Om du med "mye utgifter" for en to-års periode tar sikte på å eie bilen kun to år, er det egentlig en dårlig deal uansett: verditapet - kall det gjerne overgangskostnadene du pådrar deg ved å bytte bil med to års intervaller - vil sammen med øvrige driftskostnader...bagateller som service f.ex...gi det kilometerkostnader som ligger nær opp til hva det ville kostet deg å ta taxi isteden - spesielt om du ikke kjører mer enn si 10-15.000 km i året! Sånn er det bare, så om du har lyst på Cayenne, ja da er det egentlig likegyldig om den bruker en eller halvannen liter benzin på mila....overgangskostaden vil overstige drivstoffutgiftene med solid margin. Hvorfor i alle dager du bare MÅ bytte ut en feiende flott og sannsynligvis nesten ny Audi Etron, vet du best selv, men også dette vil med rimelig stor sannsynlighet påføre deg betydelige kostnader...selv om vi befinner oss med begge beina oppi en halvledermangel som påvirker leveringstid på nye biler og derved etterspørselen etter nesten-nye elbiler.
Ellers ville jeg tippe at verditapet i kroner og øre for en nesten-ny ETron vs en heller tilårskommen Cayenne vil ligge relativt nær hverandre, rett og slett fordi Cayenne har flere varianter over temaet som er ovseleg dyre som nye. Høy nypris gir relativt høyt verditap i kroner og øre i åra frem til bilen har sunket til si rundt 15-20 % av nypris, derfra flater det ut. Og nei, det er ikke like lett å finne noen som vil betale "samlerpris" for Cayenne, slik man kan oppleve med f.ex de eldre hekkmotoriserte modellene - det som for mange er "ekte" Porsche. Cayenne er en relativt vanlig, men ganske så komplisert bil, derved blir løpende verditap betydelig, og det er ikke helt uten grunn, komplekse biler er ikke feilfrie, og skal du kjøpe en sånn, tenk tanken på NAF-test FØR du i det hele tatt undertegner kjøpekontrakten - NAF finner ikke riktig alle skjulte feil og mangler - men det er det beste alternativet vs merra som passer havresekken og "tilstandsrapporter". Et unntak er Porsche sine egne "sertifiserte" bruktbiler, men det koster jo en god del ekstra. Og nei, dette er ikke nødvenidgvis penger du får tilbake når du selger bilen.
Om du risikerer store utgifter på kort tid? En NAF-test vil iallefall redusere risikoen for å kjøpe den berømte sekken med en hel drøss katter inni! Men skal du være helt sikker, må du investere i en krystallkule - med såvidt kompliserte biler med mye krefter kan en eier som innbiller seg at meningen med livet er "aktiv kjøring" klare å påføre så mye slitasje på bilen at det er en tikkende utgiftsbombe! Ikke alt er like enkelt å oppdage - selv ikke for NAF eller en dyktig mekaniker, det har mange fått erfare, sjekk bla "Motor", "Porsche", bruktbilkjøp"! Og som vi vet,,,det er en sikker oppskrift på personlig ruin med det være seg motorhavari eller girkassehavari her!
Ellers tenker jeg at det blir litt spesielt å bekymre seg for driftskostnader ... (more)