0

Elbilmuligheter

spurt 2021-11-16 20:07:52 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Jeg er student med deltidsjobb. Ser etter en elbil som funker både som bybil, men og til hytte på fjellet, og hjem fra Oslo til Førde (430km) i ferier. Ingen preferanser annet enn at den ligger under 200 000 kr, og har bra rekkevidde og hurtigladingsmuligheter!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

8 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-17 10:46:36 +0200

Jeg ville vel gjort som mange andre Oslo-beboere: reist kollektivt "i byen" og for den sakens skyld, innenfor østlandsområdet...det er et av de få områder i Norge som har noe som minner om et kollektivtilbud....og skaffet meg en helt grei dieselbrenner eller f.ex en Toyota hybrid for hytteturer, ferier og whatever - subisidiært leid en bil om vi snakker et par ganger i året. Dieselbrenner, fordi du får veldig mye god bil for 200.000 om du går for f.ex Skoda Octavia, kanhende du til og med kan flotte deg med firehjulstrekk, alternativt velger du si Toyota Prius. Da får du i begge tilfeller grei totaløkonomi, forutsatt at du bruker litt tid på å finne en bil i god stand - stikkord egenundersøkelse og NAF-kontroll når du finner en bil du virkelig har lyst på. Og som alltid: NAF-kontroll FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten!!!!!!!!!!!!!

Med elbil og 200.000 kan du glemme denne greia med "bra" rekkevidde, du får kanhende en elbil med omtrent halvparten av rekkevidden på en Lada 1500 S fra 1974! Skal du tilhytta på fjellet på vinterstid, vel, det kan verta ovseleg spanande! Men greit nok, ta en titt HER og se hva du får - jeg ville vurdert Nisse-Leif eller Kia Soul her - da får du relativt ny bil med gode egenskaper: https://www.finn.no/car/used/search.h...fuel=0%2F4&pricefrom=150000&priceto=200000&sort=PUBLISHEDDESC

EN TING DU IMIDLERTID BØR HA KLART FOR DEG: elbil er IKKE noen "free lunch", spesielt ikke om du ikke har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader! Skal du basere deg på kommersielle ladetilbud, vil du dels betale dyrt for å "fylle tanken", dels vil du tilbringe mange timer i ladekø, for ikke å snakke om å spise nudler mens du står der og venter! Og "hurtiglading"? Vel, om du snakker om så og så mange prosent kapasitet på en halvtime til en time, det er realistisk, men du får ikke ultra-super-duper-hurtiglading sånn uten videre - og defintiivt ikke for 200.000 spenn. Sånn er det bare - elbil innebærer en drøss kompromisser. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-17 16:42:17 +0200

Så sant du har mulighet til å få på plass en ladestasjon hjemme er elektrisk bil et bra valg. På ferietur på over 40 mil må du legge inn ladestopp, eller legge 100 k mer i potten. Ladestopp halvveis er bare hyggelig. Strekke beina og få litt luft. Blir feil å dimensjonere batteriet etter de lengste turene. Nissan Lief med 40 kWh batteri kan være et bra valg. Hvis du ikke har mulighet til hjemmelader og må lade alt langa veien bør du velge fossilt. Da blir drivstoff kostnadene hipp som happ, og du blir lei av å vente..

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-17 17:16:03 +0200

Terningkast 6 til kloke ord fra Kamerat Helmar! Og ja, Nisseleif er en feiende flott bil blitt, men be advised, elbiler i prisklassen rundt de 200 som brukte fortjener påfyll av strøm en god stund før de 400 kilometer er nådd, det blir litt som med en konvensjonell bil: man kjører IKKE tanken skåltom med vitende og vilje! Ellers kjenner jeg flere som har solgt bilen når de har flyttet til det være seg Oslo eller Bergen, ja sogar Trondheim, for å studere. Det er jo så enkelt som at det fungerer helt greit å reise kollektivt innafor bygrensene i Oslo, og i de to andre, ja der går det jo også om man tilpasser seg bittelitt! Lykke til med både studier og eventuelt bilkjøp!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-18 15:48:58 +0200

Tusen takk for gode svar Norulf og Hjalmar! Jeg vil nok fortsatt befinne meg i tenkeboksen, over nyttår hvertfall! Kollektivt er bra inn til sentrum, men når jeg skal fra øst til vest en gang i uka til besteforeldre, merkes 40 minutter fordel bil! Derfor el-bil for å spare utgifter… Blir nok en 5-7 turer til Hemsedal/Vestlandet Ila året.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-18 18:04:52 +0200

Ikk eet vondt ord om elbil vs Oslo-trafikken, men hva med å kjøpe en liten, grei elbil ala Nisseleif, eventuelt en VW E-Up om så var, for å svippe rundt i byen da....? Jeg ville ikke gjort det for skarve 40 minutters skyld en gang i uka, men smaken er som baken! Så kan du heller reise kollektivt til hytta og vestlandet om så skulle være! For ordens skyld: jeg er bilfantast på min hals, jeg har kjørt lenger enn lengst opp gjennom åra, men du og du, jo eldre jeg ble, jo mer pris satte jeg på å kunne sitte på rumpa på toget og se ut på drittvær, kø og alt det andre langs veien! Toget ble etterhvert min foretrukne reisemåte på bla tjenestereiser, og ja, jeg vet at fly er "billgere og raskere" i folks oppfatning, men for meg - som bla reiste mye fra Rogaland til Oslo tur/retur - var det egentlig hipp som happ tidsmessig om jeg tok toget. Legg til at jeg egentlig ikke er spesielt glad i å reise med fly, på tross av at jeg jobbet med flysikkerhet de siste 20 åra i arbeidslivet, da er tog helt fantastisk!

Ellers vil en Nisseleif kunne fylle behovet ditt om du tilpasser deg bittelitt, men be advised, mulighet for hjemmelading er alfa og omega for et godt samliv med en hvilken som helst elbil! Og nei, du skal IKKE strekke en laaaaaaaaang skjøteledning ut vinduet på studenthjemmet! Regn også med at det kommer årsavgift og andre bruksavgifter på rekke og rad også for elbiler, herunder bompenger! Prinsipalt sett burde bilavgifter generelt vært lavere i Norge, men nå er det som det er, det å eie og bruke bil skal være dyrt, det er poltiisk bestemt! Stem på meg ved neste diktatorvalg, så skal jeg ordne gratis elbil-utlån for studenter, vi trenger ungdom som gidder å skaffe seg utdannelse! Ellers er det sånn at for behov passer en dieselbrenner som hånd i hanske, men som elbil, dieselbil er ikke for alle, og jeg ser forsåvidt poenget når du bor i Oslo, diesel er ikke tingen for småkjøring store deler av året. Tenk tanken på det jeg nevnte over isteden kanhende: Toyota Prius. Disse finnes i søkk og kav, bla fordi de har vært populære som leasingbiler, du får utrolig mye god bil for pengene! Ellers finnes det andre Toyorta hybrid der ute, men Prius er etter mitt hode den mest fascinerende - selv om den har førermiljø som passer bedre i et romskip!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-19 09:14:34 +0200

Har tenkt tanken på Leaf, men av erfaring vet jeg at det på vinterstid blir maaange ladestopp:) Synes kollektiv i Oslo er godt nok (kunne vært rimelig bedre når det jobbes så aktivt for mindre biltrafikk), men synes det er drøyt lenge fra øst til vest på 1 time kollektivt vs 20 minutt med bil. Når det skal kombineres med deltidsjobb osv, har jeg etter å ha lånt bil i en uke nå merket verdien av bilen… Men, det er et regnskap som skal gå opp, og dermed ville gevinsten vært større om jeg kunne kjørt t/retur hjem, fremfor 1500 kr for fly/buss.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-19 14:59:47 +0200

Relativt hyppige ladestopp er noe som følger med på kjøpet for alle elbiler :-) Selv elbilene med lengst rekkevidde har samme maksimale rekkevidde som Lada 1500 S fra 1974, og det på en meget god dag der man bevisst går inn for å spare strøm-dråpene underveis! Men som vi vet, det er flere faktorer som påvirker praktisk utnyttbar rekkevidde, blant de viktigste er vinter og snøføre. Det er der dette med sånn circa halvparten av rekkevidden med nevnte Lada komme inn i bildet. Men er vi litt greie, kan vi jo si at det kun dreier seg om planlegging og å tilpasse seg, det er jo egentlig forholdsvis enkel logistikk! Det som er litt dumt, er at det er tidkrevende logistikk: det tar tid å fylle tanken, også med "hurtiglading", og begrepet "ladekø" kommer til å være en del av hverdagen for elbilistene i overskuelig fremtid - både i tett befolkede områder og ellers når allemannalle har ferie og gjerne vil ut på tur for å kose seg med bilene sine! Og siden det koster litt å etablere ladestasjoner, vil det forbli relativt dyrt å "fylle tanken" langs veien. Det får vi ikke gjort stort med - og kommer det flere utenlandskabler - ja da blir det festlige strømpriser i årene fremover på toppen av hva regninga for hva det koster å etablere ladestasjonene - for ikke å snakke om at de som driver med denne virksomheten, gjør det for å tjene penger! En evig kostnadspiral spør du meg, derfor er jeg og kamerat Helmar veldig enige om denne greia med mulighet for å lade der hjemme er en viktig forutsetning for å kunne ha et lykkelig samliv med elbil.

Og ja, du har selvfølgelig rett i at heller ikke i Oslo, som jo ikke er stort større enn en landsby i den store sammenhengen, har spesielt god kollektivtransport. Men jeg vil våge å hevde at Oslo er klart best her hjemme i Steinrøysa, så får det heller være at mange nasjoner der ute, som virkelig har "satset" på utbygging av kollektivtransport siden tidenes litt ut på dage, har veldig, veldig mye bedre tjenester for innbyggerne i såvel sine byer som mellom byene. Hvorfor det skal være sånn, kan man undres over, men mitt favoritt-eksempel på norske politikeres sendrektighet er tunnelen mellom Farrisfjellet - du vet - den som korter reisetiden med tog fra Oslo til Grenland med en halvtime. Denne tunnelen ble diskutert i "hurtigarbeidende komiter" allerede rundt år 1900, som vi vet tok det godt over 100 år før man fikk ut fingern' og fikk diskutert seg ferdig. Og hadde det ikke vært for våre tyske venner/uvenner som var på en lang Norges-ferie på 40-tallet, ville Sørlandsbanen knapt nok eksistert i dag. Noe kynisk sett, det virker nesten som om politikerne har vært mer opptatt av å bygge ned kollektivtransporten p 50- og 60-tallet: kfr at trolleybusser, trikk, lokale jernbanestrekninger ble nedlagt over en lav sko i norske byer frem til langt ut mot 80-tallet. Så later man som om man skal "satse" og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-20 14:14:54 +0200

Student med deltidsjobb? Velg offentlig transport men du høres jo ikke egentlig ut som en vanlig student med horribel økonomi da du samtidig nevner hytte på fjellet. Kjøp en Renault Zoe og ta Kamerat Helmars råd om å ta en hyggelig pause der du lett får tid til å spise en pølse med rekesalat og en grei samtale med venner og bekjente før du fortsetter videre.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar