Kamerat Wizard har en grei oppsummering, det som bør nevnes, er at "700 hk" The Tesla Way ikke er riktig det samme som 700 hk slik det fremstår i de fleste konvensjonelle biler. Det gjenspeiles i bla kunder som furta og gikk til rettsak fordi det som du er inne på, er sånn at det føles som et par-tre hundre av de oppgitte hestene av de x hundre hestene kundene mener de betaler for - sto igjen i stallen et sted! Uten å gi inn i problemstillingene rundt dette, sånn er det faktisk, de 700 påståtte hestene er nok i noen grad erstattet av ponnier, de er verken gallopp-hester eller skikkelige arbeidshester! Legg til at en hvilken som helst Tesla har så mye dauvekt i form av batterier å drasse på, at neeeeeeeeeei, dersom man biter løper og kjøper Tesla i den tro at det er en "Ferrari på billigsalg", ja er man rett og slett ført inn på ville veier! Når det er sagt: med et par tonn og oppover å drasse på blir det jo heller ikke noen høydare på veien, vekta merkes - uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Ja, det er nok av freske påstander fra fanboyza og fra "testmiljøer" som preges av fanboyza, men Newtonmekanikken gjelder faktisk fortsatt: også for Tesla. Sånn er det bare.
Når det gjelder kvaliteten, skal du ikke kaste mange blikkene på en Tesla før du skjønner at dette ikke er i nærheten av å være en "premiumbil", de er et hav av forskjell mellom f.ex Tesla S og det mer seriøse produsenter - som BMW, Mercedes og f.ex Lexus leverer. Man får det man betaler for, med Tesla er det batteripakka og kanhende et aldri så lite image man betaler for. At man får feil og nykker med på kjøpet, det er en del av dealen, likeså at Tesla har tatt et par uheldige snarveier i designet av førerstøttesystemene, du vet, de man markedsfører som "autopilot" og ditt og datt. Igjemnuten å gå inn i problemstillingene, dette har ingen verdens ting med begrepet "autopilot", i egentlig forstand, å gjøre. Det er i beste fall halvgode førerstøttesystemer. Om man har ovenstående og justerer forventingene deretter før man løper og kjøper, ja da kan det hende at man blir sånn passe fornøyd med bilen. Men det er en aldri så liten malurt til i begeret man bør være klar over: Tesla er ikke helt "der" når det gjelder logistikken, verken i forhold til reservedeler eller verstedstjenester. Gitt det faktum at Norge er et land med tildels betydelige avstander, ja da er det litt dumt at det ikke er spesielt mange merkeverksteder rundtomkring i Norge. Og nei, en Tesla kan man faktisk IKKE serve hos Mekonomen!
The Bottom Line er at vi snakker om et tungt drog som for toppmodellene innebærer en tildels betydelig investering. Legg til at batteripakka ikke har evig liv - heller ikke hos Tesla - det gjør noe med løpende verditap og ikke minst levetiden for investeringen - i tillegg er ... (more)