Som Kamerat Wizard sier, det kan fungere på "snille" vinterdager, men snakker vi seriøse vinterforhold, glem det - kjøp nye dekk, nye felger og bruk "helårsdekka" på sommeren. Når du har brukt dem opp - sånn passe - hiv dritten og kjøp skikkelige sommerdekk. "Helårsdekk", i den betydnignen som normalt sett legges i dette, er verken fugl eller fisk. Hvorfor en ellers seriøs produsent som Volvo går for noe sånt, må fuglene vite - kanhende det er ordre fra Kina. Nå har jeg normalt sett et avslappet forhold til dekk-tester, de er som regel litt for subjektive etter min smak, men bla Motor har testet "helårsdekk" i sine vinterdekktester innimellom - sogar fra meget seriøse produsenter - og guess what - både Michelin og Continentals "helårsdekk" faller fullstendig igjennom! Stryk i alle disipliner unntatt vannplaning, da er det virkelig dårlig i en test der man ellers skryter litt for meget av selv middelmådige dekk!
Har du seriøse vinterforhold der du bor - tenk i retning av Nokian Hakkapellitta, med eller uten pigg ettersom hvor mye is du har, ettersom hvor mye erfaring du har. Har du veksende forhold, gå for det beste allround-dekket: Continental. Mer komplisert er det ikke, men påse at du IKKE velger felger av den "tøffe" sorten: jeg tenker på felger med lavprofildekk. Velg en mest mulig standarisert dimensjon, med normale forhold mellom bredde / høyde på dekket. Og nei, "brede" dekk er ingen fordel på vinterføre med snø og slaps, tvert om. Ja, det kan teoretisk gi bedre grep med litt større flate med piggfrie dekk på klonk is, men dette er helt marginalt. Igjen, en mest mulig "vanlig" dimensjon - det er godt for både sikkerheten på vinterføre og lommeboka! Lykke til med en ellers feiende flott bil!