ikke sant ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-14 12:00:21 +0100

Ja, jo, det har jo iallefall en psykologisk effekt. Ellers kan man jo grine seg inn i både firma-avtaler og "truckers" avtaler, det første gir iallefall noen øre i fast rabatt, på samme måte som NAF-medlemmer og ditten og datten kredittkort gir rabatt - noen øre. Truckers-kortene fra Fina i sin tid var tilsynelatende gjeve greier, da fikk man opptil et par kroner i rabatt, det var bare en hake: rabatten ble gitt i forhold til en fast gjennomsnittspris for den måneden - litt som "strømstøtten" - og som vi vet - pumpeprisen kan jo utmerket godt svinge mer enn et par kroner i løpet av en uke!

Jeg har hatt flere varianter over temaet, også "Truckers" avtale, der man fyller på dedikerte "truckers" stasjoner! I store trekk egne anlegg, med pumper som er dimensjonert for å flle tyngre kjøretøyer! Herunder er det ofte "always fullt trøkk", det er mao en aldri så liten utfordring å fylle en personbil! Men undre over alle undre, det gikk jo greit, hendte det kom trailere mens jeg sto og fomla, men det var åpenbart flere enn meg som fylte privatbil med lastebilkort! En annen ting var at påfyllingshølet på min f.d Passat B2 var akkurat såvidt stort nok til lastebilpumpa! Helt fantastisk, en glede og en fryd, og en del av avtalen var at jeg dengang fikk en svær perm med oversikt over og kart som førte meg frem til alle Truckers-pumper i det ganske land, med jevnlige oppdateringer! Sånn var det i hine dage, før vi fikk navi-systemer og mulighet for å legge inn hva vi måtte ønske i søkk og kav! Senere forsvant jo Fina, såvidt jeg husker overtok Shell, og det ble mer utbredt å sende ut filer med "POI" til GPS'ene som allemannalle etterhvert hadde i bilene sine.

Det finnes fremdeles enkelte truckers-anlegg, men det er færre, det er så enkelt som at Statoil og Shell etablerte egne pumper og tanker på sine stasjoner rundt om, gjerne en dusj og sånt til sjåførene, vips, så selger man pølser og burgere samtidig! Wn-win for alle, sjåførene blir mette og glade, og kan fylle på opplyste, feiende flotte stasjoner sammen med oss andre istedet for på mørke, skumle plasser, gjerne i isolerte områder et stykke unna folk. For elbilfansen burde jo dette være kjent: Tesla har etablert flere av sine ladestasjoner i nettopp industriområder, rett og slett fordi man der har infrastrukturen på plass. Ref Tesla-Bjørns meritter, med oppvarming av nudler i bilen mens han sitter og venter på at bilen skal "fylles opp" et sted nede i Europa!

For min del ble det jo etterhvert enklere å få del i mine respektive arbeidsgiveres rabatter og ditto kort, og når jeg gikk ut av arbe', videreførte jeg en slik avtale til NAF-avtalen ble like god, da fortsatte jeg med NAF-avtalen - og så videre. Fordelen er jo at Circle-K, som vårt mer eller midnre kjære Statoil nå heter, har stasjoner over hele Skandinavia og litt til, derved kan jeg bruke kortet uten valutakostnader og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Jo jo - 🥴

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2022-02-14 16:52:09 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger