Det er minst to ting som ødelegger moroa her: dels det norske avgiftsystemet som jo sørger for at bil generelt er rådyrt i Norge: dette trekker også med seg biler med grønne skilter i større eller mindre grad. Dernest er det relativt få brukte pickuper i markedet, enda færre i god stand. Når det attpå til er mange som ønsker seg en pickup der ute i bruktmarkedet, ja da blir det kjøpers marked, spesielt for populære biler som f.ex Toyota HiLux. Og snakker vi om biler med bakseter, biler med litt motor og firehjulstrekk, evnt amerikansk, ja da har vi hele gullrekka med prisdrivende faktorer: høy nybilpris, "rett utstyrt", i det hele tatt: biler som har en ivrig tilhengerskare som betaler uten å mukke! Litt som i personbilmarkedet, ungdommelige bilkjøpere låner lett til oppetter pipa for å få disse fjonge ringene i grillen og de egenskapene de iallefall TROR bilen måtte ha!
Kamerat Wizard gir jo en grei oppskrift på hvordan du kan få deg en god bil for ditt budsjett, ellers bør du jo ha et reellt behov, dette er jo først og fremst biler som passer for si en håndverker eller si om du har en hobby eller annen aktivitet der du kan ha glede av en sånn bil. Om du velger pickup fremfor personbil og bare skal bruke den som en vanlig bil, da er Amorok alternativet, men be advised, dette er først og fremst yrkesbiler, med de konsekvenser dette kan ha for bilens faktiske stand. Mao NAF-kontroll FØR kjøp - du har ikke en snøballs sjanse på et varmt sted til å klare å avdekke skjulte feil og mangler på egen hånd der ute på tunet hos selger! Skjulte feil og mangler kan finnes i alt fra hjuloppheng til begynnende kritisk rust i bærende konstruksjoner, altfor mange biler selges som nye uten annet enn "fabrikkbeskyttelse" mot rust. Det er meget dårlig karma, og de som eventuelt blir understellsbehandlet av importøren, ja der gir eierne ofte beng i etterbehandling. Det treffer neste eier midt i fleisen, og på norske vinterveier, der raper stålmarken av fryd!
Og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn etter, eventuelt et passende prisavslag. Og som vi vel har nevnt noen ganger her, bare et par sett dekk kan utgjøre en saftig bunke tusenlapper her! Og neeeeeeeeeeeeei, verken "nylig EU-kontroll" eller "tilstransrapport" fra et tilfeldig verksted matcher en NAF-test: på EU- hhv tilstandsrapporter kommer f.ex dekk på slitasjegrensa ut med "OK"! Sånn er det med mye annet også, man har liksom en litt annen fokus.
Det som er synd, er at det finnes mengder av pickuper, spesielt med dobbeltcab, som aldri kommer til Norge. Jeg har mang en gang tenkt i den retningen selv, bla fordi jeg har kjørt mye ved opp gjennom åra, og jeg trenger jo baksete av og til. Men dengang ei, i Norge blir disse bilene rådyre, uansett om baksetene skulle vært satt inn eller ikke ... (more)