Tja, som det er fstslått i herværende forum og i redaksjonelle artikler på Broom med jevne mellomrom: det er en hel gullrekke med gode grunner for at "premiumbiler" har et verdifall som minner om det man vil se om man står midt på Varoddbrua og slipper et blylodd ned mot sjøen! Og jo eldre premiumbilen er, jo morsommere blir det å eie den! Det er så festlig at du kommer til å dele livet ditt inn i to epoker: FØR og ETTER at du gjorde den kardinaltabben å kjøpe dette gamle rælet! Noenogtyve år gjør faktisk ganske mye med en bil, selv om den tilsynelatende knapt nok er brukt! En av de morsomme tingene er at deletilgangen er omtrent like god som til Tesla - trenger jeg si mer? Om du i det hele tatt får deler - ja da tar ting tid - veldig mye tid! Og nei, det er faktisk IKKE sånn at du kan få deler på hvert et gatehjørne, i hver en nettbutikk, når vi snakker Merc i denne klassen, som attpå til er over tyve år gamle! Det innebærer RÅDYRE deler, verken mer eller mindre! Jeg hadde engang en kollega som eide en skarve 280 S av edel årgang, f.d skipsrederbil, knapt nok kjørt den også! Men dels kunne han se at nåla på tankmåleren bokstavelig talt bøyde seg når han kjørte, dels kosta alt fra pusserblader til bremsedeler ekstremt mye mer enn til en "vanlig" kjedelig bil! Vi snakker ikke om dobbelt så dyrt - her må man frem med den store multiplikasjonstabellen! Og igjen: om man i det hele tatt får tak i deler!
At biler med stjerne i denne klassen ikke går i støkker? Tenk omigjen - MacMurphy er med oss overalt, og jo mer kompleks en bil er, jo mer øker sannsynligheten for at ting skal gå i støkker med åra! Ja, noe kan du jo droppe å reparere og bare kjøre, mens andre ting faktisk MÅ repareres om du skal unngå kjøreforbud. Og ja - motor og girkassa kan være så solid den bare vil - det er nok av ANDRE TING OG TANG - som hjuloppheng - som kan og vil gå i støkker over tid! Og så er det denne bagatellen med service da - det koster flesk her også - aber pløtzlich har du f.ex 8 tennplugger å bytte fremfor 4! Og det er det BILLIGSTE - innsprøytingen, katalysatorene - ALT er over 20 år gammelt - og ALT har premiumpriser, både mhp ARBEID og DELER! Og igjen: om du i det hele tatt får tak i deler! Dessuten: ikke mange mekanikere som tør å ta i sånne biler! De som måtte ha kompetanse på sorten hos merkeverkstedene? Vel, da skal du tjene godt for å betale regninga! Skru sjæl? Da skal du være en EKSTREMT dyktig garasjemekaniker og ha en "garasje" som både i areale og verkstøymessig matcher et middels automobilverksted!
At bilen kosta ditt og datt som "ny" for noenogtyve år siden? Det er knekkende likegyldig, når bruktbilforhandlere med velklingende navn som det vi finner i den ... (more)