0

Diesel eller bensin?

spurt 2021-12-08 08:51:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Skal ha en bil nr 2 og her er elbil ikke aktuelt da de går for kort i dette prissegmentet (ca 100', ca 60-70'km). Det ligger mange biler med 1,2 TSI motorer samt noen 1,6 TDI i 2015 segmentet. Har lest litt så som så om TSI og synes samtidig det er fryktlig lite volum i disse (1,2l 85HK). 1.6TDI (110HK) er vel mer en tradisjonell motor som er kjent men samtidig er det diesel som det er mye prat om.

OG et spm til er mauelt gir så negativt som det tyder på iht priser på Finn? Ser her at manuelt gir ligger ca 20 000kr under aut.

eks disse to: https://www.finn.no/car/used/ad.html?... https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

På forhånd takk for tilbakemeldingen.

Mvh Thomas G Larsen Tlf 934 40 884

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-08 09:57:40 +0100

La de siste bli de første: dette med manuelt gir vs automat - her DSG: nei, manuelt gir er på ingen måte "dårligere" enn DSG, dersom vi ser på potensielle problemer, kostnader til oljeskift mv er manuelt gir en suveren vinner! Men - det er et x tusen kroners "men" her: dels koster det litt å krøsse av for DSG når bilen blir kjøpt som ny...dels er automatkasse ovseleg gildt å ha nå for tiden! Det blir litt som klistremerket med "SUV" på bakluka: det øker prisen opptil flere hakk, selv om det egentlig ikke er noen grunn til det! Når det er sagt: på SMÅ motorer - dvs motorer med relativt lite dreiemoment - er det en komfortfaktor med i bildet! Du sparer høyrearmen for mye giring om du har DSG-kasse fremfor manuell 6-trinns. Om vi forholder oss til Golf, gjelder det fra 1.4 TSI og nedover, de små benzinerne har rett nok blitt bedre med introduksjonen av turbo, men det fremdeles arme greier!

105 hk som jo er typisk med 1.2 TSI ser flott ut på papiret, og ja, motoren har faktisk anvendbar kraft fra lave og midlere turtall, men den krever fortsatt aktiv bruk av girspaken for å holde koken. Sånn er det bare - og be advised - det skal ikke rare stigningen til før den puster misten! Når det er sagt: du har mer enn nok krefter til å holde følge med den norske trafikken. Drivstoff-forbruket er egentlig helt greit, selv om det går litt mer benzin enn på f.ex Datsuns 1,2 liters benzinere for 30 år siden! Vi snakker i praksis om 0.65 for 1,2 TSI, litt mer for 1,4 TSI. Jeg husker ikke de oppgitte verdiene i farta, men be advised, spesielt med benzinere er det ikke lett å tangere oppgitt forbruk under norske forhold med relativt lave temperaturer, mye vær og knatter og knøs som gjør at vi sjelden snakker om "flat" vei og ikke minst, snorrette veier! I det hele tatt, Norge er et land der det normalt sett er vanskeligere å kjøre super-økonomisk enn i f.ex Danmark! Jeg regner ellers med at du er klar over at du skal sky TSI fra FØR 2013 som pesten, motorene med TANNREIM - dvs fra 2013 and on - sånn circa - er VESENTLIG BEDRE enn forgjengerene med KAMKJEDE!!!!!

Med 1,6 TSI får du ja takk, begge deler: en grei og pålitelig motor med sånn passe med anvendbar kraft ved lave og midlere turtall - men be advised - også her skal du være glad i å gire om du velger manuell kasse! Rett nok noe mindre giring enn med de små benzinerene, men tro meg, de første ukene kommer du til å gire i søvne! Diesel er etter mitt syn vinneren både på komfort og drivstoff-økonomi, vi snakker om et praktisk oppnåelig forbruk mellom 0,4 og 0,5 ved blandet kjøring! De gangene jeg har hatt biler med 1,6 TDI som leiebiler, har kjørecomputeren sogar gått ned mot meget lave 0 ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for et fantastisk godt svar. Dette blir veldig nyttig i min vurdering av motor og bil. Tusen takk.

2mas0 gravatarbilde2mas0 ( 2021-12-08 12:09:00 +0100 )rediger
0

besvart 2021-12-10 17:47:33 +0100

En manuell girkasse går som oftest til evig hvile med sin orginale oljefylling men ikke dermed sagt at at den sikkert burde vært byttet etter sånn 20-30 år da alt slites over tid også olje og da snakker jeg ikke om forurensing men mere oljens evne til å klistre seg til drevene og da unngå mekanisk kontakt som en oljefilm gir når oljen er i god stand. Det er forskning som viser fra annet Brunvoll thrusters at olje mister sin evne over tid til å kunne utføre denne oppgaven tilfredstillende så vi må til og med på våre manuelt girede biler tenke nytt men da snakker vi virkelig om langmilere og jeg vil si kanskje 250-300000 km men da havner jo ofte biler på på sin evige hvile likevel så her må vi tenke selv tror jeg at har eier akkurat greid siste Eu kontroll og tenker at det blir den siste så er det nok ikke manuell kassen som setter strek her. Er det dermor en ihuga entusiast som vil at bilen skal gå minst Mr N Wolfs 500000 km ja så kan tilogmed oljeskift på en manuell kasse være lønnsomt.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-11 12:18:33 +0100

En kommentar til dette med oljeskift på manuell kasse: min kjære Passat B5 rulla snaue 500 ja, og jeg hadde lett kjørt den 500 til, både motor, girkasse og bilen generelt var i svært god stand frem til den ble smadret av en trafikal idiot som tok en "engelskmann". Men, til dette med olje: motoren hadde ikke oljeforbruk av betydning mellom oljeskiftene. Mhp girolja fikk den et skift når jeg kjøpte bilen, om jeg ikke husker feil sto kilometertelleren på 220.000 dengang, bare nye bilen, et par år gammel. Ex-taxi med mye langkjøring, men til taxi å være, knapt nok brukt. De andre ex-taxiene som var i markedet samtidig, var kjørt typisk rundt de 4-500. Godt kjøp spør du meg.

Bortsett fra oljeskift og helt ordinære ting, gikk det vel sånn circa en bærepose med slitasjedeler på de åra jeg hadde bilen, mye glede og null ergrelse, rett og slett en veldig grei bil. Neste gang jeg titta på girkasseolja, var vel som kamerat Wizard sier, etter rundt 250.000 km til eller deromkring. Da var det fremdeles så mye olje at det pipla ut der man sjekker nivået, og det som kom ut, var så gullende rent og pent som den dagen det ble fyllt på. Ja, jeg vet at olja med fordel kunne vært skiftet, men også jeg har svake øyeblikk av og til! Det ble rett og slett utsatt bittelitt av en eller ennen grunn. Like greit egentlig, ikke så veldig lenge etter ble altså bilen smadret med meg inni, da sparte jeg iallefall et par tikroner på den girkasseolja jeg ikke skifta!

The Bottom Line er at manuelle girkasser er gjennomgående greie å ha med å gjøre! Men spander et oljeskift i dann og vann, jeg vil jo si at et par hundre tusen er et greit utgangspunkt. Og glem aldri, aldri, aldri at heller ikke en manuell girkasse er konstruert for å tåle "chipping" av motoren!!! Når det gjelder VAG TDI fra hine dage, var girkassa - manuell eller automat - en av de tingene som først trøblet når smartingene skaffet seg en liten stall med ponnier i tillegg til det motoren var dimensjonert for fra fabrikk. Dernest var det en kile i svinghjulet. Ikke helt ukomplisert å komme til sistnevnte, og uansett hva man fant på, så holdt det rett og slett ikke! Hadde kolleger som fant ut dette på den harde måten - mens min bil som rulla sine 500' uten problemer whatsoever :-)

Og skal vi være ærlige: 110 hk og en toppfart på snaue 200 km/t - det er for alle praktiske hensyn tilstrekkelig. Min Passat var også rask nok til å holde følge med en Passat 2.0 GT benziner på den russiske landeveien - vedkommende skulle kjøre foran og vise meg veien - du og du som det gikk! Nå snakker vi i denne tråden egentlig mest om 1.6 TDI hhv de små benzinerne, men som vi kunne lese forleden dag: tempoet på norske veier ligger i snitt på 66,9 km/t ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger