Tja, når bilen knapt nok er innkjørt, ville jeg nok iallefall sjekket hvorfor i alle dager de delene du nevner, er skiftet...! Jeg kjørte bla min Passat B5 TDI snaue 500.000 km før den ble smadret uten behov for å skifte de delene du nevner her....men så har jeg da også mye langkjøring og en kjørestil som vel er preget av at jeg har kjørt tyngre kjøretøyer en gang i tiden :-)
Ellers finner du sjekklister for hva du bør undersøke i søkk og kav på nett, men uansett: du har ikke en snøballs sjanse et varmt sted til å oppdage skjulte feil og mangler selv, der kommer dette med å avtale en NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakt inn i bildet. Uansett om dere deler regninga for dette eller du tar den selv - det er vel anvendte penger! Noe kynisk sett, det er uendelig mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpet enn etter, og skulle det mot formodning være kritiske feil, ja da går du bare videre - det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute. NAF-test med 60 pkt koster 1500 spenn for medlemmer, medlemskap uten veihjelp koster ikke stort. Med en 2013-modell ville jeg nok vurdert den store testen - en tusenlapp mer.
Nei, NAF oppdager heller ikke alle feil, men det er MYE bedre enn å sjekke bilen "på tunet" hos selger, og vi snakker om en godt etablert, standarisert prosedyre og mekanikere med lang erfaring i å benytte nettopp denne prosedyren for å gjøre en best mulig jobb. Og S.k "tilstandsrapporter" fra kreti og pleti er altfor ofte intetsigende. Nei, jeg får ikke provisjon av NAF :-) Men poenget er at den bilen du ser på, er såpass ny at den koster litt, samtidig har den 9 år på veien. Det gjør noe med en bil - og be advised - OGSÅ VOLVO RUSTER! Om bilen likevel er grei og ikke er understellsbehandlet på en stund - kjør den direkte til understellsbehandling hos et velrennomert firma i bransjen og sørg for jevnlig etterbehandling, en god investering som gjør at du unngår galloperende kostnader til rustsveising og ikke minst, du opprettholder bilens sikkerhet! Lykke til!