0

Jaguar XJ Lux 3 l 2011

spurt 2021-10-19 07:03:14 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Har nettopp kjøpt en pen Jag..I bagasjerommet er der en ladder direkte påkoblet batteriet, for som selger sier : " Bilen trekker mye strøm, slik at batteriet må toppladdes for å opprettholde 12 volt, det er nok med en 2-3 timer av og til eller en gang i måneden" Kjøpte bilen for 5 dager siden og har kjørt normalt ( ikke noe start/stopp hele tiden ). I dag morgen vil den ikke starte pga flatt batteri..

Hva er dette..? Tror ikke de tillater seg å selge en lux bil med kaputt batteri..? Jeg tror det må være en kortslutning/krypstrøm i en el krets. Der er jo så mye lalimikk og fancy løsninger at jeg tror dette er problemet..(?).

Bør vi levere bilen tilbake ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-19 11:04:07 +0200

Vel, dersom du mistenker en feil, ja da tar du det opp med forhandler, først gjennom hyggelig dialog der du legger frem problemet og ber dem om å feilsøke og evnt utbedre feil og mangler. Det er så enkelt som at forhandler har både plikt og rett til å forsøke å utbedre feil og mangler! Selvfølgeling innenfor rimelighetens grenser - får man ikke utbedret problemet etter et forsøk eller tre, ja da begynner vi å snakke om en så betydelig ulempe at saken nærmer seg et punkt der du kan tenke tanken på å levere bilen tilbake. Men å "levere bilen tilbake" etter 5 dager og et eneste fattig tilfelle av et utladet batteri - som strengt tatt er noe som kan skje også av andre årsaker enn feil og mangler...jeg ville som et minimum ladet batteriet og sjekket at jeg ikke hadde glemt et kupelys....det finnes opptil flere biler der kupelyset er koblet så idiotisk at det står og lyser i all evighet om det blir glemt.......! Da går batteriet før eller siden tomt, sånn er det bare!

Er det IKKE det, ja da kommer selvfølgelig forhandler inn i bildet, det er jo ikke noen store heksekunst å sjekke opp dette og eventuelt rette det opp! For meg fremstår det uansett som veldig spesielt at en bil leveres med en lader i bagasjerommet....!!! Like spesielt er et at begrunnelsen er at bilen angivelig trekker "mye strøm"....himmel og hav...da må man jo dimensjonere bilens generator og ikke minst spenninsregulator og batteri for dette påsått høye forbruket! Ikke bare det, i land der vinteren ennå ikke er avskaffet, kreves det - for å si det enkelt en regulator med noe høyere spenningsterskel enn det som er vanlig på sydligere breddegrader, typisk skal du måle rundt 14.4-14.5 volt over batteripolene når generatoren lader. Og en vekselstrømsgegenerator, som jo har vært regelen på de fleste biler de siste 30-40 åra, gir full ladespenning nærmest fra tomgang. Ved gasspådrag øker den noe, men den skal altså ikke stige over alle grenser - det heter liksom "regulator" av en grunn! Dette er det første forhandler bør sjekke, dernest bør man ta en sjekk av batteriet. Er generator, regulator og batteri i orden, ja da kan det være den berømte grønne overledningen eller annen form for krypstrøm som er problemlemet.

Verre er det ikke, og min subjektive oppfatning er at det ikke finnes en eneste god grunn til at forhandler IKKE skal rette opp i dette gitt at problemet ikke skyldes noe så banalt som et kupelys. Og der kommer altså vanlig klagegang inn i bildet, kfr det som er nevnt innledningsvis. I tillegg til en forhåpentligvis hyggelig dialog, send gjerne iallefall mail til forhandler og vis til hyggelig samtal der ditt og datt i forhold til feilrettning ble avtalt......og ta det derfra. Det kan fort gå bra, de fleste forhandlere forsøker å gjøre ting rett! Og har du kjøpt bilen privat....vel....da blir det straks litt verre, men klagegangen er i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar