Nja - jeg er prinsipalt enig med Kamerat Helmars tilnærming, men be advised, om du har en grei bil i dag - legg inn OVERGANGSKOSTANDEN i regnestykket!!! Noe kynisk sett, for min del - med en rundt 5 år gammel bil som knapt er brukt etter min standard - den har minst 300.000 problemfrie kilometer igjen - og bruker 0.5 liter diesel på mila i snitt året gjennom - ja da vil det være dårlig karma for min privatøkonomi å bytte til elbil! Spesielt om jeg skal få tilsvarende egenskaper tilbake: jeg har f.ex både 2 tonn hengervekt og et av markedets beste firehjulstrekk! Ikke bare det - jeg har også en kurrant dekkdimensjon - les rimelige dekk! Mao langt på vei "innafor" i forhold til din smørbrødliste, bortsett fra at det altså ikke er en elbil! Uten forkleinelse forøvrig, dieselbrenneren min er også fullt ut godkjent iht euro6 - og jeg har en reell rekkevidde på 1500 km - pluss 500 km til på reservekanna - om jeg kjører økonomisk og tangerer oppgitt forbruk.
Ja, det er billigere å kjøre elbil, spesielt om man kjører en fornuftig, passe stor elbil som Kamerat Helmar visserlig gjør - den skal han ha! Men "grenseløst" mye billigere er det ikke, kfr "Motor" som for en dag eller to siden kunne bringe "gladnyheten" om at nå var det plutselig dobbelt så dyrt å lade hjemme for de bolde elbilistene i Asker og Blærum og rundt der! Og snakker vi en STØRRE ELBIL - som jo er det man må ha for å kunne ha en ANVENDLIG hengervekt og fakitsk iallefall kunne kjøre et par mil med hengeren før batteriene buler inn og skriker på "mer strøm", ja da snakker vi en elbil godt på den andre siden av 600.000! Si typisk fra 800.000 og oppover!
FOR MEG ville det betydd at jeg I BESTE FALL hadde sluppet med si en hundretusenlapp for å "bytte bort" min feiende flotte firehjulstrekker "med alt" og istedet skaffet meg en grei, fornuftig liten nusselig elbil - men da UTEN firehjulstrekk, UTEN hengerfeste - i beste fall med mulighet for å trekke en "TRILLEBÅRVEKT" - og ikke minst: med en effektiv rekkevidde på mer enn 1000 kilometer mindre! Det merkes i hverdagen for de av oss som er bedre vant!
Om jeg skulle skaffet meg en feiende flott Audi med quattro? Ja, da måtte jeg bladd opp med si et sted rundt 5-600.000 eller deromkring - kan hende litt mindre om jeg hadde valgt en rimeligere elbil fra Audi! Og VW ID.4? Tja - man kan visstnok henge på en liten henger. Men det er langt igjen til de to tonna jeg har i dag lell! For en ID:4 med tilnærmet samme utstyrsnivå som jeg har i dag, ja da må jeg hive si et sted mellom 3 og 400.000 på bordet - sannsynligvis nærmere de 4!
POENGET? Tja - legg til de 15.000 en hjemmelader koster - uansett hvordan jeg vrir og vender på det - jeg kan kjøre "gratis" i mange, mange mange år med den feiende flotte ... (more)