0

Hjulmuttere

spurt 2021-11-22 14:03:55 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Du skriver som svar i et innlegg på forumet her at man må smøre metrene til hjulboltene. Da finner jeg det merkelig at det ettertrykkelig står i instruksjonsbok at det er noe man IKKE skal gjøre! Så hva er egentlig riktig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-22 15:59:49 +0200

Vel man kan sikkert lage en vitenskap om det meste men jeg foretrekker å sette inn hjulboltene som de er altså tørre og uten smøring. Drar du på med litt wd 40 før du monterer kan jeg ikke se at det er galt i det men husk at alt som man smører på en bolt gjør at momentet blir høyere så vær forsiktig med bruk av luft maskin da det kan bli så stort moment at det kan være vanskelig å demontere.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-22 17:25:24 +0200

Jeg tenker at den kloke smører hjulboltene....hvis ikke setter det seg før eller siden noe så inne granskauen...de ruster rett og slett fast! Og det er definitivt IKKE bra! For min del bruker jeg kobberfett, ikke dirkete på boltene, men i gjengene på navet, da smører boltene seg sjæl når jeg skrur dem inn. Jeg bruker også aluminimumspasta på navets anleggsflate mot felgen av samme grunn: felgene har en tendens til å sette seg i løpet av vinteren. Da slipper jeg å bruke slegge og vedtre for å få dem av igjen. Skåner både felger og bolter på dette viset, og gjør livet lettere for meg sjæl! Men NB: det skal IKKE IKKE IKKE voldsomme mengder med fett til, det skal IKKE renne og sprute, det er nok med en liten "touch" av fett her, jeg bruker ellers Biltemas spraybokser med kobberfett hhv alu-pasta. Billig og bra, en sprayboks holder flerfoldige år - gitt rett bruk. Og kobberfett - det bruker jeg fordi dette egner seg bedre på et sted der det til tider blir varmt!

Når det gjelder luftverktøy hhv disse batteri-lektøyene, er det en ting som gjelder: bruk ALLTID momentstav når du trekker til - og kraftpipe når du skrur ut boltene. Når du entrer boltene: bruk hendene - hold bolten mellom fingrene eller sett dem i en LØS PIPE og bruk FINGRENE på pipa - skru en halv til en hel turn FEIL VEI - dvs mot klokka - med litt erfaring vet du akkurat når du skal snu rundt og skru MED KLOKKA - da entrer boltene lekende lett! Og LETT skal det gå - om du IKKE kan skru boltene de første turna med fingrene, da er det noe gæli'!

Når det gjelder instruksjonsbøker som sier ditt og datt...vel...jeg har ennå til gode å finne to instruksjonsbøker som er like på alle punkter. Det er nesten så man skulle tro at enkelte forfattere av slike bøker ikke engang var enige med seg selv! Min subjektive oppfatning er at det ikke er noen som helst grunn til å IKKE smøre hjulboltene før man setter dem inn! Gjør man ting riktig, sitter boltene likevel: jeg bruker som nevnt over, rett moment når jeg skrur dem inn, jeg kontrollerer imidlertid ALLTID vha et vanlig hjulkryss eller en "latmannsarm", men i BEGGE TILFELLER holder jeg med mine små nusselige puselanker helt inne ved senteret på verktøyet - dvs typisk 10 cm vektarm. Med den styrken jeg har i hendene, er dette helt perfekt - jeg bruker så mye kraft at jeg akkurat såvidt kjenner at jeg trekker bolten bittelitt - det er MER ENN NOK - man skal IKKE - IKKE - IKKE trekke til så det skriker i gjengene! Da har man tatt en skikkelig DRAGDRITER!

Den samme runden med hjulkryss eller latmannsarm tar jeg når jeg har kjørt et par mil, voila, så sitter hjulene og boltene der de skal til neste hjulskift, no problemas whatsoever! Vær ellers nøye med valg av verktøy, f.ex har Biltema to-tre prisklasser, du velger IKKE den billigste! Mitt hjulkryss kommer fra ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar