0

Tungstartet i 15 minus

spurt 2021-11-29 09:33:15 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en golf diesel som er veldig tung og starte i 10 grader og nedover. Nye glødeplugger , nytt batteri . Går raskt på starter. Ryker ikke mye. Går fint på tomgang etter start . Må ha 5 -6 forsøk før den går ..ordentlig . Hva kan gjøres? Går fint om varmer er brukt .

Vidar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-29 13:29:32 +0100

Vel, jeg har Golf 7 med 2.0 TDI euro 6 under panseret, ja, også den starter lettere når dieselvarmeren har gjort sitt, men den er ikke spesielt tungstartet. Faktisk starter den helt greit på kun tre glødeplugger også - men la en ting være sagt - det er svært sjelden noe særlig mer enn to blå her hvor jeg bor! Nå sier du ikke noe om hvilken generasjon Golf eller hvilken motor du har, men jeg ville først og fremst sjekka strømtrekket til glødepluggene. Fungerer de som de skal - trekker de nok strøm? Og ikke minst: har du satt inn den rette sorten? Det finnes et par varianter over temaet, først og fremst den konvensjonelle sorten med litt treigere gløding. Dernest har du hurtig-gløding: litt sprekere glødeplugger. Vær også ops på at med Golf 7 kom det mer Greenpeace-greier: en av glødepluggene har en trykksensor som igjen påvirker bilens styringsystem og drivstoff-tilførselen. Fort gjort å ta feil her og sette inn fire "vanlige" glødeplugger, utslipp bryr man seg jo fint lite om, men det kan påvirke kaldstart-egenskapene.

Dernest er det en ting man skal skrive på veggen: siden glødepluggene formelig gulper i seg strøm, er det veldig lurt å ha batteri med høy startstrøm - altså evne til å levere noen hundre ampere - typisk 7-800 A - når du vrir på nøkkelen eller trykker på startknappen. Dette er noe de som selger batterier burde vite, men i ni av ti tilfeller prakker de på kundene et helt ordinært batteri som knapt nok leverer 200 A. Og 200 A - det er for lite - da kan du formelig se at batteriet buler inn når glødepluggene gulper i seg, og bilen blir naturlig nok tungstartet.

Ellers er jeg noe usikker på om du mener "tungstartet" i den forstand at motoren må ha flere startforsøk før den i det hele tatt tenner - eller om den går urent og rett og slett stopper igjen. I sistnevnte tilfelle ser jeg to ting for mitt indre blikk: enten problemer med dieseltilførselen - stikkord slitne dyser eller dieselfilter som er godt på vei til å tette seg - eller mineralolje - subisidært delsyntetisk olje - av den sorten som blir tykk som graut når det kommer kuldegrader på værkartet der du bor. Andre årsaker klarer jeg liksom ikke å se for meg, etter mer enn to tiår med et problemfritt samliv med dieselbiler fra VW med vinterforhold som spenner fra milde vestlandsvintere med maks 10-15 blå til et titalls grader mer i mer "østlig" værlag har jeg ærlig talt aldri noensinne opplevd at bilene mine ikke "springt sofort an".

Ja, starteren må kanhende trekke motoren et par ganger ekstra rundt når motoren er riktig kald, og som vi vet, en dieselmotor rakler og går litt som en gammel skøyte til olja har fått litt lunk, men et halvt dusin startforsøk for at den i det hele tatt skal våkne - det er atypisk! Ellers håper jeg at du ikke har "tuklet" med bilens styringsystem, dvs "chippet" eller "optimalisert" den! Det er en sikker vei til problemer ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-05 11:34:17 +0100

En ting jeg kom til å tenke på: i hine dage - med "gammeldags" glødeplugger - altså ikke hurtigløding - var det et fungerende tips å vri om nøkkelen og la glødepluggene gjøre sitt EN gang - altså en gløding uten å vri nøkkelen et hakk videre der starteren snurrer ivei...og vri nøkkelen TILBAKE og telle til ti....circa....før man vrir nøkkelen til gløding en til gang....og deretter et hakk til sånn at starteren snurrer denne gange....voila....så startet bilen som et skudd! Fungerte som en drøm på mine tidligere dieselbiler, skulleikke forundre meg om det funker på Golfen min også om det mot formodning skulle bli riktig kaldt i år! Kanhende en ting å prøve for deg også?

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger