0

rettigheter ved kjøp av bruktbil

spurt 2021-11-21 20:32:40 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Min yngste sønn kjøpte får 5 uker siden en pent brukt audi a5 sportback, 2011 modell: Etter 1 uke så hengte høyre bremsecallipter bak seg opp, så det ble veldig varmt der, så fikk han skoftet denne til en kostnad på 9300, fikk bilen igjen, å på tur fra verkstedet, så skjedde det samme med den på venstre side opp. Disse er det jo ikke bare å skifte pgav elektrisk håndbrems, så derfor gjør vi dette på verksted. Bilen blei kjøpt på ordinær kjøpekontrakt, å lurer på om hvilke rettigheter vi har på dette, da en reprasjon på nærmere 19000 er mye penger får en som nettopp har begynt som lærling

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-22 12:44:22 +0200

Det med at det er så vanskelig fordi det er elektrisk handbrekk er en myte, det er ingen vanskeligheter med å skru av den elektriske motoren og sveive mekanismen tilbake og altså ikke nødvendig med avansert diagnose utstyr som bare verksteder har. Du får nesten se på kjøpekontrakten hva den sier så du får ikke allverdens hjelp her uten at vi vet innholdet i kontrakten. Men 19000kr på et 5 ukers eie av bilen er jo litt urimelig men stusser jo på at selger ikke har tilbudt å reparere men du sier jo ikke noe om dette er privat eller forhandler kjøp.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-22 17:41:00 +0200

Guttungen som er lærling burde kanhende valg en LITT annen bil enn Audi generelt og en relativt dyr bil som A5 spesielt, gi ham et vennskapelig ment råd om å kjøpe bil etter pengepungen neste gang...heller en LITT nyere, men ikke fullt så kul og kompleks bil som ikke får lommepungen til å hoppe av angst hver gang noe går i støkker! Be advised: unngå merkeverksted - finn et oppegående, velrenommert uavhengig, autorisert verksted - alltid autorisert - isteden!

Ellers finner dere en grei oversikt over rettigheter ved bilkjøp på forbrukerrådets hjemmesider. Et stikkord er om bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kunne forvente, et annet er om feilen var tilstede ved kjøpet - og om selger må ha visst om dette. Stikkord: f.ex slitasje på skiver og klosser. Det er også av betydning hvor langt bilen er kjørt: er den kjørt si 300.000, må man regne med at man har kjøpt flere potensielle problemer enn om bilen er kjørt 50.000.

Det er igrunnen sånn at caliperne bak er noe som henger seg i dann og vann, men i mitt hode er det ikke derved sagt at de må skiftes sånn uten videre - demontering og kobberfett er ofte en grei løsning. Uten at jeg har tuklet med Audi A5: min f.d Passat rulla snaue 500' før den ble smadret. I løpet av de kilometerne ble det to-tre runder med kobberfett og 1 - en caliper bak skiftet, ved et sted rundt 3-400.000 kjørte kilometer om jeg ikke husker vanvittig feil. Det er jo så enkelt som at bremsene bak ikke blir brukt stort, spesielt ikke i det fantastiske tempoet på den norske landeveien! For ikke å snakke om norske vinterveier som formelig renner over med salt! Da ruster ting, og som Kamerat Wizard sier, det elektriske håndbrekket er egentlig ikke spesielt kompliserte greier, men få tak i en Haynes-bok eller annen verkstedshåndbok, lær guttungen å skru sjæl, så kan det gå i likaste laget neste gang!

Mhp rettigheter vil kjøpekontakten være av vesentlig betydning her, likedan om bilen er kjøpt av en proffesjonell part eller privat. En annen vesentlig ting: selger skal få anledning til å utbedre feilen/mangelen. Har dere i det hele tatt vært i kontakt med selger om dette? Hvis nei....da har dere tatt en skikkelig dragdriter uansett....! Men sjekk gangen i dette hos forbrukerrådet og ta det derfra. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar