0

Enkel el bil

spurt 2021-10-20 20:04:22 +0100

anonym bruker

Anonym

hvilken elbil er brst me desse kriterier; 15 toms dekk(billegere å skifte) minst mulig "duppeditter"som kan bli ødelagt (koster å bli reparert når garantien g¨år ut) 4wd hengerfeste krok. Mest mulig manuell feks manuell åpning av bakluke ingen setevarmer osv .må gå minst 350 km før lading.

              Mvh Åge Silden mulig kjøper av ny el bil
rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-21 10:01:17 +0100

Mde denne lista skal du slite med å finne din perfekte elbil :-) For å ta det første punktet først, det er ikke noe som heter "billige" dekk på elbiler som oppfyller resten av gullrekka du ønsker deg! Den enkle måten å si det på, er at AWD, hengerfeste og "minst" 350 km rekkevidde har en lei tendens til å øke vekta - dette innebærer dekk med høy lasteindeks - og i disse tider er det så moderne med lavprofildekk - vips - så skvetter prisen til værs! Elbiler skal gjerne også ha dekk med lav rullemotstand, vips, enda et like trinn på pris-skruen! Skal du ha "billige" dekk, er det elbiler som E-Up, Nisseleif, Zoe, E-Golf som gjelder. Men da ryker jo hengerfeste og AWD! Og duppeditter som går i støkker - vel - styringselektronikken i en elbil er generelt festlig! Verken elektronikken generelt eller batteripakka spesielt har ubegrenset levetid. Sånn er det bare - og såvel elektronikk i form av en boks her og der eller for den sakens skyld, en stakkars liten skjerm, koster raskt et halvt nasjonalbudsjett! Skal du gardere deg her, må du velge en bil det er såpass mange av at du kan satse på deler fra hoggeriet! Dernest bør den være relativt enkelt å skru på om det skal bære seg- igjen er vi tilbake til E-Up og de lykkelige fetterne! En "outsider" her er forresen KIA E-Soul, det er en artig liten bil med mange gode egenskaper! Tro om den ikke også har et hengerfeste, rett nok med tillatt hengervekt som knapt nok rekker til et trillebår, men likevel!

Men skal du ha en elbil som duger til å slepe en alminnelig varehenger - med eller uten brems - si minimum tillatt hengervekt 700 kg - da må du vesentlig opp i pris. Da blir det for det første så dyrt at bekymringene for duppeditter som koster å reparere (les: skifte ut) og billigst mulig dekk liksom blir litt bortkastet: du kan kjøre flere år gratis med en rimeligere elbil for de hundretusenlappene du må legge på bordet for å få en elbil som du faktisk kan trekke litt hengervekt med! Med på kjøpet får du også tyngre og mer komplekse biler, derved får ordtaket "det koster å være kar" absolutt gyldighet: vekta gjør jo noe med slitasjen på dekk, hjuloppheng, bremser (og ja: regnerering er noe dritt for bremsene på alle elbiler!), og dette med dekka: vekta betinger feite dimensjoner! Sjekk dekka på en Audi E-Tron eller Tesla X: her koster dekka flesk - og nei - man hiver IKKE på billige kina-dekk på en bil på over to tonn!

Mest mulig manuelt ditt og datt? Vel, uansett hvordan man vrir og vender på det, du må gi avkall på det meste av gullrekka for å få det som for meg fremstår som en fornuftig avveining: Du ønsker deg rett og slett det jeg kaller en "grei" bil: hadde nær sagt elbilenes svar på Lada 1500 S! Jeg tenker at Nisseleif hhv Kia E-Soul må være perfekte for deg! Om du da ikke går ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-21 13:58:05 +0100

updated 2021-10-21 13:58:22 +0100

Riktig et smørgås bord du ønsker skal gå din vei her, de første elbilene hadde nok ikke hengerfeste og har dukket opp i senere tid. Men at den ikke skal ha en masse komfort duppeditter følger jeg ikke helt da du jo ikke trenger å bruke de hvis du ikke vil. Mange elbiler har jo rekkevidde på 350 km og spesiell når du kjøper ny bil så kanskje Mustang Mach E er en kan være veien å gå.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-21 19:52:10 +0100

Men med Mustang E - som ellers er feienede flott å se til - får du IKKE dekk som er billige å skifte når tiden kommer! Dessuten....den fungerte visstnok heller dårlig i den famøse "elgtesten"! Kan jo være aktuelt i disse elgjakt-tider!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-21 20:33:45 +0100

Når du forer bilen med ren, fornybar energi i stedet for fossilt, sparer du så grenseløst mye penger at du har råd til å kjøpe skikkelige dekk. Se hele bildet under ett !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-22 15:06:46 +0100

Nja - jeg er prinsipalt enig med Kamerat Helmars tilnærming, men be advised, om du har en grei bil i dag - legg inn OVERGANGSKOSTANDEN i regnestykket!!! Noe kynisk sett, for min del - med en rundt 5 år gammel bil som knapt er brukt etter min standard - den har minst 300.000 problemfrie kilometer igjen - og bruker 0.5 liter diesel på mila i snitt året gjennom - ja da vil det være dårlig karma for min privatøkonomi å bytte til elbil! Spesielt om jeg skal få tilsvarende egenskaper tilbake: jeg har f.ex både 2 tonn hengervekt og et av markedets beste firehjulstrekk! Ikke bare det - jeg har også en kurrant dekkdimensjon - les rimelige dekk! Mao langt på vei "innafor" i forhold til din smørbrødliste, bortsett fra at det altså ikke er en elbil! Uten forkleinelse forøvrig, dieselbrenneren min er også fullt ut godkjent iht euro6 - og jeg har en reell rekkevidde på 1500 km - pluss 500 km til på reservekanna - om jeg kjører økonomisk og tangerer oppgitt forbruk.

Ja, det er billigere å kjøre elbil, spesielt om man kjører en fornuftig, passe stor elbil som Kamerat Helmar visserlig gjør - den skal han ha! Men "grenseløst" mye billigere er det ikke, kfr "Motor" som for en dag eller to siden kunne bringe "gladnyheten" om at nå var det plutselig dobbelt så dyrt å lade hjemme for de bolde elbilistene i Asker og Blærum og rundt der! Og snakker vi en STØRRE ELBIL - som jo er det man må ha for å kunne ha en ANVENDLIG hengervekt og fakitsk iallefall kunne kjøre et par mil med hengeren før batteriene buler inn og skriker på "mer strøm", ja da snakker vi en elbil godt på den andre siden av 600.000! Si typisk fra 800.000 og oppover!

FOR MEG ville det betydd at jeg I BESTE FALL hadde sluppet med si en hundretusenlapp for å "bytte bort" min feiende flotte firehjulstrekker "med alt" og istedet skaffet meg en grei, fornuftig liten nusselig elbil - men da UTEN firehjulstrekk, UTEN hengerfeste - i beste fall med mulighet for å trekke en "TRILLEBÅRVEKT" - og ikke minst: med en effektiv rekkevidde på mer enn 1000 kilometer mindre! Det merkes i hverdagen for de av oss som er bedre vant!

Om jeg skulle skaffet meg en feiende flott Audi med quattro? Ja, da måtte jeg bladd opp med si et sted rundt 5-600.000 eller deromkring - kan hende litt mindre om jeg hadde valgt en rimeligere elbil fra Audi! Og VW ID.4? Tja - man kan visstnok henge på en liten henger. Men det er langt igjen til de to tonna jeg har i dag lell! For en ID:4 med tilnærmet samme utstyrsnivå som jeg har i dag, ja da må jeg hive si et sted mellom 3 og 400.000 på bordet - sannsynligvis nærmere de 4!

POENGET? Tja - legg til de 15.000 en hjemmelader koster - uansett hvordan jeg vrir og vender på det - jeg kan kjøre "gratis" i mange, mange mange år med den feiende flotte ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger