Vinteregenskaper elbiler????
Som bilfører siden 1971 har jeg vært med på en vanvittig utvikling av bilen. Når det kommer til vinteregenskaper, så har jeg vært med på lette småbiler (Anglia etc) med bakhjulsdrift, tung støpejernsblokk i motoren foran, stiv bakaksel og "trillebårhjul", Bobla med motoren plassert godt over bakakselen og 15-tommers "svære" hjul, Mini med bittesmå hjul, fantastisk fjæring, forhjulsdrift og fantastiske vinteregenskaper, større familiebiler med forhjulsdrift som ødelegger alle vinteregenskaper når den fylles med bagasje og familie, BMW som greide å balansere ut vekten 50/50 - og nå SUV med deilig diesel, 4-hjulsdrift, masse assistentsystemer, skikkelig breiale dekk og fremdrift til 1000, men behov for piggdekk for ikke å skli ut i bratte, glatte, svingete NEDOVER-bakker.
Jeg har lært at både totalvekt, fordeling foran/bak, lavt eller høyt tyngdepunkt, drift foran/bak/alle, dekkbredde, dreiemoment osv har mye å si for vinteregenskaper i forhold til fremkommelighet og bremseevne i snø, på is, i bratte oppoverbakker, nedoverbakker, sladding osv.
Men, nå er verden i endring. Jeg har jevnlig lest tyske og norske bilblader siden tidleg syttitall, og med mangfoldige hundretusener av km tilbakelagt i Norge og utlandet mener jeg å ha gode kunnskaper om alt dette når det gjelder den "Fossile bilverden". Men hva med elbilene som nå overtar? Her er jeg - og sikkert de fleste leserne - rimelig uvitende. Elbilene har jevnt over høy egenvekt, oftest lavt tyngdepunkt, noen med batteripakke i hovedsak foran, noen bak, noen fordelt..... Noen har forhjulsdrift, noen har bakhjulsdrift, enkelte firehjulsdrift. De fleste har et enormt dreiemoment som er tilgjengelig på et nanosekund.
Selv har jeg bestilt en med firehjulsdrift, men undres om ikke høy vekt, godt fordelt, og bakhjulsdrift kanskje gjør firehjulsdrift unødvendig for de fleste av oss, selv på hyttetur? Hva med forhjulsdrift på disse tunge doningene? Og alle assistentsystemene av ymse slag, er disse kanskje enda bedre på el-biler? Og hvordan fungerer firehjulsdriften på ymse el-biler? Kobler den inn ved behov, som på HALDEX, eller, eller.
Jeg er godt fornøyd med all testing av rekkevidde i masse medier, men håper også inderlig at noen kan ta for seg kjøreegenskaper på vinterføre skikkelig grundig, ikke bare ta en enkel test av et par populære biler, men la oss lesere få mer kunnskap om dette i tillegg til grundig å teste en del av de mest populære modellene på markedet. Vi behøver kunnskap!