Nå sier du ikke noe om hvilken prisklasse du sikter på, men vær du sikker....om du ser hen til biler som ligger på rundt de 30' i brukmarkedet, ja da snakker du om biler der bærende konstruksjoner i alt det vesentligste består av dårlig matjord - til biler i alminnelig grei brukstand som kanhende holder en EU-kontroll eller sogar to om man er litt heldig! Skjønt, her skal man IKKE stole på at lykken står den enfoldige bi, du må sjekke og undersøke opp og i mente, her som ellers, det er bilens faktiske stand som betyr noe! Og når du nevner dette med "store" beløp til reparasjon - med en bil i lavere prisklasse må man kunne skru sjæl, det er noe henimot galskap å kjøpe en sånn bil om man skal la et verksted gjøre "alt". Be advised, det skal ikke spesielt store feil og mangler til før det koster mer enn du har betalt for bilen!
Når det er sagt: dette er bruksbiler, bruksbiler og atter bruksbiler! Det innebærer at du skal lete lenge før du finner en grei bil i nogenlunde stand, og siden vi snakker merkelappen "SUV" - som er så himmla moderne for tiden -hopper prisen et par hakk lenger opp enn den strengt tatt burde helt av seg selv - det er ingen automatikk i at du får en bil i "bedre stand" av den grunn! Ja, dette er forsåvidt robuste biler, men på ingen måte feilfrie, og som så mange andre biler: selv om Nissan har hatt for vane å understellsbehandle bilene når de kommer til landet, altfor mange gir beng i etterbehandling....som jo er absolutt påkrevet annethvert til tredjehvert år - ja så ruster også Pathfinder som kjeks! Gitt at løpende etterbehandling ikke finner sted, tørker "godstoffet" både under bilen og i hulrommene inn etter 2-3 år, mao vil du kunne finne begynnende kritisk rust på biler som er fra 5 år og oppover! Når du snakker om biler som er 15 år og eldre - gjett om det er legio muligheter for både wide open og skjult rust! Og er bilen "nylig tectylert" - ja da forlanger du å se HISTORIKKEN for LØPENDE ETTERBEHANDLING fra bilen er ny - trickset med å hive på tectyl for å skjule kritisk rust er så altfor vanlig!
THE BOTTOM LINE er at dette er en krevende bil å kjøpe som nesten-utbrukt, om du ikke har en god venn som virkelig kan sine ting med deg på laget, er NAF-test OBLIGATORISK - en 60-pkt NAF-test koter deg 1500 kroner om du er medlem med eller uten veihjelp - og nei- en NAF-test avdekker ikke alle skjulte feil og mangler - men det er et VELDIG mye bedre alternativ enn både egensjekk og såkalte "tilstandsrapporter" som sier alt og ingenting!
OG NEI - Pathfinder er IKKE et "godt valg" som førstebil! Du får MYE mer bil for pengene, i den forstand at du får en tryggere, nyere bil i bedre stand om du velger en vanlig, litt "kjedelig" bil, si Skoada Octavia eller VW Jetta ... (more)