0

Hvor dyrt er det å eie Porsche?

spurt 2021-10-15 08:34:05 +0200

anonym bruker

Anonym

Drømmene vandrer fritt om dagen, da man ser man kan kjøpe seg en cayenne turbo med 450-500 hk for under 300 000 kr. Noen av dem er veldig godt tatt vare på.

Men bilen skal jo brukes og det koster jo som regel med ett merke som Porsche, Men hvor ille for lommeboka snakker vi?

Feks en cayenne 2004 modell turbo med 150 000 km på telleren. Til rundt 250 000 kr.

Står ingen ting om hva som er gjort med bilen, utenom at den er eiet av entusiast.

Hva burde man regne med av kostnader om man eier den i 3 år, og kjører rundt 12000 km i året. Hva burde vært byttet på en med 150 000 km.

Og hvor ille verditap har en sånn på 3 år fremover.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-15 13:44:43 +0200

Oida du spør om spørsmål her som til og med hadde satt Lilly Bendris på prøve og måtte stå og se på skotuppene sine i forlegenhet. Du får ikke noen tall her men noe sier med at vedlikeholds budsjettet blir ofselig mye dyrere enn et Toyota yaris budsjett. Har man en motor med mye hk så er det jo kjempe gøy å dra et par lyskryss race så regn med at den er kjørt hardere enn den nevnte yarisen. Cayenne er jo en Touareg i fåreklær så mange deler går nok om hverandre så ikke sikkert det blir ruin fordi om du må bytte noen deler. Jeg anbefaler å spørre å grave i service historikken som ville satt en gravende journalist i forlegenhet og blitt røde i anskitet og var ikke svarene eller info som jeg ønsket så ville jeg gått kjapt videre eller kanskje snarere løpt videre he he. Verditap 3 år frem i tid ? ref: tekst ovenfor de 2 første linjene :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-15 20:39:30 +0200

Slik jeg forstår deg, er du en av mange som fremdeles ikke forstår at det faktisk er gode grunner til at biler som var veldig dyre som nye, har fallt såpass mye i verdi at prisene ligger på et nivå som akkurat såvidt bikker innafor det beløpet du har mulighet til å handle bil for, det være seg lånte penger eller - mot formodning - egenkapitalfinansiert. Det siste er dessverre ikke så vanlig.

Men en ting skal du ha: du er litt smartere enn mange andre når du undrer på hva det faktisk koster å eie en sånn leik og moro bil! Nja, si det: det eneste du kan være helt sikker på, er at alene basiskostnadene kommer til å få håret til å reise seg på hodet! Da tenker jeg på løpende service- og driftskostnader, helt uten ekstraordinære reparasjoner, og jeg tenker på forsikring, drivstoff, dekk. Tro meg - bare ET dekk koster lett mer enn fire dekk til en ordinær, "kjedelig" bil, og ikke bare det, med en hel stall full av hestekrefter kan du ikke kjøre i flere år på dekka! Om det kommer ekstraordinære reparasjoner som får lommepungen til å hoppe av skrekk og deg til å skrike på hjælp? You bet - det er også en ting du kan være HELT BOMBESIKKER på! Og som du foråvidt er inne på, med Porche koster ting flesk. Skru sjæl? Joda, om du er en langt over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker og har fått med deg at det faktisk er enkelte deler som kan kjøpes billig andre steder enn i norske Porschesjapper - og du i tillegg er en av de heldige som har stor garasje og komplett oppsett med verktøy for det meste - da kan du unngå armod og havregraut!

Verditap? Tja, det meste av verditapet er jo tatt, men problemstillingen her er dels at det ikke er en bil som er lett å selge i bruktmarkedet - igjen - det er faktisk veldig gode grunner til at verditapet vs nybilprisen har vært så massivt! Og oppstår det feil som du ikke har råd til å reparere - ja da står du der med postkassa i skjegget - veldig! Når du også synes å legge til grunn at du vil bruke denne bilen som hverdagsbil et antall år fremover - vil du virkelig deg selv så vondt? Jeg vil på det sterkeste anbefale å velge et annet utgangspunkt for de 300.000 kronene - si en helt ordinær familiebil med en grei motor - da får du et tryggere kjøp på alle vis - med mer forutsigbare utgifter og ikke minst, vesentlig lavere basiskostnader.

Uavhengig av om du velger det ene eller andre: se deg aldri blind på ordet "entusiast" i en annonsetekst! Det er IKKE en beskyttet tittel - ikke på noen måte! Om det innebærer at eieren er en sann liebhaber eller bare en tufs som innbiller seg at meningen med livet er "aktiv" kjøring og at han automatisk er "entusiast" og super-fører når han bare har skaffet seg en Porche - se det vet du veldig lite om, og det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar