0

Glødeplugg

spurt 2021-10-25 13:02:39 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Skulle skifte glødepluggene på bilen. Startet med at den ene knakk på første forsøk(Ja motor var varm og plugger oljet). Sendte den da til verksted som kjøpte inn spesialutstyr. Dette knakk selvfølgelig ved omgjenging, og nå er eneste alternativ å demontere toppen i håp om å få denne ut og skiftet. I beste fall ville pluggen komme av seg selv med tiden og høg kompresjon, men ingen garanti for det.

De tre andre klarte verksted å skifte, men den siste er da "defekt". Vil bilen ta skade av dette, eller kan jeg kjøre med 3 plugger? Har motorvarmer så får bruke denne så ofte jeg kan eventuelt.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-25 13:47:44 +0200

Vel det er jo et sammspill mellom glødeplugger og det å få fyret opp dieselen. Men ja har du motorvarmer så er det jo en grei løsning men ikke ideelt. Skal den siste glødepluggen skiftes så blir det ofselig dyrt kanskje tilogmed bytte av toppen så kan jo okke forsvares økonomisk. Jeg sier kjør på med 3 glødeplugger og den vil nok være litt sur i oppstarten men så kommet den jo med etterhvert altså den sylingeren med defekt glødeplugg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-25 15:38:21 +0200

Ja, som Kamerat Wizard sier, det er i store trekk problemfritt å kjøre med 3 glødeplugger. Det du kan oppleve, er at bilen blir litt mer tregstartet, spesielt når det blir kaldt, men med aktiv bruk av motorvarmer kan det fort gå bra. Det du imidlertid skal være ops på, er at du nok også vil tappe batteriet mer enn ellers. Om du har en høy andel småkjøring, kan det være en fordel å koble til en batterilader et par ganger mer enn du ellers pleier å gjøre det i løpet av vinterhalvåret.

Ellers tenker jeg at et verksted som måtte KJØPE INN verktøy for å gjøre dette, nok ikke har vært det beste valget her! Ikke et vondt ord om gode mennesker som gjorde alt de kunne for å hjelpe deg, men en glødeplugg som sitter kan være en skikkelig "manndomsprøve"! Med det tenker jeg på at det er en ting som går ganske så greit om man har litt erfaring og rett verktøy, men det er altså et par ting som kan gå veldig galt. Man kan også ta en "Ingrid Epselid" og jukse litt for å få det til, jeg har vært så heldig at jeg har brukt mitt "nærverksted" for å skifte glødeplugger som har stått en stund opp gjennom åra, der har det gått i likaste laget - hver gang!

Min KUR mot sånn spenning de siste åra, har vært å bytte glødeplugger ved si rundt 100.000 km, det er for alle praktiske hensyn, et greit kompromiss, da slipper de som regel lett, og prisen for jobben blir deretter. Ha det i bakhodet for de resterende tre glødepluggene - du vil ikke miste en til på dette viset! Og ja - jeg hadde nok LETT kjørt på tre plugger noen år fremover om jeg var deg, man demonterer ikke et topplokk i tide og utide! Det skal sies at jeg faktisk har kjørt en god stund med tre glødeplugger selv i dann og vann, faktisk også på to, i sommerhalvåret starter jo en diesel normalt sett bare du tenker på å vri på nøkkelen -også om et par glødeplugger har tatt ferie!

Det som har forundret meg, er at min relativt nye TDI - som jo er euro6 godkjent og har hurtig-gløding og hele pakka - er noe tregere å starte enn mine tidligere dieselbiler. Jeg har aldri fått noen god forklaring på dette, vi snakker om et sekund eller to før bilen tenner og brummer ivei. Dog, også den nye bilen startet helt greit på tre glødeplugger når en av glødepluggene meldte seg ut. Som nevnt over: det ta bare litt lenger tid når det er en litt kjøligere værtype. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar