0

Honda CR-V 1,6 Diesel 120 HK

spurt 2022-01-07 01:55:32 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Ønsker en driftssikker SUV, sitte høy og komfortabelt og med bakke klaring, uten å ha behov for 4x4 og automatgir. Dvs. 4x4 og automatgir blir ofte dyrt å fikse på eldre biler kanskje... Setene i Mazda CX-5 og i Rav 4 imponerer ikke meg i det hele tatt og er derfor uaktuelt. Og så ønsker jeg å styre unna 1. Gangs hybrid biler ( f.eks. Outlander hybrid ). Med et lavt budsjett på ca 200.000 kroner og ønske om lav km, så synes jeg at Honda CR-V leverer mye bra bil med 1,6 Dieselmotor på 120 HK og manuell girkasse ( ca. 2015 og 2016 modell ). Men hvordan er denne diesel motoren? Den er ikke sprek, men er den driftssikker og god slik som Honda pleier å være?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-08 11:58:00 +0100

Nei, Honda CR-V med en relativt liten dieselmotor er ikke noen høydare for de som overfokuserer på "spurten" fra 0-100, men det er som du er inne på, en skikkelig maratonløper som gjør det den skal i år ut og år inn! Det er også en av de beste små dieselmotorene som har kommet fra den oppgående sols land, om ikke en beste. Med manuell girkasse har du et ganske så godt utgangspunkt for et problemfritt bilhold, selv om jeg nok ikke ville vært spesielt engstelig for å kjøpe CR-V med automat heller. Helt uten malurt er begeret selvfølgelig ikke, deleprisene for Honda er høye i Norge, og det er liksom ikke riktig like enkelt å få rimelige deler til Honda her hjemme som til europeiske merker. Dog har jeg latt meg fortelle at Storbrittania er et greit sted å handle deler til Honda, med et prisnivå som selv inkludert norsk mva og frakt får deg til å le hele veien til banken sammenlignet med det særnorske prisnivået. Der som ellers, et lønner seg å betale litt ekstra for frakt, DHL leverer delene på døra og ordner med tollklarering og everything for en sammenlagt rimelige pris enn Posten Norge. Når det er sagt: det engelske postverket er også grådige, DHL lønner seg. Og du kan risikere å få delene på døra dagen etter! Om du ikke er en dyktig garasjemekaniker selv, vil som regel kombinasjonen deler-fra-utlandet og en god kunderelasjon til et uavhengig, autorisert verksted løse problemet her. Og nei - det er ikke mye som går i støkker i tide og utide på CR-V, men regn med nogenlunde normalt behov for slitasjedeler mv..

Det du skal være på vakt mot, er rust. Honda Norge er en av altfor mange importører som hevder at fabrukkbeskyttelsen er "god nok", og ellers tar ganske så store ord i munnen. Vel, vi som har levd en stund, har jo sett hvordan den norske bilparken ruster som kjeks, Honda inkludert - og når jeg ser ut vinduet - er ikke den norske vinteren avskaffet riktig ennå! Det er heller ikke den evige saltinga av veiene, og ja, det kan være at "fabrikkbeskyttelsen", iallefall hulrombeskyttelsen, holder rusta unna de første åra, men om bilen ikke er unferstellsbehandet av første eier og ellers er grei ifht rust, la det første du gjør være å booke tid til understellsbehandling - Mercasol-kjeden er et greit utgangspunkt der man legger vekt på å gjøre godt arbe'. Deretter etterbehandling hvert annet til tredje år - godstoffet tørker inn etterhvert! Under bilen er det som kjent også tildels hard mekanisk belasntning, det er altså svært fornuftig å la jevnlig etterbehandling være en del av ethvert vedlikeholdsregime. Koster noen få tusenlapper, men du får ikke sveisa mye rust for det det koster deg å holde rusta unna! Hade nær sagt, koster ikke mer å holde rusta unna enn det koster å betale rustsveiseren for å finne frem sveiseutstyret!

Det som IKKE er noen høydare med japansk "SUV", er kjøreegenskaper, ESP og tildels også firehjulstrekk. Utenom Subaru og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar