0

Henting av bobil på fabrikk i utlandet.

spurt 2021-10-15 16:08:07 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Vi har kjøpt en bobil som skal produseres i Frankrike, og har spurt forhandleren om å kunne få hente den på fabrikken når den er ferdig klar. Så er spørsmålene der da; Det er norsk importør og typegodkjenning på bilen, men hva må vi ha med oss til Frankrike når vi skal hente den? Hvilken type skilt kan vi kjøre den hjemover med? Må importøren møte oss på kaien ved ankomst for fortolling / moms? Vi har latt oss fortelle at andre bobil produsenter har latt sine kunder gjøre noe liknende, men vår lokale forhandler, som er del av en kjede, påstod at dette hadde de aldri opplevd at noen hadde spurt om før. Derfor lurer vi på om du har noen bedre, mer kvalifiserte svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-15 17:24:19 +0200

Vet jo ikke helt agendaen din om det er å spare penger eller at du er så spent at du bare må hente den når den ruller ut av fabrikken, jeg vet jo ikke helt regimet hvordan fabrikken i Frankrike forholder seg til at privatkunder kommer å henter da det trolig lager kluss i deres leveranser og i normal fall selger jo fabrikken til sine levrandører og ikke til privat personer. Om du skulle få det til så får man kjøpt eu skilter som man kan kjøre med noen uker i eu områder for en gitt pris men hvorfor vil man det?. Det blir nok også komplikasjoner på grensen da du prøver å ta inn bilen på en annen måte enn en forhandler vil gjøre og de kan importere å velge å sette bilene på toll lagring å ikke betale før de er solgt så hvordan du skal manøvrere gjennom dette er usikkert og må nok avtales med importøren. Skal nok mye til at de har kapasitet til å sende en mann for å møte deg på grensen for å momse den inn til Norge. At din forhandler aldri har fått en slik forespørsel er nok ikke tatt ut av løse luften og de lurer sikkert like mye som deg på hvordan det lar seg gjøre. Du har sikkert en plan med hvorfor det er spesielt viltig for deg dette men kan nok ikke si jeg helt følger logikken her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-15 21:31:55 +0200

Om vi ser bort fra gullrekka med andre praktiske problemstillinger: selve importen og fortollingen er ikke verre enn å kjrøe på rødt og ta en tur innom gutta på Svinesund eller hvor du nå måtte ta bilen inn. Noe forenklet sett, der stempler man og registrerer bilens ankomst til kongeriket, og man skjønner rimelig kjapt at du ikke har gjort dette før :-) Derved får du også forklaring på kvisleis du skal g frem videre: først en tur innom ditt nærmeste lokale tollsted, dernest Biltilsynet. Avgifter skal betales. norsk vognkort og norske skilter utstedes, de utenlandske skiltene skal innleveres, verre egentlig ikke. Men be advised, litt sjau kan det være, bla skal du ha med deg de rette papirene og så videre. Men som Kamerat Wizard er inne på: hvorfor i alle dager skal du sjaue med dette med en ny bil? Jeg kunne forstått det om vi snakket om en bruktbil eller liksom-brukt bil, det siste er en nybil som blir registrert på et firma i et land i EU pga momsfradrag etc, men å dalle med en ny bil? Det koster fort mer enn det smaker - selv om det på mange vis kan være litt moro - men noe kynisk sett - vi har alle våre små og store gleder - jeg ville nok valgt andre gleder enn akkurat det med å hente en nybil på fabrikken!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar