0

Vinteregenskaper elbiler????

spurt 2021-11-29 14:20:03 +0100

Som bilfører siden 1971 har jeg vært med på en vanvittig utvikling av bilen. Når det kommer til vinteregenskaper, så har jeg vært med på lette småbiler (Anglia etc) med bakhjulsdrift, tung støpejernsblokk i motoren foran, stiv bakaksel og "trillebårhjul", Bobla med motoren plassert godt over bakakselen og 15-tommers "svære" hjul, Mini med bittesmå hjul, fantastisk fjæring, forhjulsdrift og fantastiske vinteregenskaper, større familiebiler med forhjulsdrift som ødelegger alle vinteregenskaper når den fylles med bagasje og familie, BMW som greide å balansere ut vekten 50/50 - og nå SUV med deilig diesel, 4-hjulsdrift, masse assistentsystemer, skikkelig breiale dekk og fremdrift til 1000, men behov for piggdekk for ikke å skli ut i bratte, glatte, svingete NEDOVER-bakker.

Jeg har lært at både totalvekt, fordeling foran/bak, lavt eller høyt tyngdepunkt, drift foran/bak/alle, dekkbredde, dreiemoment osv har mye å si for vinteregenskaper i forhold til fremkommelighet og bremseevne i snø, på is, i bratte oppoverbakker, nedoverbakker, sladding osv.

Men, nå er verden i endring. Jeg har jevnlig lest tyske og norske bilblader siden tidleg syttitall, og med mangfoldige hundretusener av km tilbakelagt i Norge og utlandet mener jeg å ha gode kunnskaper om alt dette når det gjelder den "Fossile bilverden". Men hva med elbilene som nå overtar? Her er jeg - og sikkert de fleste leserne - rimelig uvitende. Elbilene har jevnt over høy egenvekt, oftest lavt tyngdepunkt, noen med batteripakke i hovedsak foran, noen bak, noen fordelt..... Noen har forhjulsdrift, noen har bakhjulsdrift, enkelte firehjulsdrift. De fleste har et enormt dreiemoment som er tilgjengelig på et nanosekund.

Selv har jeg bestilt en med firehjulsdrift, men undres om ikke høy vekt, godt fordelt, og bakhjulsdrift kanskje gjør firehjulsdrift unødvendig for de fleste av oss, selv på hyttetur? Hva med forhjulsdrift på disse tunge doningene? Og alle assistentsystemene av ymse slag, er disse kanskje enda bedre på el-biler? Og hvordan fungerer firehjulsdriften på ymse el-biler? Kobler den inn ved behov, som på HALDEX, eller, eller.

Jeg er godt fornøyd med all testing av rekkevidde i masse medier, men håper også inderlig at noen kan ta for seg kjøreegenskaper på vinterføre skikkelig grundig, ikke bare ta en enkel test av et par populære biler, men la oss lesere få mer kunnskap om dette i tillegg til grundig å teste en del av de mest populære modellene på markedet. Vi behøver kunnskap!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-29 20:30:25 +0100

En elbil er i utgangspunktet en tung bil og firehjulsdrift er uansett et fornuftig valg da det ellers blir litt gammel amerikans slødde oppførsel her. Joda det kommer sikkert tester etterhvert men hvem som griper tak i dette og virkeliig tar en test for oss forbrukere er nok litt uvist. Broom redaksjonen ser jo mest ut til å ha høy faktor på hva som leveres av el biler fra alle verdens hjørner men foreløpig er det rekkevidde de har på tapetet. Litt rart at de har flyttet alle sine resurser fra kjøre egenskaper og kvalitet som vi husker fra fosil biler der de minste detaljer om hvordan lyden av plastpanelene i bilen hvis man banket på dem hørtes ut og ofte ble betegnet som billig lyd til kun å dreie seg om rekkevidde og batteri størrelse så ja vi lever i en spesiell verden for øyeblikket men det ser jo ut til å funke da det blir masse klick inn på Broom som det jo tross alt er det de lever av.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-29 21:12:07 +0100

Kloke ord fra Kamerat Wizard, firehjulsdrift er en veldig god ting: du får bedre stabilitet uansett føreforhold, uansett årstider - og ikke minst: du får bedre traction når du skal benytte deg av dreimeomentet og kreftene du har i en elbil. Dette med bedre fremkommelighet er selvfølgelig greit, men det er egentlig en "biting" som følger med på kjøpet, gitt at vi snakker om et godt designet firehjulstrekk. Når det gjelder elbiler, er det mye hummer og kanari med hvordan firehjulstrekket egentlig fungerer, ref videosnuttene til Tesla Bjørn der han kjører seg fast med selveste X'en i noen få centimetel snø hhv et gjørmehøl på en skogsbilvei som ville vært for den reneste autostradaen å regne for min Laddis 1500 S anno 1974! Bakhjulstrekk, gode dekk og kjetting på tre hjul om det var mer enn si 40 cm tung snø var god sort! Diskusjonen omkring forhjulstrekk lar jeg være her: ja, det fungerer greit nok om man har litt erfaring og vet å passe gassfoten - spesielt om man har mye moment og ingen eller dårlig designet antispinn - men også her er gode dekk alfa og omega.

Sånn vil det være med elbiler også, gode dekk, her nordiske vinterdekk, er alfa og omega for en hvilken som helst bils vinteregenskaper. Drit i mer eller mindre sponsa tester, gå for Nokian Hakkepellitta om du bor et sted med seriøse vinterforhold, og vil du ha det beste allround-dekket, ja da velger du Continental. Med eller uten pigg er dels en smaksak - men med en tung elbil ville jeg nok holdt en knapp på piggdekk: man skal tross alt kunne stoppe også! Og som vi vet, jo mer vekt man drasser på, jo lenger sklir bilen - Newtons lov om massefart skal man ikke kimse med! Dernbest: unngå "stilige" lavprofilfelger, sørg for å ha mest mulig standard-dimensjon på dekka, og så smale dekk som praktisk og juridisk sett mulig på en kanhende blytung elbil - stikkord her er lastindeks! Brede, piggfrie dekk kan ha sin misjon på klonk is, det gir teoretiske større flate og mer friksjon, men for alle praktiske hensyn: bilen blir verdens største kjelke i slaps og snø. Derfor velger man et fornuftig kompromiss - og heller pigg om man bor et sted med mye underkjølt regn eller i kyststrøk oppetter vestlandet der god skøyteis er regelen i veinettet.

Selve firehjulstrekket på en elektrisk bil er ofte mer eller mindre velregulert, dvs 2 eller fire motorer som styres og synkroniseres vha elektronikk og mer eller mindre vellykket programvare. Min subjektive oppfatning er at dette aldri kan bli bra, Citroen forsøkte med en to-motors 2 CV en gang i tiden, ja, elektronikk er kjappere enn mekaniske reguleringer, men det blir aldri helt bra. At det kan fungere? Jøss og bevares, sammen med en god ESP blir det helt klart bedre enn drift på en aksling! Men skal du ha det beste i elbilens foreløbig begrensde lille verden - da er det Audi og Quattro som gjelder. Men for alle praktiske hensyn: det firehjulstrekket du får ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger