0

Kjørestil/svingete vei/dekkslitasje

spurt 2021-10-13 12:22:20 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Kjæresten min (kvinne bikket 40) kjøpte en ny Skoda Octavia stasjonsvogn mars 2019. Den har nå gått ca 50.000 km. Altså ca. 10.000 pr. sesong Ved skifte til vinterhjul nå, så viser det seg at sommerhjul foran er slitt helt inn til corden på innsiden. Høyre hjul var verre enn venstre. Da bilen blir levert inn til forhandlerens verksted, så finner de ingen feil med bilen, og mener da at slitasjen skyldes kjørestilen, og at det kjøres mye på en svingete vei mellom Ski og Tomter i indre Østfold. (vei mellom hjem og arbeidssted) Når det kjørestil, så innbyr ikke denne typiske familiebilen til spesiell utfordrende kjørestil, da dette er en helt standard bil (kjedelig motorisert) som benyttes til transport av sjøfør og barn til og fra dit man skal. Forhandler sier også at det kan være at bilen er utstyrt med for breie dekk. Den er kjøpt ny og originalt utstyrt fra denne aktuelle forhandleren. Skal vi måtte akseptere disse svarene fra forhandler? Eller er det noe man kan gjøre?

Mvh Frustrert

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-13 13:18:31 +0200

Er et dekk slitt mere enn et annet er det somregel 2 årsaker, den ene er feil luft trykk eller en slitt bære eller styre kule. Direkte skader på bærebruer eller annet i opphenge vil også gi negative effekter her. Når de ikke finner feil så må jo det bety at de har sjekket ved en forstillings kontroll. Feil dekkdimensjon må jo være ganske så enkelt å finne ut av da det står stemplet på dekkene men her har verksted rett har du for brede dekk så forandrer faktisk hjulstillinger seg og man bør rekalibrere for dette for å unngå for stor slitasje.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-13 17:11:26 +0200

Et eller flere punkter i gullrekka fra Kamerat Wizard er nok forklaringen her, og om jeg skal ta på meg jakke og slips og være litt djevens advokat her, vil jeg påpeke at bilen etter all sannsynlighet fortsatt er under garanti. Forklaringen med "kjørestil" fremstår mer som en bortforklaring for å unngå å ta ansvar enn noe annet. Og ja - man kan kjøre ganske så freskt med en Octavia, den har et atskillig bedre designet understell enn de aller fleste konkurrentene det er naturlig å sammenligne med. Men hvordan man vil forklare en slitasje som den du nevner her med kjørestil....kunne vært artig å høre! Med en 40 årig kvinne bak rattet...? Rett og slett pølsevev, ja, jeg kjenner et par idioter som innbiller seg at "aktiv" kjøring er tingen, men selv ikke med en idiot bak rattet klarer man å få til slitasje av denne sorten. Her stikker årsaken et helt annet sted!

En ting som ikke er nevnt over: det er ikke bare dimensjon som kan ha betyding for dekka vs slitasje, det kan rett og slett være dårlige dekk, kall det gjerne dekk som ikke passer på bilen i det hele tatt. Sammen med feil luftrykk kan det være en skikkelig høydare! Jeg ville begynt å nøste opp i den enkle enden, her dekk og lufftykk, og tatt det derfra. Et alternativ er å oppsøke nærmeste NAF teststasjon og få dem til å ta en titt på bilen og dekka. Finner NAF en plausibel årsak, ja da får man dokumentasjon på dette, og lukter det garanti, ja da går man i en forhåpentligvis positiv dialog med forhandleren. Det kan fort gå bra! La oss håpe eventyret om "kjørestil" er en hendlig glipp! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar