0

Helårsdekk på nordiske veier ?

spurt 2021-11-29 13:31:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny ! Først takk for alle gode svar vi kan hente fra deg! Jeg har i bestilling en Volvo C40. Har nå lest en masse positiv omtale som forteller meg at jeg har gjort et fornuftig valg av bil. Etter alle gode tester som er kommet frem, er det ingen som tar opp problemet med at bilen kun leveres med helårsdekk??? Mange jeg snakker med mener det er uholdbart med helårsdekk her i Norden, spesielt på vinterføre. Hva mener du om dette?

Med vennlig hilsen BROOM- elsker

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-29 16:07:48 +0100

updated 2021-11-29 16:14:52 +0100

Hvis du mener piggfrie vinterdekk ja så holder det mål og de fleste kaller disse for helårsdekk. Hvis du tenker M+S dekk så er de nok laget for litt mere kontinentale forhold og vil funke bra hvis du har en lett vinter men ikke riktig godt nok i vår Nordiske hemisfære. Bor du på Gol og Hemsedal eller i Øst Finnmark så tenk deg om 2 ganger når du velger dine helårsdekk. Bor du på sør og sørøstlandet kan et M+S dekk være tilstrekkelig og kan du fks la være å kjøre bil når det står på som verst så kan det være en grei løsning.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-29 21:33:16 +0100

Som Kamerat Wizard sier, det kan fungere på "snille" vinterdager, men snakker vi seriøse vinterforhold, glem det - kjøp nye dekk, nye felger og bruk "helårsdekka" på sommeren. Når du har brukt dem opp - sånn passe - hiv dritten og kjøp skikkelige sommerdekk. "Helårsdekk", i den betydnignen som normalt sett legges i dette, er verken fugl eller fisk. Hvorfor en ellers seriøs produsent som Volvo går for noe sånt, må fuglene vite - kanhende det er ordre fra Kina. Nå har jeg normalt sett et avslappet forhold til dekk-tester, de er som regel litt for subjektive etter min smak, men bla Motor har testet "helårsdekk" i sine vinterdekktester innimellom - sogar fra meget seriøse produsenter - og guess what - både Michelin og Continentals "helårsdekk" faller fullstendig igjennom! Stryk i alle disipliner unntatt vannplaning, da er det virkelig dårlig i en test der man ellers skryter litt for meget av selv middelmådige dekk!

Har du seriøse vinterforhold der du bor - tenk i retning av Nokian Hakkapellitta, med eller uten pigg ettersom hvor mye is du har, ettersom hvor mye erfaring du har. Har du veksende forhold, gå for det beste allround-dekket: Continental. Mer komplisert er det ikke, men påse at du IKKE velger felger av den "tøffe" sorten: jeg tenker på felger med lavprofildekk. Velg en mest mulig standarisert dimensjon, med normale forhold mellom bredde / høyde på dekket. Og nei, "brede" dekk er ingen fordel på vinterføre med snø og slaps, tvert om. Ja, det kan teoretisk gi bedre grep med litt større flate med piggfrie dekk på klonk is, men dette er helt marginalt. Igjen, en mest mulig "vanlig" dimensjon - det er godt for både sikkerheten på vinterføre og lommeboka! Lykke til med en ellers feiende flott bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger