0

Ladbar hybrid avgiftsøkning

spurt 2021-10-20 14:30:04 +0200

anonym bruker

Anonym

Har en Outlander PHEV (2020), som jeg vurderer å bytte inn/selge. Ser at det er foreslått å øke avgiftene på ladbare hybrider fra 1. januar 2022, for Outlanderen betyr det en prisøkning som ny på ca. 60 000. Hva tror du dette får å si for prisen for brukte slike.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-20 18:25:00 +0200

Det er nok noe som ikke stemmer her da den nye Outlandren ikke kommer til å bli importert til Norge. Uansett går bruktbilprisene sin gang og får ikke et plutselig hopp fordi om de nye avgiftene går opp i 2022. Du må gjerne forklare litt mere om det med at outlander skal importeres til Norge i 2022 da det er isåfall nytt for meg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-21 10:41:11 +0200

Uavhengig av tilgangen på nye biler av samme sort, dette med avgiftsendringer som medfører bisarre økninger i avgiftene på enkelte modeller, har vært en gjenganger siden tidenes litt ut på dagen. Mange er de som har trodd at dette vil forvandle bruktbilen de skal selge til den reneste gullgruven, men det er faktisk ingen automatikk i at bruktprisene skal gjøre et tilsvarende hopp oppover! Ja, kanhende det blir litt enklere å selge en sånn bil, ikke minst om det ikke kommer inn nye biler av samme sort, det er tross alt tilbud og etterspørsel om avgjør her, derved kan det hende at prsnivået i bruktmarkedet går noe opp også - med trykk på "noe"!!! Men igjen - det er ingen automatikk i dette - det du kan regne med - er at du iallefall ikke får et dramatisk verdifall! Som alltid ellers: vær nøkternt realistisk, så blir du iallefall ikke skuffet!

Noe kynisk sett: over tid er det nå engang sånn at det jevner seg ut. Sagt på en annen måte: den effekten økte avgifter eventuelt måtte ha, vil jevne seg ut over tid. Sånn er det bare, den kloke som måtte ønske å minimere verditapet planlegger for å eie bilene sine over lengre tid. Ikke bare gjør dette noe med verditapet, det reduserer overgangskostnaden dramatisk. En del av overgangskostnaden er det særnorske fenomenet registreringsavgift, som jo erstatter moms ved bruktbilkjøp. Den som bytter bil ofte, betaler enorme summer i registreringsavgift opp gjennom årene - har bla en god venn som har hatt over 60 biler på noenogførti år - jeg for min del har eiet en håndfull biler! Det dreier seg om så enorme summer at man nesten ikke tør å regne på det!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-25 08:21:33 +0200

Synd at ikke hybrider har samme fritak for registreringskostnader som elektriske biler. Der er overgangskostnadene som Norulf beskriver 0,- I tillegg til alle de andre økonomiske fordelene som elektriske biler har - samt svært lave drivstoffkostnader - er bilene en sann gullgruve.
Hybrid derimot vil for de fleste være økonomisk uheldig, med mindre det er snakk om plug-in og med daglig kjørelengde innenfor elektrisk rekkevidde. Det å dra med seg flere hundre kilo ekstra motor, drivverk og batteri koster - og ikke minst service på to drivlinjer.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-25 11:26:47 +0200

Ja, enighet er en fryd, hybrider burde strengt tatt hatt samme avgiftsfritak som elbiler på alle punkter - uavhengig av "elektrisk rekkevidde"! Ellers må jeg slå litt malurt i begeret, politikerne har gitt uttrykk for at de ønsker å innføre både årsavgift og registeringsavgift for elbiler. Detaljer har jeg ikke helt fått tak i, det er som det pleier: man pakker inn avgiftsforhøyelsene i flere lag med pisspreik og lar det komme som lyn fra klar himmel etter nyttår! Vi som har levd en stund, har sett det noen ganger etterhvert - sånn er det bare! Når det gjelder denne greia med strømprisene, bør alle som måtte leve i den tro at billig norsk vannkraft....som jo utgjør sånn omtrent 98 % av det FAKTISKE strømforbruket i Norge - ikke burde koste så mye mer enn de 3 til 8 årene det koster å produsere denne krafta pr kilowatt-time. Vel - julenissen har nok forlatt skuta for lengst! Les denne kronikken og bli klok - verken ELBIL eller annet strømforbruk blir billigere i åra som kommer: https://www.abcnyheter.no/stemmer/202...

Når det gjelder dette med hybride drivlinjer og vekt, vel, en hybrid har jo ikke riktig like mange hundre kilo "dauvekt" å drasse på som en elbil. Nei, det er ikke noen "Ole Brumm", men denkloke - som forstår begrensningene i en hybrid drivlinje her - får noe forenklet sett - en konvensjonell benziner med like lavt forbruk som en god dieselbil - sogar noe lavere om vi snakker ladbar hybrid som - igjen - blir kjørt på en fornuftig måte. Denne greia med "service"...? Vel, alle biler har jo hjuloppheng og bremser, som med elbiler, vekta og regenereringen har sin pris, i form av økt slitasje på alt som har med hjuloppheng å gjøre, litt mer dekk-kostnader får man også, og man må regne med å abonnere på bremseskiver, klosser og calipere. Men den konvensjonelle motoren? Det innebærer et oljeskift med filterbytte hver 15.000 km - det står man i om man velger å utføre oljeskiftet hos et uavhengig, autorisert verksted - som kjent reduserer det literprisen på identisk olje med inntil 2/3 kontra merkeverkstedet om man er heldig! Det står man i!

ET ORD OMKRiNG OVERGANGSKOSTNADEN: Om vi skal ta frem læreboka i økonomi, kommer begrepet "alternativvurdering" inn i bildet her: de fleste av oss har en feiende flott bil! Det å BYTTE BIL innebærer et verditap - uansett hvor mye vi måtte forsøke å kamuflere dette overfor kona, noen ganger også overfor oss selv! I det øyeblikk man har betalt for sin nye bil og kjørt den 50 meter, ja da har man et umiddelbart verditap p minst 50.000! Etter et år vokser dette typisk til si 70-80.000 for en populær bil! Men ikke bli overrasket om det blir det dobbelte!

MITT FAVORITT-EKSEMPEL er en god venn som faktisk har eiet over 60 biler i løpet av sin bil-karriere! Det kan man mene mye om, men de siste åra har han besinnet seg og erkjent at den feiende flotte bilen han har, faktisk kan holde i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-25 18:12:11 +0200

For oss som lever i nuet, samt stadig flere drosjeeiere og bilutleie er i hvert fall elektrisk bil trolig det beste en kan kjøpe nytt akkurat nå. For de som må bruke den gamle fosillbilen helt opp, er sikkert det gunstig. Jeg har forsøkt det siste alternativet i snart 40 år, og tviler ikke et sekund på at elektrisk er å foretrekke. På alle måter.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-25 20:24:40 +0200

Smaken er som baken, at bilutleiere og taxileiere implementerer elektriske biler i sin virksomhet, er en naturlig utvikling gitt de økonomiske premissene som foreligger i dag. Men som jeg og mange andre dommedagsprofeter har sagt en stund, etter valget kom det til å skje ting! Det har vi fått bekreftet til gagns, og noe kynisk sett, som alltid før - det er "hvermannsen" som til syvende og sist blir sittende med regningen for moroa! Det blir mao dyrere for alle - for kommersielle aktører, det være seg taxikusker eller bilutleiere vil det være business as usual: man vipper bare regninga videre til forbrukerne. Og for folk flest? Vi kan ikke vippe regninga videre, når det blir dyrere å ha det godt og varmt i huset, dyrere å eie og bruke bil - også elbiler - ja da får vi mindre kjøpekraft. Så enkelt er det, min tese er at over tid vil det være hipp som happ om man kjører det ene eller andre, bordet fanger uansett! Det får vi neppe gjort noe med, men vi kan iallefall forsøke å gjøre mest mulig fornuftige valg. En ting er iallefall sikkert: man kommer veldig mye bedre ut av det om man velger si en Mercedes EQU - eller for den sakens skyld en NisseLeif - enn en bil som koster det dobbelte!

Det er sakens kjerne, så får heller vi som ennå synes det er greit med de fordelene en konvensjonell drivlinje gir, kjøre diesel inn i fremtiden! Hvilket minner meg på: jeg må få laget meg noen T-skjorter med teksten "diesel er fremtiden" snart! En god kveld til dere alle!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

😁 artig ide

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2021-10-25 21:11:20 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-10-20 14:30:04 +0200

Sett: 44 ganger

Sist oppdatert: Oct 25