0

Hvilke vinterdekk ville du valgt?

spurt 2021-12-01 20:03:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Håper du har tid til å hjelpe meg med et lite dilemma.

Det gjelder vinterdekk og hva man burde gjøre med norske vinterforhold. Jeg har innsett at jeg ikke kan få det i pose og sekk, men må velge et kompromiss uansett.

Det er vinterdekk i litt ukurante dimensjoner, 275/40R20 foran og 315/35R20 bak.

Hva ville du valgt av følgende?

  1. Kjøre videre med dagens vinterdekk som er Michelin Pilot Alpin med europeisk friksjon. Prod. i 2018. Overlegent på våte veier.
  2. Kjøpe nye nordiske vinterdekk, Nokian Hakkapelliitta R3 piggfrie til 17.500,-
  3. Kjøpe Michelin X Ice piggdekk til ca 10.000,- (spesialpris)

Vi bor i Oslo, kjører til innlandet innimellom og fjellhytta til svigers en del ganger i året.

Uansett hva vi velger så vil det være situasjoner der det ene valget er bedre enn det andre, men sliter med å ta et valg.

Takknemlig for svar. :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-01 20:54:55 +0100

Det er jo så enkelt som at for seriøse vinterforhold er det kun et dekk som fungerer: Nokian Hakkapellitta. Når det er sagt, du er selv eksperten på de forholdene du opplever ved ditt kjøremønster år om annet. Ja, Nokian piggfrie fungerer svært godt, også på is, men du har en tung bil. Jo tyngre bilen er, jo mindre skal til før du får verdens største rattkjelke. Kjører du mye på isdekket vei - f.ex underkjølt regn som jo er nokså vanlig i og rundt f.ex Gardermoen og omegn - ja da er Michelin med pigg et bedre valg enn Nokian piggfrie for en såvidt tung bil. Nei, Michelin mestrer ikke tøffe vinterforhold like godt, men jeg tenker at når jeg ser "Oslo", ja da er det en viss sannsynlighet for at du kjører en del på barmark hhv klonk vei-is. Om du derimot kjører såpass mange kilometer i innlandet hhv til fjellhytta, ja da må du sette deg ned og tenke etter: hvordan har forholdene vært de siste åra på disse ekspedisjonene til det klassiske vinterlandet?

Jeg tenker at dersom du ikke har eksteme snøforhold, er Michelin piggdekk et greit kompromiss om det er en nogenlunde balansert fordeling mellom kilometerne i Oslo-gryta hhv til vinterlandet. Nå sier du imidlertid ikke noe om bilen din er en versjon med rwd eller om du har opsjonen med firehjulstrekk...det gjør en vesensforskjell mhp såvel stabilitet som fremkommelighet på såvel isdekke som snøføre. Med firehjulstrekk kommer du frem uansett, iallefall så lenge det ikke er så mye snø at du heller burde la bilen stå. Med en bakhjulstrekker ville jeg valgt Nokian, eventuelt med pigg for å ha ja takk, begge deler: de beste for seriøse vinterforhold, men også det lille ekstra der du farter rundt i underkjølt-regn området.

Michelin pilot kontinentale "vinterdekk"? Hiv dem eller bruk dem på sommeren. Mhp overlegenheten på våt vei kommer det vel litt an på hva du sammenligner med! Ellers betyr akkurat det fryktelig lite for en typisk vinter med det kjøremønsteret du beskriver, ikke duger de spesielt godt for vei-is ved lave temperaturer, og ikke duger de under mer vinterlige forhold. Jeg ville overhode ikke vært i tvil om jeg hadde svidd så mye penger på en relativt dyr bil: skaff deg vinterdekk - hvilke du velger - ja det finner du ut av om du vurderer ifht ovenstående tankerekke. For meg har det vært Nokian piggfrie over hele fjæla en årrekke, selv om jeg bor et sted med mye salta, våt vei hhv barmark og ikke minst, vei-is. Det er så enkelt som at når man virkelig trenger seriøse dekk, ja da er det veldig greit å ha Nokian, og når det kommer seriøse vinterforhold her, ja da er det virkelig tøffe tak! Piggfrie, fordi jeg har fryktelig mange tiår med erfaring, det dreier seg til syvende og sist om å kunne "lese veien" og tilpasse farta etter forholdene og ikke minst: bilen.

Piggfritt har jeg kjørt på siden tidlig 90-tall, da fant jeg ut at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger