Vel, jeg har Golf 7 med 2.0 TDI euro 6 under panseret, ja, også den starter lettere når dieselvarmeren har gjort sitt, men den er ikke spesielt tungstartet. Faktisk starter den helt greit på kun tre glødeplugger også - men la en ting være sagt - det er svært sjelden noe særlig mer enn to blå her hvor jeg bor! Nå sier du ikke noe om hvilken generasjon Golf eller hvilken motor du har, men jeg ville først og fremst sjekka strømtrekket til glødepluggene. Fungerer de som de skal - trekker de nok strøm? Og ikke minst: har du satt inn den rette sorten? Det finnes et par varianter over temaet, først og fremst den konvensjonelle sorten med litt treigere gløding. Dernest har du hurtig-gløding: litt sprekere glødeplugger. Vær også ops på at med Golf 7 kom det mer Greenpeace-greier: en av glødepluggene har en trykksensor som igjen påvirker bilens styringsystem og drivstoff-tilførselen. Fort gjort å ta feil her og sette inn fire "vanlige" glødeplugger, utslipp bryr man seg jo fint lite om, men det kan påvirke kaldstart-egenskapene.
Dernest er det en ting man skal skrive på veggen: siden glødepluggene formelig gulper i seg strøm, er det veldig lurt å ha batteri med høy startstrøm - altså evne til å levere noen hundre ampere - typisk 7-800 A - når du vrir på nøkkelen eller trykker på startknappen. Dette er noe de som selger batterier burde vite, men i ni av ti tilfeller prakker de på kundene et helt ordinært batteri som knapt nok leverer 200 A. Og 200 A - det er for lite - da kan du formelig se at batteriet buler inn når glødepluggene gulper i seg, og bilen blir naturlig nok tungstartet.
Ellers er jeg noe usikker på om du mener "tungstartet" i den forstand at motoren må ha flere startforsøk før den i det hele tatt tenner - eller om den går urent og rett og slett stopper igjen. I sistnevnte tilfelle ser jeg to ting for mitt indre blikk: enten problemer med dieseltilførselen - stikkord slitne dyser eller dieselfilter som er godt på vei til å tette seg - eller mineralolje - subisidært delsyntetisk olje - av den sorten som blir tykk som graut når det kommer kuldegrader på værkartet der du bor. Andre årsaker klarer jeg liksom ikke å se for meg, etter mer enn to tiår med et problemfritt samliv med dieselbiler fra VW med vinterforhold som spenner fra milde vestlandsvintere med maks 10-15 blå til et titalls grader mer i mer "østlig" værlag har jeg ærlig talt aldri noensinne opplevd at bilene mine ikke "springt sofort an".
Ja, starteren må kanhende trekke motoren et par ganger ekstra rundt når motoren er riktig kald, og som vi vet, en dieselmotor rakler og går litt som en gammel skøyte til olja har fått litt lunk, men et halvt dusin startforsøk for at den i det hele tatt skal våkne - det er atypisk! Ellers håper jeg at du ikke har "tuklet" med bilens styringsystem, dvs "chippet" eller "optimalisert" den! Det er en sikker vei til problemer ... (more)