0

Svindel eller lovlig?

spurt 2021-11-28 14:31:28 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Kjøpte en bil usett nede i sør og fikk den fraktet opp til meg i Bodø uten problemer. Annonse, informasjon og alt annet lovet godt. Kjøpte den for 55. tusen med frakt til Bodø, noe som jeg syns var en grei pris i forhold til alder, km.stand. Den var også eu godkjent til 09.2022. Det står i annonsen at den skal være i god stand. Den er også annonsert på finn med trygghetselementene deres, hvorav i dette tilfellet service var påsatt annonsen. Denne lyder slik i finn's informasjonsguide: Service: FINN har innført en ny attributt som heter "fulgt bilens serviceprogram". Fra tidligere hadde vi attributtet "servicehistorikk", men vi ønsket å innføre noe som hadde et mer tydelig løfte til bilkjøperen. Dersom annonsøren angir at bilen har "fulgt bilens serviceprogram" lover han/hun at bilen har blitt fulgt opp og vedlikeholdt i tråd med fabrikkens retningslinjer for service.

Jeg regner med dette betyr at all service skulle vært gjort uten noen mangler i serviceheftet? Om ikke burde det vært annonsert med at bilen har servicehistorikk (Men ikke komplett) og ikke vært påsatt dette trygghetselementet?

Nå når jeg får bilen i Bodø, finner jeg jo raskt ut at den er i dårligere stand enn hva annonsen tilsier. Det mangler 13 års service på bilen! Første ''mangel'' er allerede på år 3 i sin levetid. En stor grunn til å kjøpe en 2006 modell som har gått 216.000km usett, var jo at all service skulle vært fulgt i følge annonsen da det kan tilsi at bilen er tatt vare på og kommer til å holde en god stund til. Tar den også med til en NAF-Test hvor det viser seg at alle frontlys er montert feil i forhold til lysjustering og at parkeringsbrems må skiftes. Kjølevæske må byttes da den ikke holder mange nok -grader, for høyt oljenivå, ulyd i drivverk, slakk i et hjullager og noen foringer som er ødelagt i vulkanisering etc. Det er også skriftlig dialog med selger om trommelbremsene som kom med bilen, de var jo opprustet og man kunne nærmest pille av biter fra dem. Dette ville han ikke kompensere da han mente det ikke gikk utover bremseeffekt. NAF-testen sier jo at de nå må byttes da det kan påvirke bremseeffekt. Selger nekter å føye seg for noe og har gitt 0 prisavslag og sluttet å svare på mails.

Jeg ber om å få heve kjøpet, og blir fortalt at det er greit, så lenge jeg betaler frakten nedover til sør igjen om jeg kjører selv eller betaler. Frakten jeg betalte opp til bodø var på 8000,- så jeg sier at det ikke blir aktuelt i å med at jeg aldri hadde kjøpt bilen med disse feilene over å gå på et tap på 8000,-Spesielt ettersom at alle servicer skulle vært fulgt. Selger slutter å svare da jeg ikke vil ta det ''tilbudet'' han ga om heving av kjøp på min regning. Saken er nå sendt inn til forbrukertilsynet og det ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

15 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-28 16:55:29 +0100

updated 2021-11-28 17:36:09 +0100

Beklaget men høres litt ut som du har hatt alt for høye forventninger om tilstand på bilen. Mange av anmerkiningene du nevner er småting i forhold til aldring som du som kjøper må regne med, at du kan pille rustbiter av bremsetrommler bak betyr jo ikke at det hverken er feil med bremser eller handbrekk. Desuten må man forvente at noen foringer begynner å slippe litt her og der men betyr jo heller ikke at det er kommet så langt at det er nødvendig å skifte de ut. Frostvæske lar seg lett justere med å helle litt konsentrat på slik at den passer temperaturer du har der oppe. Noen ganger må man lese slike tester med fornuft og kun alvorlige feil må taes hensyn til. Selger har rett du må faktisk levere den på døren hans hvis du ønsker pengene igjen og å heve kjøpet, det vil jo være helt urimelig om han skal dekke frakten din frem og tilbake til Bodø. Du tar tar tapet på 8000 kr og leverer den tilbake eller lar være og justerer det småtteriet som jeg kaller det som sikkert ikke koster særlig mere fordi Naf anmerker alt de ser men du må kun tenke på det det de mener er kritisk da den jo er eu godkjent bortigmot et år til. Jeg er redd forbruker rådet ikke kan hjelpe allverden her da selger sier bare kom med bilen så får du kjøpesumme tilbake og blir jo da på en måte en ikke sak for dem fordi om frakten dit står på deg selger har jo bøyet seg baklengs for å tekkes deg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Min kommentar i post nedenfor.

Simen96123 gravatarbildeSimen96123 ( 2021-11-28 18:18:26 +0100 )rediger
0

besvart 2021-11-28 17:45:57 +0100

Takk for innsikt og god tilbakemelding, dette er jo en sak i oppbygging. Men vil påpeke en ting som jeg fortsatt lurer på, som du ikke nevnte noe om. Å det er selve servicen på bilen. Dette er jo den største feilen som gir grunnlag for heving av kjøpe etc. Når man annonserer med at alle servicer er fulgt burde vell dette være gjort i serviceheftet, å er selve hovedpoenget med å få igjen alle penger og dekt fraktkostnad inklusive renter. 13 år med servicer som mangler er vell grov svindel eller? (når alle skulle vært fulgt) Ved Heving av kjøp er vell hovedregel også at selger står for frakt da han står for feilen som påfulgte bilen som kjøper ikke visste noe om på kjøpstidspunktet? Når det er en Fikk hvertfall svar på det fra en advokat som drev med hevingssaker. At det var hovedregel.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-28 18:21:35 +0100

updated 2021-11-29 07:50:13 +0100

Nja det med frakt vet jeg ikke helt, tror nok mest at selger ikke skal ha ytterligere kostnader enn at han tar bilen tilbake og overfører pengene du betalte for bilen tilbakeføres til komtoen din. At du bor i Bødø vet jeg ikke om er releventmen håper jo Mr N Wolf med sine kunnskaper legger til et par linjer her. Advokat eller ikke det blir nok forbrukervern som kommer inn her og som jeg ser dette så kommer nok selger til å ville sette opp et forsvar her og husk det er ikke helt enveiskjøring her da selger også faktisk har noe rettigheter her men jeg ønsker deg likevel lykke til og håper jo det går bra for deg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for svar igjen :-) Og ja håper dette ender bra og at noen flere kan gi innsikt i en litt spesiell sak m.t.p. fusk av serviceheftet som skulle vært fulgt slik annonsen tilsier. Finner ingen lignende saker...Får håpe Mr N Wolfmed gir litt innsikt :) Mvh Simen

Simen96123 gravatarbildeSimen96123 ( 2021-11-28 18:51:14 +0100 )rediger
0

besvart 2021-11-28 20:54:41 +0100

Har du sjekket flere steder om transport ? Jeg fikk fraktet bil fra Drammen til Bodø for 2000 kroner for et par år siden..

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Jaa var selger som sto for frakt så han ordnet pris på det.. sjekket egentlig ikke noe selv.

Simen96123 gravatarbildeSimen96123 ( 2021-11-30 23:57:36 +0100 )rediger
0

besvart 2021-11-29 08:53:44 +0100

Ikke for \å helle malurt i begeret, men skal du "gå videre" med dette, må du påse at du gjør de rette tingene i rett rekkefølge....og be advised...det kan ta tid. Lang tid. Med 55000 i potten....dersom bilen er i slik stand at den er sikkerhetsmessig forsvarlig å kjøre med og går gjennom neste EU-kontroll rimelig greit, har du bil rundt tre år frem i tid, ja da har du egentlig relativt billig bil de to årene. Verdt å ha i bakhodet, for selv om forbrukerklageutvalget er litt mindre russisk rulett enn rettsappararatet, så er det aldri noe som er helt sikkert her - og ja - selger synes å ha hatt et liberalt forhold til sin opplysningsplikt - men du har strengt tatt hatt et like avslappet forhold til første hovedsetning: stol aldri på en bruktbilselger! Ikke vondt ment, men det er nå engang sånn at i det lovverket som regulerer kjøp og salg av bil, er det en "motvekt" til selgers opplysningsplikt: kjøpers undersøkelsesplikt! Det er her dette med de rette tingene i rett rekkefølge kommer inn i bildet: basert på hva som faktisk har skjedd...og ikke minst...hva som faktisk kan dokumenteres...skriver du en begrunnet klage til selger osv....og må du "gå videre" innebærer det i første rekke til forbrukerklageutvalget....du finner mer om dette på forbrukerrådets hjemmesider.

Og ja, jeg er klar over at en advokat vil si at om du forbereder en sak godt, ja da "vinner" du. Men greit nok, si at du har flaks i denne runden av russisk rullett: hva om selger gir beng i vedtaket fra forbrukerklageutvalget - som jo tar noen måneder? Da er det nye runder og mykje bortkasta tid, mykje frustrasjon og forbannelse! Ja, nå ser jeg jo ikke bilen foran meg, og slik du formulerer deg, aner jeg at den ser ut som en dass som absolutt ikke er verdt 55.000 spenn! Greit nok, da ville jeg kanhende stått på krava jeg også (men jeg ville aldri kjøpt en bil usett og uprøvd, i såfall ville jeg forlangt en NAF-test og en uttalelse fra NAF FØR - FØR - FØR jeg kjøpte bilen "usett"), men vær klar over en ting: ikke ta noe for gitt - vær klonsekvent, ærlig og korrekt hele veien - og gjør de rette tingene i rett rekkefølge! Det dreier seg ikke bare om å ha rett - det dreier seg om å få den øverste handa til slutt - altså FÅ rett! Da kommer du sannsynligvis i mål før eller siden, og jeg ser at du har god kontroll over helheten, du kan skrive, du kan formulere deg! Uavhengig av hva du velger fremover, for alt hva det er verdt: lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-29 14:32:59 +0100

Takk for svar grundig svar!! Har påsett å følge alle regler å lover i forhold til klagefrist, dialog med selger osv osv… er en lang prosess som du sier, og litt slitsomt. Er nå dessverre en student som kjører bil og ikke har like god råd til å tape 8000 i frakt. Men vi får se, selger er noe bastant på at heving av kjøp var et engangstilbud når han «ga seg» imot at jeg ordner frakt, og har vært mer eller mindre meget arrogant og uhjelpelig i alle mails som har vært saklig og ingen sure miner fra min side. Regner med dette skal gå fint for seg, for har dokumentasjon på alt som jeg har klaget på og innenfor frister, prøvd å løse med selger etc.. jævlig surt sånn sett å kjøpe bil usett, men i forhold til opplysningsplikt og annonsedokumentering vil jeg si at undersøkelsesplikten må bortfalle i stor grad, hvertfall når det gjelder service, så kan det vell ikke være slik at man kan si at alle servicer er fulgt, som er skriftlig dokumentert på annonsen og som finn sier gir en lovnad til kjøper at den skal være fulgt, for så å få bilen og se at den mangler 13 år.. blir litt rart for meg hele greia om det er lov å komme seg unna med noe så usselt.. bruktbilselger, undersøkelsesplikt eller ei. Heldigvis er jeg her i 4 år til, så har tid til å være bastant og vente på pengene om det skulle ta litt tid :-)

Simen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-29 15:58:41 +0100

updated 2021-11-29 17:48:40 +0100

Må nok legge til at når vi kommer til den 13 års service som blir nevnt så er det jo fullt mulig at den er utført og at selger har sitt på det tørre, når en bil er så gammel så stemples gjerne ikke et oljeskift og det kan lett være at det er gjort av eier eller rett og slett bare på en bensin stasjon. Mr N Wolf har nok belyst det som ligger på kjøper at aldri kjøp en bil usett eller få forhandler til å ta en Naf test for deg og du dekket kostnad eller ved forhandling deler på utgiftene. Men som sagt selger kan jo ikke være ansvarlig for at du fks frakter den til Svalbard eller syd Spania for den del og krever så remiss også på fraktkostnader, så stor makt har nok ikke forbruker rådet så vidt jeg vet. Til og med en Advokat vil ha problemer med å hjelpe deg og uansett vil du bli begravet i regninger derifra hvis du ikke har fri Advokat hjelp. Stusset også litt på at en fattig student importerer en bil fra Østlandet da du lett kunne fått en tilsvarende bil som hadde gått i indre Troms for sikkert samme pengen ? Joja jeg håper du vinner denne og at alt kommer tilbake til deg samt alle dine utgifter men tillat meg å ha en liten tvil her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Mulig jeg har formulert meg feil.. men den mangler 13 år som i 13 forskjellige år med service. Ikke bare år 13. Når det gjelder frakt til bodø var det ikke mye 4-hjulsstrekere som var å ta til takke i sommer til en gunstig/samme pris, med all service utført. Men tar kritikk om å se bilen først.

Simen96123 gravatarbildeSimen96123 ( 2021-11-29 21:30:35 +0100 )rediger
0

besvart 2021-11-29 21:24:45 +0100

Kamerat Wizard toucher noe vesentlig: jeg har hatt mange kolleger nordfra opp gjennom åra som veldig ofte kjøpte med seg en bil som de kjørte nordover med når de var på tjenestereise sydpå. Jeg forsto ærlig talt ikke hvorfor, vi andre synes jo biler som er kjørt nordpå eller i andre områder der veiene ikke er like salte som selveste dødehavet om vinteren! Rett nok er bilene angivelig mye billigere sørpå, men det har faktisk sine årsaker: begrepet "Oppragga Oslobil" er velkjent for oss sørpå, det er i korthet en bil som selges som "rustfri", ofte er en nylakkert eller iallefall flekka litt her og der, og den er - hold deg fast - nylig "tectylert"! Når man ser litt nærmere på bilens historikk, har den aldri sett tectyl tidligere, og hvilken overraskelse: om man går over bilen med det være seg en magnet eller et "instrument" som måler ledningsevne for strøm - ja så oppdager man baber pløtzlich at bilen ikke er verken magnetisk eller spesielt ledende her og der! Stikkord: stålplast, sogar finerplater! Skjult bak litt lakk eller tykke lag med understellsmasse!

Nå var du jo forsåvidt heldig i så måte, bilen synes å være kjørbar, men det er kanhende et gap mellom det du har betalt for bilen og det du har fått for pengene! I ditt sted ville jeg hold meg nordpå, heller betalt litt mer og lett til jeg fant en nogenlunde rustfri bil i grei stand. Og igjen: NAF-test FØR kjøpet er slett ikke så dumt - det er som du har oppdaget, mye enklere å fange opp problemer og avtale eventuelle løsninger, eventuelt gå videre, om man lar de som kan det sjekke bilen! Jeg vil si det så sterkt som at selv en dyktig mekaniker med lang erfaring ikke vil kunne fange opp alle skjulte feil ved en sjekk på tunet hos selger! Nei, heller ikke NAF fanger opp alle feil, men du og du....mange flere enn jeg og de fleste andre klarer - fortsatt der ute på tunet! Det man selv kan gjøre, er en grovsjekk - men en gjennomprøvd testprosedyre - som den NAF legger til grunn - den er verdt prisen - spesielt om man ikke har råd til å bomme for mange ganger! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-29 22:39:16 +0100

Det som alt for lett tenkes er nok at når man tar opp et problem man har på et forum som spør Benny så antar man trolig at man får medhold men desverre må man jo holde seg til realitetene med kjøp salg av bil som jo er den kategorien som har mest klager i forbruker rådet. Det tyder jo på to ting her og det ene er at selger tar for lett på sitt opplysningsansvar men også at kjøper ikke følger opp det han burde sjekket med tanke på å sikre seg at oplysningene han får er kvalitetsikret med fks bilder av service hefte og bilder av kvitteringer på reprasjoner utført osv. Jeg vet ikke om det er så mye mere å tilegge her annet enn at andre som leser dette bør gjøre en mere grundig reasearch når de kjøper bil ellers blir det konflikter. Alle kan havne i samme situasjon som ts og viser jo blant annet at å kjøpe bil usett er en risikosport bare for de mest herdete av oss. Hvis jeg ikke hadde kunnskap selv eller hadde en kompis som kunne fikse noen av de småtingene som nevnes blant annet at frostvæsken ikke holdt riktig temperatur og at man kunne plukke rustbiter av trommler bak (Husk at rust er ofte 8-10 ganger tykkere enn stål) så hadde jeg nok styrt unna slike kjøp. Det er alltid en risk med bruktbiler uansett alder men jo eldre dess mere å forvente.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-29 22:39:17 +0100

Det som alt for lett tenkes er nok at når man tar opp et problem man har på et forum som spør Benny så antar man trolig at man får medhold men desverre må man jo holde seg til realitetene med kjøp salg av bil som jo er den kategorien som har mest klager i forbruker rådet. Det tyder jo på to ting her og det ene er at selger tar for lett på sitt opplysningsansvar men også at kjøper ikke følger opp det han burde sjekket med tanke på å sikre seg at oplysningene han får er kvalitetsikret med fks bilder av service hefte og bilder av kvitteringer på reprasjoner utført osv. Jeg vet ikke om det er så mye mere å tilegge her annet enn at andre som leser dette bør gjøre en mere grundig reasearch når de kjøper bil ellers blir det konflikter. Alle kan havne i samme situasjon som ts og viser jo blant annet at å kjøpe bil usett er en risikosport bare for de mest herdete av oss. Hvis jeg ikke hadde kunnskap selv eller hadde en kompis som kunne fikse noen av de småtingene som nevnes blant annet at frostvæsken ikke holdt riktig temperatur og at man kunne plukke rustbiter av trommler bak (Husk at rust er ofte 8-10 ganger tykkere enn stål) så hadde jeg nok styrt unna slike kjøp. Det er alltid en risk med bruktbiler uansett alder men jo eldre dess mere å forvente.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Er jo kvalitetssikret i forhold til finn sine annonsregler, med at å trykke på symbolet før man legger ut annonsen, (slik som i mitt tilfelle) at all service skal være gjort. Dette er annonsøren sitt ansvar, og står tydelig hos finn sine retningslinjer ved bruk av trygghetselementer i sine annonser

Simen96123 gravatarbildeSimen96123 ( 2021-11-30 22:57:11 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger