0

Presse bilen

spurt 2022-01-05 15:54:17 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvor varm bør motoren på bilen være før man presser den opp i høy hastighet? Fra der jeg jobber og til jeg kjører ut på E6 med 100-sone er det bare snakk om 1-2 minutter kjøring. Når bilen har stått kald hele natta i 13-14 minus, så regner jeg ikke med at bilen synes noe om å peise på i 100 km/t umiddelbart etter å ha startet den?

Snakk om dieselbil, 2011 modell.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-05 19:35:50 +0100

Stikkordet her er at olja må være gjennomvarm. Noen vil hevde at 50 grader er "nok", i min verden unngår jeg å være hard på gassen til oljetemperaturen er rundt 80 - da er både olja og motoren forøvrig gjennomvarm. Med en dieselbrenner tar det typisk 2-3 mil, altså litt mer enn et par minutter, ved under 10 minus kan det hende vi snakker enda litt lenger. Når det er sagt: med såvel min f.d 1,9 TDI som min nåværende 2.0 TDI innebærer det ikke annet enn å unngå å jage turtall, i praksis girer jeg som om jeg hadde en redline ved 2000 o/min, og jeg er snill med gassen, verre er det ikke. Kall det gjerne en myk kjørestil - jeg har tatt meg meg noen vaner fra den gang i ungdommen når jeg kjørte 10-tonner - altså en liten lastebil. Og be advised, det er ikke hastighet som er nøkkelen her, det er turtall. Min Golf snurrer vel rundt 1700 o/min ved 90 i sjette gir, det gir snaue 1900 o/min ved 100 km/t på samme gir. Nå ville jeg vel neppe kjørt over 90 på en kald dag som det du beskriver - det kan jo faktisk være flere gode grunner til å ta det litt piano på vinterstid - isdannelse på veien f.ex! La de andre frese avsted - tenk på bilen din, tenk sikkerhet!

Det koker ned til at du kommer langt ved å venne deg til å kjøre mer på momentet enn å jage turtall, legg vekt på å kjøre mykt, planlegg litt mer enn du er vant til - se langt frem og les trafikken, da går alt så meget bedre - og motoren på bilen din lever lenge i landet! Jeg kjørte selv min f.d Passat B5 TDI rundt 500.000 km - da hadde ikke motoren målbart oljeforbruk mellom oljeskiftene her hjemme - litt mer på motorveier i det store utland - og den bokka med letthet 200 km/t kun kort tid før den ble smadret av en trafikal idiot her hjemme. Så ja - det betyr faktisk veldig mye for motorens indre liv å ta det piano så lenge olja ikke er gjennomvarm! Jeg lærte meg dette når jeg engang i tiden kjørte hissige motorsykler - der var det om mulig enda mer kritisk!

Ellers vil jo enhver som ser på en sprengskisse av f.ex en TDI-motor innse at det er veldig mange gode grunner til å stryke denne motoren litt med hårene når den er kald, dessuten er det veldig lurt å passe på oljeskift og - alltid ved oljeskift- filterbytte! Maks 15.000 km, 20.000 km ved mye langkjøring, "longlife-service" burde vært forbudt ved lov - den "moderne" olja er faktisk IKKE bedre, den degraderes på samme vis som vanlig syntetisk eller delsyntetisk olje, vi ser det bare ikke like lett som før - i hine dage ble olja svart - det gjør den ikke i samme grad lenger. Det har imdilertid mer med tilsetningstoffer og Greenpeace-leamikk å gjøre - mao olja blir ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar