Fra og med modelåret 2013 - sånn circa - fikk VAG ut fingern' og skiftet ut registerkjedet med registtereim på de små benzinerne! Samtidig implementerte man en fungerende strammemekanisme, da ble alt så meget bedre! Ja, helt greie motorer har det blitt, men når du i samme setning sier "Tiguan", tenker jeg at dette er en såvidt tung bil at den fungerer meget bedre med 2.0 benziner! Ja, 1.4 TSI faller både rimeligere i innkjøp i bruktmarkedet og kanhende noe rimeligere i drift, men sagt på en enkel måte: det er ikke spesielt mye anvendbar kraft i de små benzinerne, selv om det hjelper litt med pustehjelpa den får fra turboen! Spesielt om du velger en bil med firehjulstrekk vil du få en bedre opplevelse med 2.0 benziner.
Ellers er Tiguan en grei bil, for all del, men prøvekjør bilen grundig før eventuelt kjøp. Den er liksom ikke for alle, du vil kunne opppleve noe dekkstøy i enkelte tilfeller - stikkord feil dekkoppsett - og bilen har, som andre SUV, en markant tendens til å gi deg en følelse av at du må kjøre et par hakk saktere i kurvene og rundkjøringene enn du kunne gjort med f.ex Passat eller Golf.
Når det er sagt: sjekk aktuelle biler grundig ifht rust, fabrikkbehandlingen mot rust er faktisk IKKE - IKKE - IKKE god nok! Er du usikker, avtal NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakten! Ellers er det mange som kjører sine nye VW direkte til understellsbehandling, og ja, det finnes jo biler som ikke ruster som kjeks etter noen år også - det avhenger av hvor de blir kjørt osv osv - og kanhende eieren vasker bilen i maskin med underspyling jevnlig - mange faktorer som kan spille inn! Uansett, når du finner et eksemplar som er i grei stand, sørger du for å kjøre den direkte til understellsbehanlding hos en seriøs aktør! Det er en god investering! Dernest sørger du for jevnlig etterbehandling, typiusk annethvert til tredjehvert år! Koster lite og betyr mye!
Og er bilen understellsbehandlet fra før....glem ikke etterbehandling! Lykke til!