Linken til Helmar ser for meg ut som om den mangler noe...? Uansett, vi snakker om en konservativ motor uten pustehjelp, og når jeg ser "1987", skulle det ikke fordundre meg om vi snakker om en forgassermotor også! Som alltid ellers, og spesielt med en motor som dette, det er ingen "kjapp, trygg og billig" måte å skremme ut en hel stall full av ponnier på her! Jeg ville først og fremst sjekka motorens generelle kondisjon før jeg gjorde noe som helst - det er jo så enkelt som at dersom noen av de originale ponniene ikke er der lenger, ja da er det ofte en eller flere årsaker til det! Er det slitasje, det være seg stempelringer eller utette ventiler, ja da er det vondt og leit! Men er det "gullrekka" fra slitne plugger, kanhende feiljustert tenning - denne bilen kan være så gammel at den sogar har STIFTER ennå - feiljusterte ventiler - feiljustert forgasser - enn si en forgasser som er full av dritt og ditto luftfilter - ja da reduseres uvegerlig ytelsen betraktelig!
Dersom du ikke har en fabrikkhåndbok evnt en Haynes-bok og kan skru sjæl, skal du lete litt for å finne mekanikere som "kan" såvidt gamle biler, men de finnes. Eventuelt kan du se hen til Sverige og ta en telefonrunde der - det gjør jo også noe med prisen! Legg samtidig frem ditt problem, og be om et kvalifisert råd, eventuelt en referanse til noen som virkelig kan eldre Volvo! Å bringe bilen i best mulig stand er relativt billig, det er trygt, og det er ikke altfor krevende ressursmessig.
Om du tenker i retning "trimming": ja, eldre Volvo-motorer er takknemlige å trimme, for all del, iallefall så lenge vi snakker moderat trimming. På en forgassermotor er det f.ex relativt kurrant å bytte det være seg dyser eller sogar hele forgasseren, til en som sender mer benzin og luft inn i motoren - eventuelt en dobbel forgasser. Legio mulighet - og vil du bruke mer penger - er det fullt mulig å montere innsprøyting på eldre biler også. Samtidig monterer man gjerne et luftfilter med mindre restriksjoner - gerjen også et mindre restriktivt eksosanlegg! Men NB: sørg for at alt er godkjent - i disse tider vil du f.ex ikke øke utslippene sånn uten videre! En modifikasjon i denne enden av motoren kan typisk gi deg 5-10 hk mer - med litt flaks. Om du vil ha mer, eksempelvis spissere kammer, høykompstempler, eventuelt hive på en turbo - ja da må du også overhale hele motoren og forsterke veiva - da må det store sjekkheftet frem. Kanhende du også må foreta endringer på resten av drivlinjen for at det skal holde - faktisk er dette overveiende sannsynlig når vi snakker 300-serie Volvo.
The Bottom Line er at det smarteste er å spandere en skikkelig god service først og fremst, gjerne også sjekke kompresjonen og motorens generelle tilstand. Det har jo ikke mening å bruke penger på noe mer om det er en sliten motor! Og vil du gå et steg videre: jeg ville nøyd meg med en ... (more)