En ting man skal ha i bakhodet, er at et speedometer SKAL vise litt for mye - typisk er 3 km/t vanlig, men f.ex forrige generasjon X-Trail hadde 15 km/t misvising. Når speedometeret viste 80, ja da var reell hastighet 65 km/t, målt med differensiell GPS! Tilsvarende hadde min mors gamle Skoda "Favorit" pickup et sted mellom 20 og 30 km/t misvisning, men der var det egentlig ikke problematisk, bilen gikk nærmest i "selvsving" når man næret seg 80 km/t reell hasthet! Bilen praktisk anvendbare toppfart lå rundt 80-90, derved fikk man på sett og vis et kraftig akustisk varsel i form av dramastisk økt støynivå som sa "så fort, men ikke fortere"! Rett og slett den ideelle "Norgesbilen", hadde alle hatt sånn, ja da ville nok "nullvisjonen" vært en realitet!
DET SOM IKKE ER LIKE VANLIG er at KILOMETERTELLEREN er feil. Fra tidenes litt ut på dagen har bilens speedometer med tilhørende kilometerteller vært mer eller mindre digital, i den forstand at det ikke er noen fornuftig grunn til at det lovpålagte avviket skal påvirke kjørelengden. Det er til syvende og sist bare et spørsmål om hvordan en prosessor med tilhørende programvare teller antallet pulser fra en giver og således beregner et tall - det være seg en sanntidsverdi for hastighet en her og nå - eller løpende kjørlengde. Jeg sjekka bla nevnte XTrail, kjørelengden over kjente distanser samsvarte med alle referanser: det var altså IKKE et betydelig avvik.
Mhp forsikringselskapet må man forholde seg til bilens kilometerteller, det ville vært umulig å administrere om hver og en bileier skulle foreta en kalibrert måling for å ha et grunnlag for å si noe om et eventuelt avvik mellom reell kjørelengde og avlest kjørelengde på bilens kilometerteller. Da måtte vi gått noen år tilbake i tid, til dengang vi med dieselbiler var pålagt å ha en plombert kilometerteller i bilen! Det vil vi jo ikke, derved får det bli som det blir. Et avvik på noen få prosent er uansett ikke et problem for noen, og har du det som meg, med maks bonus, ville en korrigering for eventuelt avvik vært ubetydelig. Kfr at du i såfall også måtte sørget for å gjennomføre en akkreditert måling av dette avviket med jevne mellomrom - det ville kostet mer enn du eventuelt sparte - og gjett hvem som måtte betalt for forsikringselskapets administrasjon av en slik ordning.
THE BOTTOM LINE er at det var synd at "Spinn" - Sparebank1 sin "smarte" bilforsikring - ble avskaffet. Der logget man kilometer via en Smart-plugg som kommuniserte mot mobiltelefon via blåtann, og derfra via mobildata med bankens servere....visp.....så hadde man løpende innrapportering av kjørelengde og en fantastisk grei ordning der man kun betalte for det man kjørte pr år - uavhengig av om man kjørte MER enn avtalt kjørelengde - eller MINDRE. Dessverre klarte ikke leverandøren - som jo burde ha klart å løse dette på en bedre måte - å levere software som ga en stabil oppkobling mot mobiltelefonen. Brukerne måtte med jevne mellomrom slette og reinnstallere ... (more)