0

Bilmekaniker eller dataingeniør?

spurt 2022-01-12 08:45:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei jeg har en VW ID.3, men mitt spørsmpål gjelder egentlig alle moderne biler. For noen år siden så var en bil praktisk talt ren mekanikk, mens det i dag er en datamaskin med mekaniske komponenter. Jeg har inntrykk av at de som sitter på support hos forhandlere stort sett har lite kompetanse på problemer med elektronikk / software, noe jeg antar at størsteparten av reklamasjoner i dag går på. Support burde egentlig både hatt en dataingeniør som backup, i tillegg til klassiske bilmekanikere. Har du noen tanker om dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-12 11:28:41 +0100

skal studere i utlandet til høsten (singapore) for å bli dataingeniør, og en god del av pensumet går på utvikling av bilsystemer faktisk. Så støtter denne tanke-settet

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-12 11:52:59 +0100

Vel, se annet svar på samme spørsmål, det er mer enn 70 år siden en bil var skrella for elektronikk! Selv Moskwitch anno 1958 hadde en form for det vi kan kalle elektronikk, greit nok, ingen transistorer, men bla en enkel radiomottaker var standard! I tillegg mener jeg det fantes en termosikring - type blad-termostat - i tillegg til TRÅDVIKLEDE sikringer - som beskyttet en 12 volt likestrømsgenerator av datidens enkle sort - og en rele-basert regulator! Denne regulatoren er utrolig interessant, den ble videreført i Moskwitch 408 osv på tidlig 60-tall, rett nok halvparten så stor, og faktisk tilpasset vekselstrømsgeneratorene i Moskwtich 412 som ble produsert til langt utpå 70-tallet! Helt fantastisk! Og som vi vet: vår gode venn Lucas - engelskmannen som er mer kjent for å ha funnet opp MØRKET - var en av pionerene som fant på dette med VEKSELSTRØMSGENERATORER i vesten! Rett nok omtrent samtidig med mange andre, men vi skal ikke kimse av Lucas, det å designe en trefase vekselstrømsgenerator med en fungerende likeretter og tilhørende regulator var et pionerarbeid som egentlig er grunnlaget for alle senere gjennombrudd: uten dette ville vi rett og slett ikke hatt tilgang på nok "god" strøm til å kunne dirve noe som helst av alt det vi har dytta inn i bilene våre i ettertid! Hipp hurra for Lucas og det som engang var et av lokomotivene for vestlig industriutvikling: det engelske-engelske industriveventyret som fostret fantastiske biler som Ford Kortliva og Rangerover!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-12 13:14:09 +0100

Vel det er ikke som Ts skriver at det er en datamaskin med mekaniske komponenter det er en datamaskin som styrer og kontrollerer mekaniske komponenter så er nå det sagt. En bil er som før stort sett bygget opp identisk med en bil fra la oss si 70 tallet og som Mr N Wolf sier vi hadde allerede da en del komponenter som lignet på at elekrtonikk var i kommingen fks turteller og elektronisk speedometer og ja da vekselstrøm generatoren kom så hadde den en elektronisk krets. I de senere år med stadig å skulle forbedre bilers sikkerhet så var økende grad av elektronikk nødvendig da fks abs må ha så mange sensorer å forholde seg til at et delevis mekanisk system ville blitt for dyrt og krevende å innstallere. De viktigste komponentene er fremdeles mekaniske men som sagt er det elektronikk og high speed canbus som styrer mekansike komponenter. Vi kunne før pumpe bremse for å unngå hjul låsing og derfor unngå å havne i grøfta men vi mennesker reagerer ikke så på instinkt så vi klampet inn bremsen og lar det stå til men så var det bergingsbil som berget oss etter det. Airbags og Antisladd kunne aldri fungert uten utstrakt bruk av elektronikk men husk at elektronikk også kan fortelle deg mye om hva som er galt med den og gir seg tilkjenne via feilkoder i obd2 systemet så mekanikere har fått en lettere hverdag på mange måter hvis de vet hvordand de skal bruke utstyret sitt så vi trenger ikke en dataingeniør som back up da det ikke er program bitene som plutselig blir borte men snarere en ledning som som ligger til jord eller tæres av eller at en bestemt lodding har en svakhet og må friskes opp. Utviklingen går raskt i bilverden så at utdannelsen til Aquilla også innebærer en del utvikling ang bil er ikke så unaturlig.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-12 16:18:41 +0100

Glimrende oppsummering og fremstilling fra Kamerat Wizard, nok en virtuell konfekteske flagrer gjennom cyberspace! Pinadø ikke rart at kapsiteten på internett blir "overopphetet" innimellom!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar