0

Startbatteriet utlades på ladbar hybrid

spurt 2021-12-03 06:25:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Bilen kjøres stort sett elektrisk, og lades hver kveld. Nå opplever jeg at startbatteriet likevel utlades, hvorfor

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-03 10:00:06 +0100

Tja, om du kjører "stort sett elektrisk" - antyder du et kjøremønster som i alt det vesentligste består av småkjøring. Ja, teoretisk sett kan man se for seg at Ford også har bygget inn en ekstra spenningskonverter og spandert en ekstra ledningstump sånn at også startbatteriet lades når du putter inn lunta for å lade hybridbatteriet, men dette er ingen selvfølge. Noe kynisk sett, alt koster, og med litt hastverk med å komme ut i markedet og gjerne også presse prisen på bilen nedover, er det ikke usannsynlig at man har tatt en snarvei og rett og slett utelatt dette - startbatteriet skal jo i utgangspunktet få mer enn nok ladestrøm fra bilens generator når benzinmotoren går, ikke sant?

Og ja, benzinmotoren går egentlig litt uansett, spesielt om du vil ha det godt og varmt inne i bilen i vinterhalvåret! Den vil også starte når strømstyringen for batteripakka sier "på tide å lade", og ikke bare det, den vil egentlig forberede seg på dette, i den forstand at benzinmotoren vil starte opp av og til for å ha en grei driftstemperatur når det måtte være behov for den. Hvor "rent" ditt elektriske modus er, avhenger rett og slett av hvordan produsenten har tenkt i designprosessen. Uavhengig av dette, med mye småkjøring skal du ikke se bort fra at startbatteriet rett og slett ikke får tilstrekkelig lading. Sånn er det bare, og kuren er enkel: gå hen og kjøp en liten, nusselig batterilader og gi startbatteriet en topplading si et par ganger i sesongen - en gang i måneden - eller whatever - alt ettersom hvor stort behovet for "etterfylling" måtte være! Både temperatur og kjøremønster har naturlig nok betydning her, og er det riktig stort behov for lading, ja ,da kan du vurdere å skaffe deg en DEFA-løsning med elektrisk motorvarmer, kupevarmer og ikke minst, batterliading! Da slår du tre fluer i en smekk, og får fordelene med motorvarmer/kupevarmer på kjøpet! Ikke helt bilig, men er det kaldt der du bor, er det en fornuftig investering du har glede av hver gang du skal ut med bilen!

Ja - rent hypotetisk kan det være at du har et problem med regulatoren din, men det sjekker du enkelt ved å måle spenningen over batteripolene når benzinmotoren går. Typisk snakker vi om 14-14.5 volt, hos VW er nominell spenning 14.4 volt give or take 0.1 volt avhengig av belastning. I tidenes litt ut på dagen var det ikke uvanlig at biler som kom til Norge hadde regulerator som ga en spenning rundt 13.5-13.8 volt, det er dårlig karma for batteriets ytelse og levetid i et land der politikerne ennå ikke har klart å vedta at vinteren avskaffer seg selv! Om du ikke er fortrolig med bruk av mulitmeter selv, får du et verksted til å måle for deg, det er gjort på ein-zwei-drei!

Du kan også prøve å kjøre bilen i vanlig hybridmodus og se over litt tid hva dette gjør med ladebehovet på startbatteriet. Du får så alikevel ganske så lavt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger