Tja, mener en unevnelig konkurrent til Volvo gir tre års full garanti på reparasjoner over et gitt beløp utført ved merkeverksted! Kanhende verdt å ha i bakhodet ved neste bilbytte! Ellers ville jeg nok først og fremst sjekka når glødepluggene eventuelt ble byttet sist. Du sier ikke noe om hvor gammel bilen er eller hvor mange kilometer den er kjørt, erfaringsmessig bør man bytte glødeplugger hver 100.000 kjørte kilometer, give or take noen tusen kilometer. Bortsett fra at man da slipper problemer med en eller flere glødeplugger som ikke lenger fungerer, er det jo sånn at de "setter seg" over tid - mao blir de gjenstridige å få ut om de står for lenge. Min subjektive oppfatning er derfor at det er god økonomi å legge seg på et "skiftintervall" på si 100.000 km her.
Be advised, som med tennplugger, en glødeplugg kan holde både 100 og 200.000 km, men den kan også gå heden etter kun kort tid. Det er ingen fasit - ting kan skje med en glødeplugg som med andre ting på bilen din. Det kan også oppstå andre, elektriske problemer som påvirker glødingen.
Når det er sagt, iallefall i sommerhalvåret vil du knapt merke om en glødeplugg tar kvelden, kanhende du ikke merker at to tar kvelden heller. At bilens overvåkingsfunksjoner bør fange dette opp? Javisst, men derved er det ikke sagt at de faktisk gjør det. MacMurphy følger oss hvor vi går, sånn er det bare. Og om en glødeplugg ikke fungerer, ja da blir det mangelfull eller ingen forbrenning av dieselen i den sylinderen der problemet er. Denne helt eller delvis uforbrente dieselen blir sendt ut i eksosanlegget, der ligger DPF og venter. Ikke på noe "godt" i denne sammenhengen, derved kan det absolutt være en sammenheng her. Andre ting som kan påvirke DPF i negativ retning, er dyseproblemer - altså problemer knyttet til bilens innsprøytingsystem. Dette vil kunne oppstå om man kjører for lenge uten å bytte dieselfilter - eller om filteret på annet vis blir tilstoppet. Ved delvis tett dieselfitler suges vannperler gjennom, vips, så har du et seriøst problem med innsprøytinga på bilen din. Andre muligheter er om du fyller diesel som har for høyt vanninnhold - ikke vanlig - men det skjer - da klogger filteret igjen, og du får samme problemstilling over tid. Enda en ting som er uheldig, er om du bruker kondensfjerner: dette er i store trekk alkohol i en eller annen form, eller isopropanol, dette får vannet til å "perle", disse små vannperlene fraktes med drivstoffsystemet til filteet, og suges rett gjennom - vips - samme problemet med en annen årsak. Uansett, dette påvirker innsprøytingsystemet, primært dysene, neste ledd i kjeden er forbrenningskammeret, dernest står - igjen - DPF for tur.
Legio muligheter, det du kan håpe på er at verkstedet muligens kan "regenerere" DPF. Det består i korthet av å tvangskjøre bilens renseprosess for DPF, om det finnes en slik opsjon på V50, er det en prosess som kan gjøres et begrenset antall ganger. Med litt flaks fungerer det - om det IKKE gjør ... (more)
ECM-2A30 er første feilmelding, ikke 1A30