0

Xenon / Bixenon

spurt 2022-01-20 15:53:33 +0100

anonym bruker

Anonym

har bil m bixenon ...ene hovedlys har over tid blitt mye svakere . har bytta xenonpære uten noe forskjell . har målt spenning på alle ledere på multikontakt inn på lykt ; den er lik batt. spenning . hva er inne i lampa ? trafo / omformer ? ( Ny lykt er vanvittig dyr ) lite info ffra forhandler .

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-21 12:03:31 +0100

Inni modulen som stryrer xenon lampene så er det en starter krets som fyrer dette igang og gradvis øker spenning til lampen slik at den lyser med full styrke, det tar bare millisekunder før elektronikk modulen har gjordt jobben sin med å tenne pæren. lyser den svakt så er det jo enten pæren du har valgt eller at modulen har en svakhet som er problemet uansett hva du har målt deg til .

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-21 12:14:04 +0100

Xenon og BiXenon er barn av samme mor: vi snakker om en lyskilde fyllt med gass, som tilføres strøm med høy spenning, voila, bli lys og det ble lys! Mao en variant over temaet lysbue, og som vi vet, skal vi få til et slik fenomen, snakker vi typisk om spenninger i størrelsesorden 20.000 volt. En kritisk duppeditt i det vi kan kalle forsyningskjeden, kalles "ballast". HER finner du en nogenlunde forståelig blokkskjematisk fremstilling - rett nok for ekstralys: https://www.ekstralys.no/users/ekstralysmystoreno/Image/monteringsanv.pdf

I tillegg til pæra, som du altså har byttet, finnes det en "duppeditt" et sted. Om du føler kablingen, bør du kunne finne ut hvor denne er plassert - kan være vår gode venn Wizard vet hvor den befinner seg på Peugeout - og vil ikke merkeverkstedet svare - ja da kan du jo henvende deg til et bilelektrisk verksted. Ja, du kan med litt innsats finne ut av dette selv, men NB NB NB: selv om det ikke er megastore strømstyrker, er det ikke noen spøk å jobbe med duppeditter som generer høyspenning! Du skal mao ha LITt mer kunnskap om dette med å jobbe med strøm enn hvermannsen! Om du ikke føler deg hundre prosent komforabel med å gjøre en slik jobb og innretter deg på en slik måte at du ikke shorter høyspenningskilden eller noe annet festlig, ja da koster det ikke allverden å la et bilelektrisk verksted ta jobben. Det som kan komplisere dette noe, er dette med BiXenon, der harm an også en form for styring av lyset som sendes ut - stikkord nær/fjernlys og det VAG kaller "lysassistent". Om fabrikanten har valgt å integrere denne styringen og ballasten i en "sort boks" og attpå til har støpt denne inn i lykteinnsatsen, har du et problem. Da kan du stå overfor enten en Reodor Felgen (Youtube) reparasjon, der du må plukke opp en lykteinnsats som slett ikke er påtenkt å plukkes fra hverandre, for ikke å si at det kan være problematisk å sette den sammen igjen, og du må kanhende sende en "svart boks" til et firma som kan dette med å reparere sånt.

Men la oss nå ikke male fanden på veggen riktig ennå! Et bilelektrisk verksted vil normalt sett raskt kunne "belyse" aktuelle løsninger her, om merkeverkstedet ikke kan og vil! Ellers har du såvidt jeg ser, kommet et stykke på vei selv, HER finner du forøvrig en enkel forklaring på feilsøk og mulige årsaker: https://www.testtips.no/lys/sjekke-xe...

Hva lykteinnsatsen koster til Peugeot, vet jeg ikke, men skulle det være påkrevet å bytte hele stasen, sjekk prisen hos f.ex tyske nettforhandlere, eventuelt i Frankrike. Det er helt kurrant å handle på nett, og betaler du litt ekstra for frakt - DHL er en god samarbeidspartner - tar DHl seg av tollbehandlingen, og du får delene levert på døra - ofte i løpet av et døgn. Summa summurum blir totalkostnaden omtrent som Posten Norge, kanhende litt lavere, årsaken til dette ligger som vi vet, i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-21 13:12:04 +0100

Obs Mr N Wolf hvis den du har kjøpt av på Ebay skriver på det Norske Voec nummere som kommer med det du kjøpte og er synlig på pakken så kan ikke posten gjøre noe som helst og ei hellet kreve deg for noe som helst. Det er mere noen litt useriøse selgere der ute som utelater dette VOEC nummeret fordi de ikke gidder å skrive det på som har feilen her. Jeg har skrevet flere ganger til Ebay om dette og situasjonen et bedret men ikke vantett. Når en selger selger gjennom Ebay så kommer en fulstendig lapp som skal klistres på pakken til Norge men så var det jo det med at hvor mange har printer i dag slik at all nødvendig info kommer på pakken. Ja og kommet det da en pakke uten denne infoen så blir det tollbehandling og merutgifter da de ikke selger seg gratis. Du kan ikke kjøpe noe som helst hverken fra Ebay eller Amazon uten at du betaler momsen i ditt kjøp hvis du vil ha den levert til Norge så sånn er nå det.

Hilsen Mr CarWizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-21 21:17:05 +0100

En varm takk til d'rede Kamerat Wizard for godt tips! Ellers er det dessverre sånn at det kgl norske postvesen har en lei tendens til å være aldri så lite vanskelige å ha med å gjøre, men det kunne vært verre, i UK er det etter sigende helt håpløst!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-25 14:30:58 +0100

updated 2022-01-25 19:59:31 +0100

Det høres ut som om det er tenneren som har tatt kvelden. Slik jeg oppfatter har du målt spenning hel fram til lampa. Da sitter vel tenneren inne i lampa ? Hvis lykteglass er til å demontere kan den kanskje byttes forfra ? Forøvrig finnes det en del bra huggere. Selv har jeg god erfaring med Gested Autoopphug i Danmark. Leverer ukentlig flere steder i Norge.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger