Vel, en ting er sikkert: Ssangyong er veldig mye som Lada i hine dage: billig å kjøpe, egentlig helt greie biler, men en smule komplisert å få solgt igjen! Du må altså ha en god plan for å eie bilen forholdsvis lenge om du først kjøper en. Nå er det vel heller ikke helt Mercedes-kvalitet over bilene med et litt annet merke i grillen, det at Mercedes har vært fadder for motor og girkasse innebærer at det nok er en godt designet motor, men den er altså ikke en ektefødt Mercedes-baby. På samme vis som det ikke var helt samme finish over motordelene som "originalen" i det være seg Lada Samara som jo hadde motor som var designet av Porsche sin engineringavdeling, eller for den sakens skyld, Moskwitch 1500 M som også hadde en motor som egentlig ble født i Tyskland, nærmere bestemt hos BMW. Forøvrig er det en offentlig kjent hemmelighet at Lada "lånte" blåkopiene til en 60-talls Mercedes-blokk når man designet sine små benzin firere...veldig mye likt! Solide motorer, for all del, men nei, det er altså ikke helt som samtidens BMW hhv Mercedes!
Nettopp det faktum at jeg har kjørt noen hundre tusen med de to sistnevnte, gjør imdlertid at jeg klapper litt i hendene for Ssamyong! Det er en annerledes bil, og i Spania er det ikke noen norsk vinter å bekymre seg om, det kan være en meget stor fordel - stikkord rust og en konstruksjon som ikke nødvendigvis er spesielt egnet for norske vinterforhold. Men bortsett fra det: mekanisk sett fremstår Ssamyongs drivlinje som konservativ, robust, helt grei! Det fremstår videre som om det er flere alternativer under panseret, bla en relativt tørst liten benziner som neppe er fra Mercedes, uten at dette trenger å være negativt, det finnes flere koreanske produsenter som har lært seg å lage både motorer og girkasser etterhvert, bla leverer man deler av drivlinjen til russiske UAZ.
Men sånn generelt sett: ingen Korando fremstår som noen racerbil, ingen ytelseses-høydare her. Det tilsier at du definitit bør prøvekjøre før kjøp. Ne kynisk sett: bilen er uansett verdt det du betaler for den. At du kan få enkelte overraskelser med på kjøpet? Kanhende. Men rent bortsett fra dette med prøvekjøring, bør du undersøke hvor god kundestøtten du har i Spania - tilgang på verkstedstjenester og reservedeler er alfa og omega for et lykkelig eierskap.
Når det er sagt, jeg ville heller valgt Seat om jeg bodde i Spania, eventuelt en spanskprodusert VW eller Ford - nettopp for denne greia med kundestøtte. Spesielt Seat og små Ford Made in Spain får du til svært så greie priser, og om du ikke på død og liv bare MÅ HA SUV, er det vesentlig bedre komfort og sannsynligvis et høyere sikkerhetsnivå - for ikke å forglemme lavere drivstoff-forbruk og generelt lavere driftskostnader - om du velger en "halvstor" Seat - som også kan leveres med firehjusltrekk om du måtte ha behov for det. Se f.ex på Seat Ateca.
Uavhengig av hva du velger, benzin slurper i seg drivstoff ... (more)