0

Skrote den fine bilen min?!

spurt 2021-12-03 17:35:33 +0100

anonym bruker

Anonym

2010- mod.Automat.Bensin. Har stått på verksted siden 06.01.21. Skifta dynamo. Når jeg skulle hente den, var den helt død. Mulig brudd i en ledning, men gir ikke respons på feilsøkingsprogram. Merkeverkstedet har gitt opp. Blitt tilbudt 8000,-, men skylder verkstedet 12 000 i rep.penger. Så hvis jeg betaler dem 4000,- så kan jeg gå derfra og "slippe" å se bilen igjen!!! Jeg har aldri hørt om noe lignende! Er det greit, ... sånn som "kan" skje?

Mvh. Marie

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-03 18:24:07 +0100

Vel har Toyotas merkeverksteder fantastisk service osv, men som vi vet, det har sin pris! Dog, 12.000 for å skifte en skarve generator...det hadde gitt meg bakoversveis helt tilbake til nakkehårene! Det spørsmålet som ligger i mitt hode når jeg leser denne triste historien, er hvorvidt bilen var like "død" når den ble levert inn ?!? Om du kjørte den dithen...ja da er det overveiende sannsynlig at du kan si "das hattest du nicht tun sollen" til verksmesteren her! I så er tilfelle, ja da burde man pinadø kunne vekke bilen til live igjen! Man har kretskjema, man har sannsynligvis en viss erfaring i feilsøking, man har instrumentering - det går faktisk an å finne et ledningsbrudd, også om man ikke får en indikasjon på hvor den måtte befinne seg i bilens diagnostiske system! Er den helt død etter at man har skiftet generatoren, vet man jo hvor og hva man har jobbet med! Å gi opp uten å rette opp i feil man har forårsaket - det ikke god kundepleie! Og attpå til være så generøse at man tilbyr deg å beholde bilen din....som da helt sikkert blir overtatt og reparert av "noen" - og attpå til la deg få lov til å betale 4000 spenn til! Når man ikke klarer å finne igjen strømmen etter at man har tuklet med bilen - da bør man i all ansteidghets navn hive fakturaen i makuleringsmaskinen og ta det på egen kappe! Om du er NAF-medlem, be om råd og hjelp, og ta det derfra! Er d UKKE NAF-medlem, vel, en mulig løsning i mitt hode er å forlange et betydelig prisavslag, gjerne 100 %, på mislykket "reparasjon" og få fraktet bilen til et bilelektrisk verksted og få et pristilbud....gjerne en no cure - no pay avtale!

Uten kommentar forøvrig, vel er nyere biler smokk fulle av elektronikk, men ledningsnettet er ikke spesielt mye mer hokus-pokus enn det var i hine dage. Det er kabelbunter som går herfra til dit, midt oppe i dette har du to strømkilder: en generator og et batteri. Med skjemaet på pulten burde det være mulig å se hva som kan medføre at bilen er stein dau og måle seg frem til hvor langt strømmen kommer. Og har Toyota vært uheldige under generatorjobben og blåst en av de små svarte boksene som styrer ting og tang - ja da er det visserlig Toyotas problem å finne ut hvilken boks som kaputt gewesen sein og skifte den! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-03 20:53:36 +0100

Når bilen leveres på verksted, er det med forventning om et resultat. Forskning, utvikling og personell-opplæring bør vi ikke betale for. Kjenner noen til andre bransjer som tar betalt for ikke å levere...?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-04 11:45:54 +0100

Ja, som Kameratene Wizard og Helmar antyder, dette er ikke bra, og er det korrekt, bekrefter det egentlig et gammelt ordtak: ingen regel uten unntak! Jeg tenker at en Toyota-forhandler ikke kan være bekjent av dette, gitt at det ikke er andre forhold med i bildet som gjør at bilen bør vrakes - prisen som blir tilbudt for bilen tilsier jo at denne bilen blir vurdert til å være like mye verdt som noen spikerpakker! Når det er sagt.....uten sammenligning forøvrig.....jeg har jo også sett ved flere anledninger at såvel bilbransjen som forsikringsbransen setter verdien på biler som er rundt 8-10-12 år gamle til 8-10.000 kroner....selv om bilene visserlig er i tildels svært god stand....og har en helt annen pris i såvel "listepriser" som i bilforhandlernes lokaler...enn si vår alles kjære finn!

Ikke godt å si hvor jordhaugen med en hund under ligger her, men bortsett fra anbefalingene over, tenk tanken på å få med en god venn som kanhende kan dette med å kommunisere, er litt bilkyndig, og kan komme frem til både hva som egentlig har foregått her - gjennom en dialog med verksmesteren evnt kundebehandler ved dette verkstedet. Og skulle det være sånn at verkstedet har gjort feil, sånt skjer i de beste familier, og ikke vil rette dette opp, ja da er også forbrukerrådet et seted å søke råd...jeg finner som nevnt over, prisen på 12.000 som ganske så stiv for å bytte en skarve generator - stikkord hva er egentlig årsaken til denne prisen? Er det virkelig så himmla dyre deler til Toyota - eller må man kanhende demontere hele fronten på bilen her? Eller det det kanhende en jobb som inkluderer "litt mer" - f.ex full service? Ikke godt å si når vi sitter her laaaaaaaaaaaangt unna episenteret for denne hendelsen! Synd og skam at vi ikke er en flue på veggen når sånt skjer, det kunne vært både lærerikt og interessant!

Som sagt: få med en god venn og ta det derfra, i disse juletider kan det gå i likaste laget! Vi krøsser fingrene, lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger