En kommentar til dette med oljeskift på manuell kasse: min kjære Passat B5 rulla snaue 500 ja, og jeg hadde lett kjørt den 500 til, både motor, girkasse og bilen generelt var i svært god stand frem til den ble smadret av en trafikal idiot som tok en "engelskmann". Men, til dette med olje: motoren hadde ikke oljeforbruk av betydning mellom oljeskiftene. Mhp girolja fikk den et skift når jeg kjøpte bilen, om jeg ikke husker feil sto kilometertelleren på 220.000 dengang, bare nye bilen, et par år gammel. Ex-taxi med mye langkjøring, men til taxi å være, knapt nok brukt. De andre ex-taxiene som var i markedet samtidig, var kjørt typisk rundt de 4-500. Godt kjøp spør du meg.
Bortsett fra oljeskift og helt ordinære ting, gikk det vel sånn circa en bærepose med slitasjedeler på de åra jeg hadde bilen, mye glede og null ergrelse, rett og slett en veldig grei bil. Neste gang jeg titta på girkasseolja, var vel som kamerat Wizard sier, etter rundt 250.000 km til eller deromkring. Da var det fremdeles så mye olje at det pipla ut der man sjekker nivået, og det som kom ut, var så gullende rent og pent som den dagen det ble fyllt på. Ja, jeg vet at olja med fordel kunne vært skiftet, men også jeg har svake øyeblikk av og til! Det ble rett og slett utsatt bittelitt av en eller ennen grunn. Like greit egentlig, ikke så veldig lenge etter ble altså bilen smadret med meg inni, da sparte jeg iallefall et par tikroner på den girkasseolja jeg ikke skifta!
The Bottom Line er at manuelle girkasser er gjennomgående greie å ha med å gjøre! Men spander et oljeskift i dann og vann, jeg vil jo si at et par hundre tusen er et greit utgangspunkt. Og glem aldri, aldri, aldri at heller ikke en manuell girkasse er konstruert for å tåle "chipping" av motoren!!! Når det gjelder VAG TDI fra hine dage, var girkassa - manuell eller automat - en av de tingene som først trøblet når smartingene skaffet seg en liten stall med ponnier i tillegg til det motoren var dimensjonert for fra fabrikk. Dernest var det en kile i svinghjulet. Ikke helt ukomplisert å komme til sistnevnte, og uansett hva man fant på, så holdt det rett og slett ikke! Hadde kolleger som fant ut dette på den harde måten - mens min bil som rulla sine 500' uten problemer whatsoever :-)
Og skal vi være ærlige: 110 hk og en toppfart på snaue 200 km/t - det er for alle praktiske hensyn tilstrekkelig. Min Passat var også rask nok til å holde følge med en Passat 2.0 GT benziner på den russiske landeveien - vedkommende skulle kjøre foran og vise meg veien - du og du som det gikk! Nå snakker vi i denne tråden egentlig mest om 1.6 TDI hhv de små benzinerne, men som vi kunne lese forleden dag: tempoet på norske veier ligger i snitt på 66,9 km/t ... (more)