Guttungen som er lærling burde kanhende valg en LITT annen bil enn Audi generelt og en relativt dyr bil som A5 spesielt, gi ham et vennskapelig ment råd om å kjøpe bil etter pengepungen neste gang...heller en LITT nyere, men ikke fullt så kul og kompleks bil som ikke får lommepungen til å hoppe av angst hver gang noe går i støkker! Be advised: unngå merkeverksted - finn et oppegående, velrenommert uavhengig, autorisert verksted - alltid autorisert - isteden!
Ellers finner dere en grei oversikt over rettigheter ved bilkjøp på forbrukerrådets hjemmesider. Et stikkord er om bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kunne forvente, et annet er om feilen var tilstede ved kjøpet - og om selger må ha visst om dette. Stikkord: f.ex slitasje på skiver og klosser. Det er også av betydning hvor langt bilen er kjørt: er den kjørt si 300.000, må man regne med at man har kjøpt flere potensielle problemer enn om bilen er kjørt 50.000.
Det er igrunnen sånn at caliperne bak er noe som henger seg i dann og vann, men i mitt hode er det ikke derved sagt at de må skiftes sånn uten videre - demontering og kobberfett er ofte en grei løsning. Uten at jeg har tuklet med Audi A5: min f.d Passat rulla snaue 500' før den ble smadret. I løpet av de kilometerne ble det to-tre runder med kobberfett og 1 - en caliper bak skiftet, ved et sted rundt 3-400.000 kjørte kilometer om jeg ikke husker vanvittig feil. Det er jo så enkelt som at bremsene bak ikke blir brukt stort, spesielt ikke i det fantastiske tempoet på den norske landeveien! For ikke å snakke om norske vinterveier som formelig renner over med salt! Da ruster ting, og som Kamerat Wizard sier, det elektriske håndbrekket er egentlig ikke spesielt kompliserte greier, men få tak i en Haynes-bok eller annen verkstedshåndbok, lær guttungen å skru sjæl, så kan det gå i likaste laget neste gang!
Mhp rettigheter vil kjøpekontakten være av vesentlig betydning her, likedan om bilen er kjøpt av en proffesjonell part eller privat. En annen vesentlig ting: selger skal få anledning til å utbedre feilen/mangelen. Har dere i det hele tatt vært i kontakt med selger om dette? Hvis nei....da har dere tatt en skikkelig dragdriter uansett....! Men sjekk gangen i dette hos forbrukerrådet og ta det derfra. Lykke til!