0

Ang. el batterier

spurt 2021-10-15 08:33:29 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Har lest at det jobbes med at en del biler skal komme med fast batterier i stedet for flytende elektrolytt. Vet du noe mere om når og hvilke merker som komme med denne teknologien?

Mvh Svein

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-15 21:05:55 +0200

Her er det flere forhold som vil påvirke tidsaspektet, en av dem er elbilindustrien selv: dette vil være en skikkelig gamechanger for alle produsentene som har investert milliarder av dollar i såvel utvikling av biler som benytter dagens teknologi som batterifabrikker. Om jeg skulle gjette, og det må jeg jo, for i krystkallkula på bordet mitt er det bare "dimma" når jeg spør om dette, ja da ville jeg tenkt at bilindustrien nok ville gjort det de kunne for å høste mest mulig profitt fra dagens teknologi før man eventuelt lanserte faststoff-batterier. Det siste krystallkula har sagt forøvrig, er at det uansett er høyt opp og langt frem, det er litt som Thorium-reaktorer, man har en god del teoretisk kunnskap om hvordan man skal realisere dette, men man får det liksom ikke helt til riktig ennå! Og når man får det til, ja da er det denne greia med å komme i gang med småskalaproduksjon og uttesting, før man eventuelt kommer frem til batterier som egner seg for fullskalaproduksjon. Når jeg bruker lommelykta og ser inn i "dimman" i krystallkula, vel, det vil dreie seg om flere år frem i tid før dette blir tilgjengelig i markedet.

En joker her vil tilgangen på de innsatsfaktorene man måtte ha behov for, om vi ser rundt oss i dag ser vi at det ikke skal mer til enn forholdsvis "snill" pandemi, et containerskip som legger seg på tvers og ikke minst, en ørliten normalisering av forbruket i deler av verden til, for å få det som på fint kalles "forsyningskjeden" til å vakle. En del av dette er produksjonskapasitet, en annen logistikk, en tredje er tilgang på kritiske råstoffer, og ikke minst: tilgang på relativt rimelig energi. Spesielt det siste vil kunne legge en kraftig demper på entusiasmen når det gjelder "elektrifiseringen" av samfunnet i store deler av verden: som kjent er det ikke spesielt stor miljøgevinst ved elbiler når strømmen kommer fra kullkraft...for å nevne noe...og det er jo så enkelt som at dette med elbiler - som jo strengt tatt er en av flere viktige grunner til å forske frem nettopp dette med ny batteriteknologi - egentlig ikke er spesielt kritisk for samfunnet som helhet. Sagt på en annen måte: for de store "lokomotivene" i verdensøkonomien, med Asia generelt og Kina spesielt i spissen, kan det synes som om det iallefall en god stund fremover, vil være viktigere ting å bruke ressursene på enn å utvikle ny batteriteknologi.

For Kina sin del har man et høyt prioritert prosjekt med nettopp Thorium-reaktorer på gang, dersom dette skulle bli en suksess noen år frem i tid, ja da har verden plutselig et helt annet utgangspunkt når det gjelder tilgangen på elektrisk kraft, både i forhold til mengde og pris! Min subjektive oppfatning er at der ligger også en del av nøkkelen til "elektrifisering av samfunnet. Det er som antydet over samfunnsområder som nødvendigvis må stå høyere på prioriteringslista enn vår alles kjære bilen i den tiden vi går inn , og nei, Norge ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-10-15 08:33:29 +0200

Sett: 34 ganger

Sist oppdatert: Oct 15