Regnermed at felger og dekk er demontert og sjekket mhp avbalansering av et verksted....? Og at du har ettertrukket alle hjulboltene i ettertid...? Det du beskriver, fremstår unektelig som et fenomen knyttet til ubalanse eller alvorlig defekt i en roterende del, om det ikke er felger / dekk, står du igjen med drivaksling / drivledd, avhengig av om du har forhjulstrekk eller bakhjulstrekk, og så er det dette med hjullager - under gitte omstendigheter kan dette gi det vi kan karakterisere som risting. Men med ordet "voldsomt" i samme setning: ja da er det nummeret før noe sier ka-poff!
Nå regner jeg med at du har rotert hjulene et for et samtidig som du fikk sjekket avbalanseringen. Om du IKKE har gjort dette - begynner du med disse tingene. Ellers vil mellomkalsingen - ved en bakhjulstrekker- ha relativt stor masse. Om kryssene i en mellomaksling er slitne, på grensen til å gå heden, ja da kan det vibrere - formelig riste - veeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig - ved gitte hastigheter. Også en karadang hhv akslingene der bak - igjen på en bakhjulstrekker. En diraksling på en forhjulstrekker kan også gi mye festlig lyd og vibrasjon, men siden du ikke får sendt med lydfil her, er det vanskelig å si eksakt hva det kan være.
I det hele tatt: når du nevner fra 80 og oppover - sannsynligvis uavhengig av hvilket gir du kjører i - ja da er gullrekka over det sannsynligste, og be advised, ikke "prøv" for mye her - det er kjipt om et hjul ramler av eller noe annet festlig i 80 eller høyere hastighet! Søk eventuelt råd ved et autorisert verksted snarest om du ikke finner en årsak selv! Lykke til!