0

Bytte partikkelfilter etter bytte 2 år siden

spurt 2022-01-11 13:02:30 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Jeg har en V50 som jeg byttet partikkelfilter på i september 2019. I desember fikk jeg opp feilmelding på bilen og den gikk i "nødmodus". Verksted jeg hadde byttet partikkelfilter hos i 2019 konstanterte at feilmelding (ECM-1A30, ECM2A40 og ECM6620 tilsier at jeg må bytte glødeplugger og partikkelfilter. Dette til en kostnad på 23.000 kr. Hva jeg har fortståt skal partikkelfilter holde imellom 120-150.000 km før dette må byttes igjen. Bilen min har gått kanskje 20.000 ifra det ble byttet sist gang. Verksted mener at det var andre årsaker som har påvirket at partikkelfilter nå må byttes men klarer ikke heilt å svare på hva det er. Er det slik at glødplugger kan påvirke partikkelfilter i den grad og på så kort tid at det rett og slett blir ødelagt. Jeg synes dette høres alt for rart ut og at de prøver å unngå en reklamasjon. Hadde satt stor pris på en tilbakemelding her. Mvh. Johan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

ECM-2A30 er første feilmelding, ikke 1A30

JohanTa gravatarbildeJohanTa ( 2022-01-11 13:04:28 +0100 )rediger

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-11 14:59:48 +0100

Tja, mener en unevnelig konkurrent til Volvo gir tre års full garanti på reparasjoner over et gitt beløp utført ved merkeverksted! Kanhende verdt å ha i bakhodet ved neste bilbytte! Ellers ville jeg nok først og fremst sjekka når glødepluggene eventuelt ble byttet sist. Du sier ikke noe om hvor gammel bilen er eller hvor mange kilometer den er kjørt, erfaringsmessig bør man bytte glødeplugger hver 100.000 kjørte kilometer, give or take noen tusen kilometer. Bortsett fra at man da slipper problemer med en eller flere glødeplugger som ikke lenger fungerer, er det jo sånn at de "setter seg" over tid - mao blir de gjenstridige å få ut om de står for lenge. Min subjektive oppfatning er derfor at det er god økonomi å legge seg på et "skiftintervall" på si 100.000 km her.

Be advised, som med tennplugger, en glødeplugg kan holde både 100 og 200.000 km, men den kan også gå heden etter kun kort tid. Det er ingen fasit - ting kan skje med en glødeplugg som med andre ting på bilen din. Det kan også oppstå andre, elektriske problemer som påvirker glødingen.

Når det er sagt, iallefall i sommerhalvåret vil du knapt merke om en glødeplugg tar kvelden, kanhende du ikke merker at to tar kvelden heller. At bilens overvåkingsfunksjoner bør fange dette opp? Javisst, men derved er det ikke sagt at de faktisk gjør det. MacMurphy følger oss hvor vi går, sånn er det bare. Og om en glødeplugg ikke fungerer, ja da blir det mangelfull eller ingen forbrenning av dieselen i den sylinderen der problemet er. Denne helt eller delvis uforbrente dieselen blir sendt ut i eksosanlegget, der ligger DPF og venter. Ikke på noe "godt" i denne sammenhengen, derved kan det absolutt være en sammenheng her. Andre ting som kan påvirke DPF i negativ retning, er dyseproblemer - altså problemer knyttet til bilens innsprøytingsystem. Dette vil kunne oppstå om man kjører for lenge uten å bytte dieselfilter - eller om filteret på annet vis blir tilstoppet. Ved delvis tett dieselfitler suges vannperler gjennom, vips, så har du et seriøst problem med innsprøytinga på bilen din. Andre muligheter er om du fyller diesel som har for høyt vanninnhold - ikke vanlig - men det skjer - da klogger filteret igjen, og du får samme problemstilling over tid. Enda en ting som er uheldig, er om du bruker kondensfjerner: dette er i store trekk alkohol i en eller annen form, eller isopropanol, dette får vannet til å "perle", disse små vannperlene fraktes med drivstoffsystemet til filteet, og suges rett gjennom - vips - samme problemet med en annen årsak. Uansett, dette påvirker innsprøytingsystemet, primært dysene, neste ledd i kjeden er forbrenningskammeret, dernest står - igjen - DPF for tur.

Legio muligheter, det du kan håpe på er at verkstedet muligens kan "regenerere" DPF. Det består i korthet av å tvangskjøre bilens renseprosess for DPF, om det finnes en slik opsjon på V50, er det en prosess som kan gjøres et begrenset antall ganger. Med litt flaks fungerer det - om det IKKE gjør ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-11 17:18:33 +0100

På en V50 holder partikkelfilter ca 100 000 km give or take og alt etter din kjørestil. Når jeg fikk opp feilkode tok jeg partikkelfilter av og spylte det i revers med hageslangen og det kom ofselig mye crap ut av det, når jeg satte det inn igjen og startet så var det de første 10-15 min slik at naboene tok dekning i husene sine og nesten ringte brannvesenet i redsel men så ble alt så mye bedre og alt normaliserte seg og bilen gikk ytterligere 100 000 km før den fikk et annet problem slik at den måtte til evig hvile hos en snill opphogger på en solrik plass på Mørlandsmoen i Aust Agder. Tydelig at varianten på partikkelfiltere på denne typen bil med plassering av filteret gir noen utfordringer da Focus med samme konstruksjonen har samme problemet. Garanti tja gi det et forsøk men ikke regn med full pott men snarere et pent avslag i reprasjons kostnaden.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-11 19:01:08 +0100

En takk til Kamerat Wizard for en hittil ukjent metode for "regenerering" av DPF! En av mine kontakter her i nærområdet gjorde noe lignende: han demonterte DPF fra sin VW KassenWagen og brukte propanbrenner på full guffe - omtrent som vi gjorde med pottene på to-takterne våre i hine dage! Også der var det noe greier med naboer som gikk i dekning og hylte på hjælp, så han kommer vel ikke til å gjenta suksessen med det første, men ja, det fungerte faktisk!

Det som er litt dumt, er at man neppe får et autorisert verksted med på noe sånt. Det er også en fordel når "noen" har prøvd det FØR deg, da slipper man å drite på draget! Når Kamerat Wizard har gjort det, og er så grei at han deler oppskriften, ja da er det god sort! Men be advised, tenk nøye gjennom om du har overnervæse naboer som kan tenkes å ringe brannvesenet eller øvrigheta før du eventuelt går i gang! Og nei - IKKE gjør dette midt på søndags formiddag!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-12 07:39:34 +0100

He he joda metoden er mere kjent enn man kan tro og er faktisk flere Youtube filmer om det og faktisk en riktig morsom en der en kar bruker badekaret sitt til formålet :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-12 09:01:58 +0100

Vel, jeg har mer tilllitt til Kamerat Wizard enn Yoho-Tube! Det er mange gode tips på Joho-Tube, men det er også ting man bør stille seg noe skeptisk til - som sagt - la gjerne "andre" prøve først :-) Jeg tenker rett og slett at noen ganger er det spilloppmakere der ute som lager en video med mer eller mindre festlig innhold og kreative ideer, i den hensikt å få "følgerne" til å dilte etter....og så sitter de og humrer når det smeller! F.ex nevnte stunt med gassbrenner på DPF innebærer et helt lite knippe med ting som kan gå veldig galt, noe kynisk sett - man skal ha lit erfaring med både bruk av gassbrenner generelt og dette med å gløde opp ting spesielt! Blir det for varmt, ja da har man rett og slett forvandlet sitt mer eller mindre kjære DPF til a piece of junk! Moralen er, at selv om lykken som regel er bedre enn forstanden, så skal man som et minimum forberede seg godt, gjerne få hjelp fra en god venn som kan det man selv ikke kan! Bedre føre var osv!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-12 12:00:58 +0100

Enig med Mr N Wolf at dont try this at home for det vil sannsyneligvis gå galt og helt riktig at i et verksted hadde gått med på et slikt bungy jump stunt og verksmesteren ville glodd på det så du ville trodd at øynene hans ville ramle ut hvis du kom med et slikt forslag. Disse hår reisende stuntene er for oss som har drevet på slik i et par tre tiår med slikt og nei det er aldri garanti for suksess men med oss få der ute så er det snarere en utfordring som må prøves og overvinnes fremfor at det er en hindring. Jeg har forsøkt meg på lodding av micro componenter inne i en motor styre hjerne med en loddebolt stor som en ved kløyve øks rett og slett bare fordi jeg tror jeg kan få det til og nei det går ikke alltid bra men noen ganger går det likevel bra og det er det som driver meg videre. Men det er ikke for hvermansen som må på verksted for å bytte dekk og lyspærer så de må jeg nok pent be om å avstå fra denne typen jobbet på egen bil da det lett blir evig hvile for bilen i forsøket.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar