0

Rustbehandling

spurt 2021-10-13 14:54:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Tenkte eg skulle rustbehandle en bil. Når eg ringde til tre firma som driver med slikt her i distriktet for å høre etter pris, så spurte eg kva dem bruker. Ene firmaet bruker Tectyl, ene bruker Dinitrol, og det tredje bruker Merkasol. Kva type av desse tre er best, å kva for en av dem anbefaler du?

Mvh. Stian Bøe

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-13 16:55:02 +0100

Om vi ser på "godstoffet", har dette en tendens til å være nokså likt. Det er mer eller mindre fortynnet gugge, kanhende litt forskjellig sammensetning etter hvor man skal bruke det. F.ex er det ikke helt det samme som sprøytes inn i bilens hulrom som det som sprøytes under bilen. For min del har jeg gjennom noen tiår brukt et verksted som benytter Mercasol, dette er bra greier, og det holder i si 2-3 år før det tørker ut såpass at det er på tide med etterbehandling. Det viktigste er uansett at de som gjør jobben, har drevet med det en stund, og gjør godt arbe'. Det finnes f.ex idioter i bransjen som ikke gidder å demontere dekslene under bilen....de bare sprøyter utenpå plastikken liksom....det gir seg selv at dette ikke er god sort! Nå bor du vel litt langt unna DENNE aktøren, men på nettsiden der finner du bla litt om åssen jobben utføres....greit å vite: https://www.handeland-antirust.no/

Ellers er det så enkelt som at man må spørre og grave litt, og glem aldri at du får det du betaler for, om noe er billig, ja da er det ofte en grunn for det! Bla denne greie med å ikke demontere dekslene under bilen sparer jo mye tid...vips...så kan man dumpe prisen litt og enda tjene mer! Ta gjerne en tur innom de forskjellige aktørene og se åssen de har det, ikke vær redd for å spørre og grave. UNderstellsbehandling er tross alt noe av det viktigste i et godt vedlikeholdsregime for å ta vare på bilen din, for min del kjørte jeg våre nye VW direkte fra butikken og til understellsbehandling, det er faktisk IKKE sant at "fabrikkbeskyttelsen" er "god nok"! Den norske vinteren er ennå ikke avskaffet, og når "vintervedlikeholdet" i store trekk består i salting, salting og atter salting - attpå til med ymse kjemikaler som får stålmarken til å hoppe og danse av fryd og glede?!? Understellsbehandling burde rett og slett vært påbudt ved lov!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-13 19:55:12 +0100

updated 2021-10-14 19:50:09 +0100

Bravo Mr N Wolf :-) ja noen biler burde det vært påbud om å understellsbehandle spesiellt pickuper men ja suver vil nok også ha god nytte av det og mange Japanske bilmerker gjør denne behandlingen på kaien i Drammen før de går ut til kundene så vi har jo gått litt vei her for å motvirke skader fra Norske saltvei forhold, Jeg slår et slag for at alle biler bør beskyttes mot saltlake men husk for alldel at det må gjøres tidlig i bilens liv men har man kommet til 10 år plus alder så er nok mere et strøk med tectyl blitt en metode for å skjule rust angrep snarere enn å beskytte.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-15 21:18:16 +0100

Trampeklapp til Kamerat Wizard som vanlig, enighet er en fryd! Og nettopp dette med understellsbehandling når bilene kommer til Norge er den beste grunnen til å si na-na til ellers feiende flotte biler fra Møller og konvertere til japansk! Heldigvis er det iallefall et par bilprodusenter fra vår del av verden som også har sett lyset og faktisk forstått at "fabrikkbeskyttelsen" ikke holder mål og sørger for at bilene man tar inn får "norsk" understellsbehandling så snart de kommer på norsk jord, trampeklapp for bla Peugeot! Vi som IKKE kjøper japs eller Pegeot, ja vi må sørge for å få utført dette selv! Rett skal være rett, det finnes etterhvert flere forhandlere ut over det ganske land - bla av Mercedes og VAG - som tilbyr kundene å få bilen levert med understellsbehandling for en rimelig pris - men fremdeles presterer altså unevnelige importører å hevde at "fabrikkbeskyttelsen" angivelig er "god nok"! Ondinnede tunger ville vel hevde at det er fordi de lever av å selge nye biler.....hvem vet...kanhende det er noe i dette?

EN TING SOM MANGE LIKEVEL SYNDER MOT - uansett om bilen blir reustbeskyttet når den kommer til landet eller en gang underveis - er ETTERBEHANDLING. Dette bør være en del av ethvert normalt godt vedlikeholdsregime, dels fordi mekaniske påkjenninger sliter på understellsbehandlingen, spesielt i bilens understell, men også fordi "godstoffet" tørker inn over tid og krakkelerer. Vi snakker om typisk to til tre år - og det koster veldig mye mindre enn å sveise rust!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-16 06:34:25 +0100

Det med å sveise rust er både fryktelig dyrt og svært omfattende. Først må man fjerne alt angrepet stål omtrent som en kreftsvulst i et godt område rundt ellers sper det seg bare videre. Dernest vil selve sveisingen også være grobunn for ny rust rett og slett rett og slett som en konsekvens av varmebehandlingen platen utsettes for og fordi mange plasser er det svært utfordrene å beskytte baksiden av platen på en ordentelig måte og derfor ser vi nesten alltid at rust angrep som oftest kommer igjen etter ganske kort tid så blir itt å pisse i buksa for å holde seg varm. Styrken i konstruksjonen er samtidig også vanskelig å kopiere slik den var tenkt fra fabrikkens side. Vi må som Mr N Wolf sier gjøre alt for å unngå rust og faktisk følge opp understellsbehandlingen slik at bilen går til evig hvile med bare moderate rust angrep i kanskje dører og skjermer som egentlig ikke svekket konstruksjonen spesiellt.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-17 09:54:35 +0100

Ja, eg glemmer ofte å bruke frasologien rundt "kritisk rust". Det er jo sånn at overflaterust i dører og skjermer egentlig er noe man ikke trenger å bry seg så veldig mye med! Det vil som regel gå en stund før det blir høl og litt kjipt, har selv hatt en bil med skikkelig god lufting i dørene, når en trafikal idiot som innbilte seg at vedkommende var fritatt for vikeplikt kom i drittfart på nær stive hjul på vei mot min venstre side, så jeg bokstavelig talt livet passere i revy! Det skal tillegges at dette var på et sted med begrenset sikt i en 40-sone, denne trafikale idioten med svær Mercedes kom etter bremsesporene å dømme - også ABS-bremser gir solide avtrykk ved panikkbremsing fra høyere hastigheter - antyder langt over 100 km/t.. Det som reddet meg fra å få en Merc i fanget var ikke at vedkommende bremset, men at jeg kjørt en sugediesel...rett nok gørrdau...men med nok moment i bunnen til at jeg kunne tråkke flat pedal og forflytte meg såpass kjapt at jeg bare kjente vindpustet fra jævla Mercen når den passerte bak meg! Etter å ha kommet rett etter en alvorlig ulykke på vei til jobb noen dager senere - gjett om jeg fikk må-bytte-bil-følelsen!

DET KAMERAT WIAZARD setter fokus på når han nevner dører og skjermer her, er at ja, vi ser rusta i dører og skjermer kjappere, det er tross alt midt i glaninga på oss! Det som er litt dumt, er at når det ruster på disse stedene, er det en direkte indikasjon på at hulromsbeskyttelsen ikke er tilstrekkelig, det være seg fordi bilen aldri er understellsbehandlet, eller for den sakens skyld, ikke er etterbehandlet i tilstrekkelig grad. Det kan også være at rustbehandlingen er utført av "noen" som gjør ting litt for "kjapt og billig"! Som jeg prøver å huske å nevne: godt arbe' er alfa og omega når det gjelder rustbeskyttelse, det er ingen billige snarveier her! Og det eneste man kan være helt sikker på når dører og skjermer har markant rustdannelse- som regel kommer dette fra innsiden - er at da er det meget, meget stor sjans for at stålmarken har hatt veldig gunstige levekår også i bilens bærende konstruksjoner! Ja, det tar litt lenger tid før rust i kritiske konstruksjoner slår gjennom, men den som har studert svenske Folksams statistikker, vil se at nettopp rust er en medvirkende faktor til at biler med noen år på veien har vesentlig redusert kollisjonsikkerhet. Mao kommer fører og passasjerer vesentlig oftere i statisikken for alvorlig skade og flyttemelding til furukasse med torvtak. Derfor står sikkerhet, sikkerhet og atter sikkerhet øverst på min liste over gode grunner til å være pedanistisk opptatt av å understellsbehandle familiens biler.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger