0

Peugeot Partner 1.4 2006 overopphetet

spurt 2021-12-02 19:00:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

I går når jeg var på vei til jobb så overopphetet bilen (sannsynlig), da plutselig termostat sto på varmeste (rød), og bilen varslet med å pipe og blinke "STOP", når jeg stoppet og skrudde av motor og tok ut tenningen så gikk fremdeles kjølevifte, men er førstegang jeg har hørt den har gått, kan hende den alltid har funka men den hørtes skrøpelig ut og kom ikke super mye luft fra den. Men synes det er rart at det skulle ha noe å si da det var -10 ute og bilen var ikke kjørt langt.

Hva kan feilen skyldes? Var ca -10 da jeg kjørte, kjørte i ca max 10 min. Motor burde nesten ikke ha blitt varm på det stykket, kan det være kjølevæske sensor? Forrige eier sa han bytta termostat i mars da den ble varm. Svigerfar sa det kan være "istapp" som hadde frysi fast. Men skjønte ikke den... kjølevæska er på minimum, kanskje litt under, kan det hjelpe å fylle til mellom MIN og MAX?. er vel der kjølevæsken skal være vel? Svigerfar sa jeg kunne prøve kondens fjerner i bensin tanken, han det hjelpe noe med feilen?

Har ikke testet frysepunkt på kjølevæsken, om det var frost i væsken pga det kanskje er gammelt, kan det ha forårsaket feilen?

Er det kjent feil at Partner har sensor som ryker? Håper på gode råd og en peke pinn på hva jeg bør sjekke og hva som kan være feilen.

Hilsen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-03 08:09:31 +0100

Det du IKKE har sjekket, bør stå høyt på prioriteringslista: kjølevæskens frysepunkt. Om forrige eier eller verkstedet som gjorde jobben har gjort en aldri så liten feilvurdering og kun etterfyllt vann etter at termostaten ble skiftet, ja da kan det meget godt være at din svigerfar har truffet spikeren på hodet! Om det er for lite av "godstoffet" som gjør at kjølevæsken din ikke fryser, ja da skjer det vanligvis to ting: den får mer og mer konsistens som graut ettersom gradestokken kryper nedover, og siden vann er vann, med et par spesielle egenskaper, også i en "blanding" som dette jo er, ja så danner det seg også meget lett ispropper - radiatoren ligger f.ex lagelig til for akkurat det der den står midt i fartsvinden! Ellers er jo frostvæskas frysepunkt noe som normalt sjekkes på service, er det leeeeeeeeeeeeeenge siden siste service? For ikke å forglemme at det som du jo er inne på, er en fordel å skifte den iallefall av og til!

Ja, det kan være en sensor som tuller litt, men jeg ville uansett sjekka frostvæska! Er den grei, ja er det en mulighet for at et verksted kan finne ut mer ved å sjekke feilkoder i bilens diagnosesystem, det koster deg ikke allverden - og så kan du ta det derfra. Ellers er det en ting som er lurt å passe på mens du kjører: temperaturmåleren. Det er et instruent du bør ha et forhold til, sånn at du reagerer ved atypiske hendelser. Si at vannpumpa ikke gjør jobben, da får du ofte temperatur som flagrer opp og ned som en jo-jo. Da er det greit å være ops og reagere!

Og nei, det hjelper IKKE med kondensfjerner på tanken! Uten at jeg kjenner din motor i detalj, kondensfjerner er rett og slett alkohol eller isopropanol, og som vi vet, når sånt stoff møter vann, ja da dannes det en dullion bitte-bittesmå dråper av vannet som eventuelt måtte befinne seg i tanken. Disse bitte-bittemå dråpene følger med drivstoffsystemet, frem til drivstoff-filteret, og hvilken overraskelse, de dundrer rett gjennom veggene i filteret og videre inn i innsprøytingsystemet og ikke minst, dysene på bilen din! Spesielt hvis dette filteret ikke er skiftet på en stund og er bittelitt tett, dette alene er god grunn til å være litt nøye med service! Rett og slett fordi disse vanndråpene er dårlig karma for innsprøytingen på bilen din, spesielt dysene! Kondensfjerner var helt greit i hine dage med forgasser-motorer, høla på dysene i en forgasser er de reneste tunneller i forhold til innsprøytingsdyser, men på en moderne motor er disse dråpene meget, meget dårlig karma!

Er det vann i tanken, ja da merker du det ved at bilen rett og slett stopper når dette vannet fryser til et sted på veien og tetter drivstoff-tilførselen! Men skal du rense tanken for vann, ja da gjør du det ved et verksted. Ellers er det normalt sett ikke noe problem med vann i tanken i dag, mye fordi bensinstasjonene har kommet noen hakk lenger ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger