0

Bremsefeil

spurt 2021-11-09 09:15:47 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har en EQC fra juli 2020 og har opplevd 2 alvorlige bremsefeil som leverandør (BOS) ikke vil ta ansvar for da de mener det er min kjørefeil. Min sønn har sendt meg en fil fra dere hvor det er annen med samme bilmerke som har opplevd det samme. Stemmer det og kan det være flere. Første gang kjørte jeg i 70 sone og skulle bremse ned til en rundkjøring og bremsepedalen ble helt stiv og jeg nesten ikke klarte å redusere farten. Andre gang kjørte jeg nesten over et barn i fotgjengerfelt fordi pedalen ble helt stiv og bremseforsterkeren fungerte ikke. Hastighet ca 45 km. Jeg synes dette er av så alvorlig at jeg ikke har lyst til å slippe saken. BOS fraskriver seg alt ansvar med begrunnelse at jeg må tråkke hardt på bremsepedalen en gang i uken, så fungerer alt bra.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-09 10:01:50 +0100

Hårreisende ! Ikke uventet fra BOS - det er MB sin største svakhet. Kan du huske om du brukte cruisekontroll da dette skjedde ? En EQC-eier jeg snakket med fortalte at han opplevde bremsen var annerledes da han brukte cruisekontroll. At han på en måte ikke fikk skrudd av motor da han bremset.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-09 14:17:59 +0100

Man skal se mye rart fra BOS skjønner jeg, denne vrien var ny :-)))) Synd og skam at en så god merkevare som Mercedes skal lide under en importør som gang på gang gjør seg fortjent til Dusteforbundets diplom for total og absolutt ansvarsfraskrivelse! Jeg ville nok ikke gitt meg uten sverdslag her, jeg ville forlangt denne begrunnelsen skriftlig, og jeg ville bedt om en eksplisitt forklaring på hvordan i alle dager man kan knytte det faktiske problemet du beskriver til et eller annet mystisk, uforklarlig fenomen som lar seg løse ved å "tråkke hardt på bremsepedalen en gang i uken"! Det du beskriver, fremstår for meg som et alvorlig sikkerhetsproblem, der bilens styringselektronikk av en eller annen grunn blokkerer bremsesystemet. Tipset fra Kamerat Helmar mhp cruisekontroll er en mulighet, en annen mulighet er feil funksjonalitet i bilens nødbremsystem. Nei, denne saken skal du ikke slippe, gå om nødvendig over hue på BOS og ta kontakt med fabrikanten i Tyskland. Ellers kan du gjøre som jeg har gjort ifht VAG i alle år: sjekke på nett...det være seg ADAC eller andre tyske aktører etter kjente feil....eventuelt sjekke Mercedes egne nettsider...! Nei, Mercedes er ikke alene om å ha en norsk importør som holder tilbake slik informasjon - for mi ndel skaffet jeg meg bruker og passord til VW Tyskland sine presse-sider :-)

En ting som er super-viktig med slike problemer, er å være ekstra oppmerksom, gjerne forsøke å puste rolig og analysere forløpet i ettertid når fenomenet opptrer! Stikkord: papir og penn i bilen!

EN GOD TING I SÅNNE SITUASJONER er forøvrig NAF-medlemskap, med eller uten veihjelp....det siste har du så alikevel gjennom bilens kaskodekning. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-10 07:53:52 +0100

Ja Bertel O Steen slutter aldri å overaske i negativ forstand som vanlig, Selvfølgelig må de følge det opp når du forklarer situasjonen din. Noen ganger kan det gå galt i monteringen eller ved opplasting av bilens software slik at man får gremlins i systemet som bare viser seg i spesielle tilfeller. Mener det har vært noen tråder tidligere om dette her på forumet men husker ikke helt om det var samme bilen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-10 13:44:42 +0100

updated 2021-11-10 13:46:16 +0100

Klippet ut dette fra samme type bil 01.07.2021:

Jeg har en EQC som jeg har hatt i snart 1,5 år. Denne bilen liker å bestemme over ting selv når det gjelder hastighet på veiene våre. Elektronikken leser skilter og bestemmer hastighetsbegrensningen men tar mye egne avgjørelser. Dette gjelder når jeg bruker kruskontroll. Hvis jeg kjører da i en sone med 80km grense kan den plutselig bestemme at her er det bare 40 km noe som gjør at bilen bremser kraftig ned. Videre så hender det at den øker hastigheten til 100 km i timen når den ser et skilt Motorvei klasse B. På sjølystveien ved de glatte tingene under bygdøylokket hender det at den vil kjøre i 120 km. Gjennom den nye bjørnegård tunnelen på E 16 sandvika har den mange variasjoner i 80 sonen alt fra 50 -60-70 km. Bile har fått alle systemene oppgradert i slutten av juni i år og Bertel O sten sier da at dette kan forekomme og skylder da på forstyrrelser fra DAB radioen. Jeg synes det kan være trafikkfarlig å kjøre en bil som vil bestemme selv. Synes du at dette kan være riktig.

Vel Bertel O Steen skjerp dere forstyrrelser fra DAB radio får dere dra lengre ut på landet med.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar