0

Bakrutevisker og lyktespylere

spurt 2021-12-03 14:01:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Tenker på elbil-kjøp, men ser at flere ikke har hverken bakrutevisker eller lyktespylere. Skoda er vel et unntak. Har ikke spesielt lyst til stopp for å tørke av lykter eller bakrute, får være nok med eventuell lading. Noe jeg ikke har fått med meg?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-03 17:21:12 +0100

Da er jo løsningen å kjøpe Skoda :-) Det er et knallgodt valg på alle vis, enten du velger elbil, hybrid eller noe så feiende flott som en dieselbrenner! Skoda har en bil som passer alle, også elbilister som ønsker seg bakrutevisker og lyktespylere! Ellers ønsker jeg lykke til med å finne en elbil du slipper å lade in the whole taken, merker meg dette med "eventuell"lading! Ja, jeg vet at det finnes de som tror at elbiler produserer strøm gjennom regenerering, men det er faktisk fremdeles sånn at fysiske lover i forhold til dette med energi gjelder: elbiler er IKKE evighetsmaskiner! Når du bruker bilen, tapper du fra "tanken", på samme vis som alt annet som ruller og kalles "bil".

Det å måtte lade, faktisk ganske ofte, er altså et nødvendig onde, det er IKKE en eventualitet, selv om de aller fleste elbilister veldig gjerne skulle ønske seg akkurat det! Noe kynisk sett, selv den elbilen som har "lengst" rekkevidde, har ikke lenger rekkevidde enn en Lada 1500 S hadde i 1974! Så mye for "fremskrittet", lenge leve nyordene "ladekø" og rekkeviddeangst"! Dette med bakruteviskere og lyktespylere er strengt tatt ikke det største drawbacket med å kjøre elbil! Når det er sagt, om du i alt det vesentligste har et kjøremønster der du holder deg innenfor en radius der du kan klare deg med hjemmelading - og ikke minst - har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader - ja da er elbil et feiende flott alternativ! Som sagt: Skoda! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-04 17:52:39 +0100

Ja ja. Det finnes nok merker som står lenger opp på ønskelista enn komunist-traktorer. Men ja, da jeg hentet min nye Kona for et par år siden var skuffelsen stor over at det ikke var lyktespylere. Til gjengjeld ble overraskelsen stor da det viste seg å ikke være behov. Lyktene ble aldri møkkete. Ledlys lager ikke så varme lykteglass at vannet fordamper og skitten blir igjen, men det viktigste må være aerodynamisk utforming ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-05 12:16:46 +0100

Kamerat Helmar har som vanlig et godt poeng, LED-lys kombinert med litt omtanke ved utformingen av bilens front medfører vesnetlig mindre problemer med bedritne lykter enn det vi er vant med fra tidligere! Men bakrutevisker - det er som regel VELDIG greit å ha på alle biler som har et hekkparti som minner om en stasjonsvogn! Uansett om man kaller karosseriet "hatchback", SUV eller noe som helst annet....! Ikke for det, vi har jo sidespeil og ryggekamera, men det er liksom noe med det, vi ligger å kunne se ut gjennom bakruta via innnerspilet, det er vi vant til!

Ellers må jeg påpeke at Tsjekkias bilindustri generelt og Skoda spesielt har ligget helt i tett gjennom mer enn hundre år - ta f.ex Tatra fra tredvetallet....så strømlinjeformet, med så lav luftmostand at man matchet det beste av det beste vi kan få frem i dag! Litt lenger opp - på tidlig 60-tall - var Skoda Octavia en svært populær bil over hele Europa, de facto langt forut for sin tid! At det gikk nedoverbakke på 70-tallet og frem til sammenbruddet av den samfunnstrukturen som vestlig propaganda omtaler som "østblokke", er så sin sak, og nei, det er ikke så enkelt som å si at dette skyldes disse evinnelige "kommunistene"! På samme tid gikk jo også engelsk bilindustri på ræva så det sang, og skal vi være ærlige - Skodas daværende 100-serie med hekkmotor hadde flere hakk bedre kvalitet enn f.ex Austin Allegro og dess like!

Men så skjedde det noe: sirkus og demonstrasjoner på Wrachlsav-plassen i Praha, SSSR gikk konkurs og så videre...nye år med armod og gråt og tenners gnissel....men også muligheter gjennom bla et land der man hadde en høy andel mennesker i "produktiv" alder, ikke bare det, man var vant til å arbeide hardt og målbevisst, man hadde et høyt innslag av faglærtskraft og ikke bare det, man hadde også et godt utdanningsystem med jevnt over godt utdannet arbeidstyrke!

DENNE MULIGHETEN så VAG, vips, så kjøpte man seg inn i Skoda og inngikk et konstruktivt samarbeid: tysk kapital, bygging av nye fabrikker med moderne produksjonsutstyr - de fakto det beste av det beste - og ikke minst - etablering av et regime der man betalte arbeidstyrken svært godt etter tsjekkiske forhold - og sørget for gode velferdsordninger som en svært god befriftshelsetjeneste - det må det bare bli gode greier av! Dette er i et nøtteskall forklaringen på at Skoda i dag leverer biler med kvalitet som overgår selv "moderfirmaet" VW med god margin! Den som måtte tvile på det, kan ta seg en uke i Tsjekkia og kjøpe seg inn på omvisninger ved forskjellige fabrikker, herunder Skodas fabrikker! Jeg har gjort det, undre over alle undre, og langs alle produksjonslinjene var det "VW" og "Ornung muss sein" hele veien! Ja, fabrikken var like ren og ryddig som min garasje - det sier mye - min garasje er flislagt og like ren som kjøkkenet her hjemme! Og vi som er over gjennomsnittet engasjert når det gjelder nettopp dette med "østblokka" snakker jo med litt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Fenomenalt !

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2021-12-06 01:42:57 +0100 )rediger
0

besvart 2021-12-06 18:55:24 +0100

updated 2021-12-06 18:56:15 +0100

Ikke uventet et glimrende svar og spennende innføring i Tsjekkia sin historie ! Her er det bare å bøye seg i hatten. Ps. Jr sier han skal kjøpe Skoda som neste bil. Slutte med stjerne i grillen !! DNA-test er bestilt 🤣

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-07 15:15:47 +0100

Ha, når han far er Mercedes-fan og guttungen har vokst opp i en god famile, burde han jaggu hvite bedre enn å konvertere fra Mercedes til å kjøpe Skoda! Jeg vlle kanhende strøket poden i testamentet FØR resultatet av DNA-testen kom tilbake! Nå skal det opplyses at ja, jeg har virkelig sansen for Mercedes, men for meg har det altså vært et langt og lykkelig samliv med VW. Det er på sett og vis litt tilfeldig, en herværende merkeforhandler med et svært godt verksted og kundebehandling i stjerneklasse var en medvirkende årsak til at jeg konverterte fra Lada til VW i sin tid - for ikke å snakke om at drivstoffavgiftene og opptil 70.000 km i året tvang frem en konverering til diesel! Siden har det altså gått i VW, men jo, jeg har vurdert Mercedes! Dog er det ikke verdens beste kundestøtte innenfor en radius på si 2-300 kilometer, dernest er det meget greiere med VW enten man skrur litt sjæl....eller benytter uavhengige, autoriserte verksteder. Og ikke minst: om man må velge mellom pest og kolera: det er VELDIG lett å velge Møller som samarbeidpsartner fremfor BOS! Selv om Møllers strategi med å kjøpe opp merkeforhandlerne og hive timeprisene ved merkeverkstedene opp til et nivå som vi ellers forbinder med advokat-standen nok har medført at flere enn meg i stor grad er skremt bort fra merkeverktstedene!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger