0

Piggfritt og rwd på 2,1tonn

spurt 2022-01-04 08:33:50 +0100

anonym bruker

Anonym

Bor i Bergen, men kjører månedlig over fjellene (Filefjell, Tonsåsen/Vingromsåsen) til Vingrom (ca. 50 mil). Har en Enyaq rwd på 2,1 tonn og Nokian R3 piggfritt. Opplevde på første turen over at bilen oppførte seg som en båt i en hver sving fra Filefjell til Vingrom. Syns jeg slet med å følge trafikkflyten. Det gjør vondt å kjøre rundt med piggdekk her i Bergen, men samtidig er det krevende å kjøre flere titalls mil med rwd og tung bil på vinterføre under turene over fjellet. Hva anbefales? Kjennes jo unektelig litt rart ut å kjøre rundt med piggdekk i hverdagen her i Bergen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-04 18:16:18 +0100

Det mest hensiktsmessige ville formodentlig vært å bytta ut bilen med en firehjulstrekker av samme sorten, men det koster antagelig mer enn det smaker. Det forunderlige er at "alle" har fokus på "fremkommelighet" når det gjelder AWD, men realiteten er at den viktigste fordelen med AWD er at bilen blir vesentlig mer stabil - året rundt- uansett føreforhold, uansett hastighet. Detet med "bedre fremkommelighet" er en hyggelig bonus - noe som følger med på kjøpet liksom!

Ellers har du de beste vinterdekka som kan kjøpes for penger, og gitt at det ikke er "klonk is", gjerne dekket av et lag med vann, burde dette vært problemfritt. Dog - en bil på over 2 tonn krever sin mann, jeg tenker at det vil ta noe tid for deg å bli kjent med bilen. Ja, kanhende du må gjøre noe mer defensivt, SUV og realtivt høy bakkeklaring er liksom ikke helt "der" når det gjelder kjøreegenskaper og veifølelse, og det blir strengt tatt ikke bedre av at du kun har bakhjulstrekk.

Når det er sagt, et godt bakhjulstrekk er for mange å foretrekke fremfor forhjulstrekk. Dog er det en annen kjøreteknikk, det tar i det hele tatt litt tid å bli fortrolig med, spesielt om du tidligere har kjørt forhjulstrekk. Ikke fordi en forhjulstrekker er "bedre", men det er andre indikatorer som sladrer om at det går for fort: en forhjulstrekker går f.ex svært lett fra "trygg og god" på veien til verdens største rattkjelke uten styring i svingene om du er for hard på gassen eller ikke evner å tilpasse farten etter forholdene. Med bakhjulstrekk vil rumpa på bilen lett føles "utrygg", men tro meg, det skal svært mye til før hekken slipper når du blir kjent med bilen. Det at du registerer slike ting som "båtfølelsen" er en god ting: ta det litt piano. kjør defensivt, gjør deg kjent med bilen og gi den en sjanse eller tre!

EN ANNEN TING du kan gjøre, er å finne en stor, åpen plass med is hhv snødekke på, og lære deg bilen å kjenne. En time eller to lærer du mye av. Og nei, jeg ville ikke gått over til piggdekk sånn uten videre, det blir nødvendigvis ikke noen stor endring - selv om piggdekk defintivt er en fordel på isdekke som beskrevet innledningsvis, med en så tung bil. At det er krevende, både med en tung bil og piggfrie dekk? You bet - sett firehjulstrekk øverst på lista neste gang du bytter bil!

EN TING som kan gi problemer med elbiler på vinterføre, er regenereringen. Om du kan endre denne, eventuelt slå den nærmest helt av, kan det gjøre underverker på vinterføre. Kfr forøvrig flere artikler over emnet i den senere tid - dette er tydeligvis problematisk med enkelte elbiler.

Ellers kan det fort gå bra, du har en svært god ESP, du har gode dekk, du har helt klart lang erfaring med å kjøre på vinterveier. Det eneste som mangler, er å bli litt mer kjent med den nye bilen din. Mitt stalltips: glem dette ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-04 21:25:07 +0100

Takk for et godt og grundig svar. Det harmonerer dog ikke helt med det som har blitt skrevet i dette spørsmålet veddrørende en XC90 på 2,2t som til og med har 4WD. http://benny.tv2.no/question/72171/st...

Kan det være en ide å kjøpe ett tredje hjulsett å bruke i des-mars? Holder felger seg greit i pris slik at jeg gjerne kan selge det uten altfor mye tap når jeg selger bilen om ca. 5 år? Om kilometerene blir fordelt ut på 2 eller 3 sett med hjul har jo forsåvidt ikke noe å si kostnadsmessig mtp. dekkene.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-05 13:09:21 +0100

Joda, jeg og Benny er i store trekk enige her, om vi sammenligner ellers "like" biler, vil et godt designet firehjulstrekk være en helt annen verden når det gjelder denne greia med stabilitet - uansett om vi snakker om norske vinterveier på sitt verste eller for den sakens skyld, den russiske landeveien med et tempo i trafikken som minner om et bilspill på pc'en! Det forutsetter imidlertid et par ting: en bil som ikke har altfor høyt tyngdepunkt, gode og ikke minst riktige dekk og ikke minst, et firehjulstrekk som har et minimum av trekkkraft både foran og bak - hele tiden. Et firehjulstrekk "on demand" - av-på sorten - er IKKE tingen her - det kan rett nok fungere i den forstand at man får bedre fremkommelighet, men denne greia med økt stabilitet - det følger IKKE med.

Alfa og omega er likevel fortsatt å kjøre med vett: tilpasse farta etter forholdene. Om det innebærer at man føler at "alle de andre" freser forbi - so be it - den som har mest hastverk - havner først i grøfta. Og som jeg sier: piggfrie dekk på en tung bil vinterstid - det kan være krevende. Det er så enkelt som at Newton-mekanikken ikke oppheves av hverken merkelappen "SUV" på bakluka eller for den sakens skyld, firehjulstrekk, ESP - whatever! At piggdekk er en god ting på klonk is, spesielt om det ligger et tynt sjikt med vann på toppen, er selvfølgelig korrekt, men for alle praktiske hensyn: en erfaren og oppmerksom sjåffør - som du helt klart er - vil ikke ha noe problem med å kjøre på en sikker og god måte på det vi kan kalle "vanlig" vinterføre, altså slaps, delvis ubrøytet vei, hardkjørt snødekke - her kommer rett og slett Nokians piggfrie til sin rett!

Min erfaring er at piggfrie vinterdekk er like gode eller bedre enn piggdekk under de forholdene jeg beskriver her - altså seriøse vinterforhold. Min store aha-opplevelse med piggfrie dekk hadde jeg en gang på tidlig 90-tall, av forskjellige årsaker måtte jeg kjøre en bil med piggfrie dekk ut av landet og over til Sverige og tilbake igjen for å tolldeklarere den på korrekt vis innenfor en tidsfrist midtvinters. Dette var en Jetta TDi med forhjulstrekk, pga mye kjøring opp og ned til Spania utstyrte min gamle mor bilen med piggfrie Toyo vinterdekk - du vet - disse piggfrie dekka med knust nøtteskall i banen! Dengang var det jo lite utvalg i piggfrie dekk, derved ble det sånn.. Og på nevnte "langtur", et sted mellom 1500 og 2000 km om jeg ikke husker feil, opplevde vi alle slags forhold, fra full-scale blizzard til underkjølt regn. Nå er jo Jetta fra den tiden en lett bil, men de piggfrie dekkene overbevisste virkelig, siden dengang har det aldri vært annet enn piggfritt på familiens biler - selv om jeg altså måtte ut i all slags vær, døgnet rundt, de åra jeg ennå var i arbe'!

Ja, jeg skal medgi at jeg i år med tildels lange perioder med is og underkjølt regn har tenkt den samme tanken som deg - kloke hoder ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger