0

Golf GTI 2017-2019 mod

spurt 2021-11-17 10:35:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg planlegger å skifte ut en Toyota Yaris med en Golf GTE 2017-2019 mod. Ønsker en litt mer komfortabel og "artig" bil, men driftssikkerheta og økonomisk forutsigbarhet er fortatt veldig viktig.

Jeg har fått med meg at det 1,4 TSI motorene kan være skumle og kan føre til store reparasjonskostnader. Gjelder dette også for Golf GTE 2017-2019 mod? Setter veldig pris på å få en vurdering av risikoen for store verkstedskostnader på denne bilen.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-17 17:36:01 +0200

Golf GTE er helt grei, problemene med de små benzin-motorene er knyttet til den gang da motorene ble levert med kamkjede og en strammemekanisme som var like pålitelig som unevnelige politikere som ikke gidder å lære seg reglene for pendlerbolig! For motorene sin del var den dårlige perioden før 2013, da gikk man over til en ganske så robust registerreim og en strammemekanisme som fungerer, voila, så ble alt så meget bedre! Ellers ligger brukte GTE noe høyt i pris, jeg ville vel kanhende vært like happy med en "vanlig" Golf med liten benziner her, ja, det går litt mer benzin, men det er ellers prinsiaplt sett samme bilen. Om GTE er "raskere"? Kan hende, men forskjellen har etter mitt hode ingen egentlig betydning for norske forhold. På en bil med konvensjonell drivlinje skal du imidlertid velge DSG, de små benzinerene har rett nok mer kfraft fra lave og midlere turtall enn tidligere takket være turboen, men du skal være over gjennomsnittet glad i å gire for å ha den vanlige benzineren med manuell kasse. Adaptiv cruisekontroll er også veldig greit å ha, mener forøvrig å erindre at GTE er "fiks-ferdig" utstyrt, du får alt du trenger - sånn sett kan den være verdt litt mer! Men orienter deg i markedet før du handler, ha en klar ofrmening om hvilket prisleie som er fornuftig.

Mhp driftsikkerhet er NAF-test - før - før - før du undertegner kjøpkontrakt, en grei vurdering av risikoen ifht eventuelle verkstedskostnader. Det er så enkelt som at det er VELDIG mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpet enn ETTER!!! Alternativt en rimelig prisereduksjon som dekker moroa med å fikse ditt og datt! En 60-punkters NAF-test koster 1500 spenn for medlemmer (med eller uten veihjelp), den fulle testen koster rundt en tusenlapp mer. Og nei, en "tilstandsrapport" er IKKE likeverdig, det er altfor ofte et dokument som sier alt og ingenting! MEd en NAF-test snakker vi en standardisert prosedyre, utført av mekanikere med bred erfaring, og nei, man finner ikke alltid alle skjulte feil og mangler, men mange flere enn du kan avdekke selv!

Den virkelig stygge ulven med VW (og VAG generelt) er at Møller "synes" at fabrikkbeskyttelsen mot rust er "nok". Ergo blir ikke bilene understellsbehandlet når de kommer til Norge. Det er mildt sagt uheldig, for den norske vinteren er ikke avskaffet, og som vi vet, det veivesenet kaller "vintervedlikehold" består i salting, salting og atter salting! Attpå til med kjemikalier som får rusta til å trives mer enn noensinne før! Med såvidt ny bil som du tenker på, er det en viss mulighet for at du finner et godt eksemplar, men er ikke bilen understellsbehandlet tidligere - kjør den DIREKTE til en velrenommert understellsbehandler! Og er den understellsbehandlet tidligere - husk etterbehandling 2-3 år etter forrige runde!!! Dette er en obligatorisk del av et normalt godt vedlikeholdsregime, og betaler seg mange ganger opp gjennom bilens levetid, stikkord: du får ikke sveisa mye rust for det understellsbehandlingen koster deg over si 10-15 år!

Ellers er Golf ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar