0

Vurderer kjøp

spurt 2022-01-12 15:52:58 +0100

anonym bruker

Anonym

Vurderer å kjøpe en Golf 105 TSI A7 Sport, registrert desember 14. Noe spesielt jeg bør se etter?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-12 21:27:58 +0100

Når fabrikkgarantien er long gone, er det en ting som gjelder: NAF-test FØR - FØR - FØR du tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt. 60 pkt koster 1500 spenn for medlemmer, full test koster en tusenlapp mer. Medlemskap uten veihjelp er nærmest gratis, betales med solid margin av medlemsfordelene. Og veldig kjekt å ha den dagen du eventuelt trenger juridisk eller teknisk rådgivning fra det være seg NAF sentralt eller en samarbeidende advokat med relevant spisskompentanse i ditt nærområde.

Det du kan gjøre selv, er å ta en enkel "grovsortering" av aktuelle biler, her har du tydeligvis funnet en Golf, i det være seg selgers lokaler eller på tunet hos selger. Gjerne også en prøvekjøring, og ja, du kan finnes greie sjekklister i søkk og kav på nett - bruk for all del en sånn! Men når det gjelder en tilstrekkelig grundig sjekk - er det kun NAF-test som gjelder. Før kjøpet, fordi det er uendelig mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler før kjøpekontrakten er underskrevet, eventuelt prisavslag. Og nei, "tilstandsrapporter" sier egentlig alt og ingenting, altfor ofte står det OK på alt, så lenge ikke hjula detter av eller det kun er strien igjen av dekka. EU-kontroll likeså - det er kun NAF-test som duger - og det er mye ryddigere for både kjøper og selger.

Det jeg ellers ville satt på lista for en Golf, er rust, rust og atter rust. Som med mange andre biler, rustbeskyttelsen fra fabrikk holder ikke mål for den norske vinteren, og Møller gir beng i å understellsbehandle bilene når de kommer til Norge. Enhver som ser under en ny bil, vil raskt se at det er kun "bunnplata" som har en form for rustbeskyttelse, alt som er montert i ettertid er i beste fall kun "beskyttet" med et tynt lag lakk. Alle som har levd en stund og vet litt om hvordan rust sprer seg, vil vite at det er på grensen til en hån mot kundene å hevde at dette er "godt nok". Men rett skal være rett, flere forhandlere tilbyr kundene understellsbehandling før bilen blir levert til en avtalepris.

Om den aktuelle bilen IKKE er understellsbehandlet i Norge, og det ikke er begynnende kritisk rust på den, ja da har du flaks - og det første du gjør, er selvfølgelig å kjøre bilen direkte til understellsbehandling. Har tidligere eiere understellsbehandlet bilen, be om å få se dokumentasjon for hvem og når det er utført, er det RETT FØR salgsbeslutningen, da ringer du aktøren som gjorde jobben og dobbeltsjekker bilens rustmessige status FØR behandlingen. Ellers er det kanhende på tide med etterbehandling - typisk annethvert til tredjehvert år.

Ellers er Golf greie biler, for all del, men be advised, dobbeltsjekk også at det er en bil med TANNREIM, ikke en "overligger" med KAMKJEDE. Versjonene av de små benzinerne med KAMKJEDE hadde en lei tendens til å ende med motorhavari. Om jeg ikke husker feil, gikk man over til tannreim rundt 2013, men det er alltid lurt å dobbeltsjekke når man ligger såpass nær i tid. Ellers ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger