0

kan jeg endre dekkdimensjon på en ID4?

spurt 2021-10-27 15:35:23 +0100

anonym bruker

Anonym

Nå er det vinterhjul-tid, og mange eiere av elbiler skal finne frem vinterhjul. MEB bilene med 77kwh batteri er originalt levert med 255 dekk bak og 235 dekk foran. (typegodkjent med forskjellig dimensjon)

Ken jeg da selv velge å endre til lik dimensjon på vinterhjulene? Dette ser jeg det diskuteres i ulike grupper og spørsmålet er aktuelt for både ID4 Enyaq og Q4 etron-eiere.

Møller viser til typegodkjenning og sier at ID4 (med unntak biler med den minste batteripakken som kan ha like hjul foran og bak) kun er godkjent med ulik dekkdimensjon. Avviker man fra dette kan det settes spørsmåltegn ved garantien og muligens problemer med PKK. Dette gjør at man ikke har anledning til å endre til lik dimensjon.

Dekkforhandlere på sin side peker på dekkets rulleomkrets og lasteindeks og sier at så lenge dekkene er innenfor bilens krav, så går det helt greit å endre til like hjul "rund baut"

Jeg er ikke i stand til å si hva som er rett. Noen tips i saken kan kanskje besvare spørsmål for flere bileiere.

mvh CB

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-27 18:11:28 +0100

Ja Møller har nok rett her, de foreslår nok ikke en annen dekkdimensjon hvis det er viktig rett og slett for bilens oppsett ang tyngd og kjøre egenskaper. Hvorfor vil man egentlig forandre bilens oppsett når den er typegodkjent med disse dimensjonene ?.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Jeg er dessverre havnet i den situasjonen hvor medfølgende vinterhjul er i samme dimensjon 235/55-19. Jeg ønsker primært hjul som er tråd med VW sine krav, men forhandler er ikke så interessert i dette. Dette er bakgrunnen for spørsmålet. Takk for svar.

ChrB gravatarbildeChrB ( 2021-10-28 09:05:01 +0100 )rediger
0

besvart 2021-10-27 20:06:25 +0100

Som Kamerat Wizard sier, det er gode grunner for at dekkdimensjonene er satt som de er! Med en såvidt tung bil med respektable ytelser ville jeg ikke engang tenkt tanken på å tukle med dette! Når det gjelder dekkforhandlernes tanker i sakens anledning, er det egentlig så enkelt som å stille seg foran speilet og stille spørsmålet: "Speil, speil på veggen der, hvem vet best hvilken dekkdimenson som passer bilen her....A/S DekkSalg i det være seg Oslo eller Ytre Slidre...eller designavdelingen hos VolkswagenWerke? Det blir litt som med BMW, som kjent har våre venner hos BMW for vane å benytte et slikt oppsett på sine biler, og nei, det er ikke uten grunn!

Forøvrig er det som før: skal du ha optimale dekk for seriøse vinterforhold, går du for Nokian Hakkapellitta, med eller uten pigg. Vil du ha allround-dekk, ja da tenker du i retning av Continental, og er det mye barmark hhv isdekke der du bor og kjører mest, ja da er Michelin verdt å vurdere. Og nei, ikke legg Motor eller andre dekktester ukritisk til grunn, den som går spesielt Motor sin test etter i sømmene vl oppdage at poengsummene er forbløffende like, og det som skiller i stor grad er subjektive kriterier og testførernes opplevelse der og da. Ja, jeg leser sånne tester også, men be advised, se nøye på premissene og tenk gjennom hvilke egenskaper som er viktige for deg og ditt kjøremønster. For min del har jeg vært mer eller mindre "yrkesjåfør" opp gjennom åra, i tillegg har jeg bodd på landet i noenogtredve år nå, og ellers kjørt lenger enn langt under alle sorter vinterforrhold opp gjennom noenogførti år. Jeg har prøvd de fleste varianter over temaet vinterdekk, en del på mine privatbiler, og hummer og kanari på mine respektive arbeidsgiveres tjenestebiler. Det er i korthet utgangspunktet for at jeg er litt opphengt i å ha de beste dekka som kan kjøpes for penger på vinteren. Det er så enkelt som at man investerer ikke veldig mye penger i firehjulstrekk og en bil med markedets beste ESP osv osv, bare for å spare seg til fant ved å kjøpe dårlige / billige dekk! Som sagt: velg det beste ut i fra ditt kjøremønster og forholdene der du bor!

I parentes bemerket: vær ops på at dekkbransjen ikke alltid er helt og holdent objektive: man tjener mer på enkelte dekk, hvilke dette er, ja det varierer fra forhandler til forhandler. En stygg ting er at Kina-dekk har latterlig lav kostpris, derved kan man selge dem billig og likevel ha en absolutt god fortjeneste. Dette medfører at det finnes forhandlere der ute som hevder at Kina-dekk er "gode greier". Vel, det er altså ikke helt sant - på samme vis som det altså IKKE er helt sant at Pirrellis vinterdekk er bedre enn både det ene og det andre nordiske vinterdekket! Men igjen: ikke se deg blind på et par "poeng" fra eller til i disse famøse testene :-)

Så forøvrig en interessant test på russisk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for utfyllende svar.

ChrB gravatarbildeChrB ( 2021-10-28 09:09:40 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger