Vel, denne batteribytteordnigen har helt sikkert sin pris, ingen gir ved dørene. En tanke som ville spiret i min krystallkule, er dette, i tillegg til eventuell prisøkning på denne "tjenesten" i fremtiden. Dernest vil det være av avgjørende betydning hvor utbredt, hvor god denne tjenesten egentlig er. Formodentlig kan kundene også lade derhjemme eller på kommersielle ladetilbud i tillegg, men leasingavtalen har uansett sin pris - den må med i regnestykket om du bekymrer deg for fremtiden.
Forholdene nevnt over til naturlig nok også bekymre potensielle kjøpere den dagen du vil selge bilen, det gode er selvfølgelig at levetiden for batteripakka ikke er et tema, på den annen side sett: leasingkostnaden må nødvendigvis ta høyde for "batterislitasje". Som sagt: ingen gir ved dørene, her blir du din egen ekspert, både underveis og før kjøpet: før kjøpet må du helt klart bruke litt tid på å vurdere såvel løpende kostnader som hvilke premisser NIO egentlig tilbyr i årene fremover. Nei, du finner ikke svar på riktig alt, det blir litt gamgling uansett, der du kan være uheldig - eller mindre heldig. For mange variable her til at krystallkula kan si det ene eller andre, det avgjørened er leasingkostnaden og hvordan den utvikler seg over tid. For å si det sånn, du får neppe en gunstig fastprisavtale med en løpetid på 10 år uten mulighet for prisregulering fra leverandørens side.