0

Bruk av gammel diesel

spurt 2021-10-12 15:02:13 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei på deg! Har et fat med solar/diesel som er ca 20 år gammelt. Kan jeg bruke dette på A6en (dieselmotor 1,9, model 2003)?

Mvh

Eldar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-12 17:18:40 +0200

Vel det er jo olje som har funnets helt siden dinsaurenes tid så i ditt tilfelle er det jo om innholdet er forurenset eller ikke, har fatet sin orginale forsegling så kjør på men er det brutt forseggling så sky det som pesten da det kan være forurenset. Et fat her 2 forseglinger, den ene i tappe plugg og den andre i contra lufte plugg men den er mye mindre og mest ment for å oppheve vacum i fatet ved avtapping men uansett den skal ha forsegling. En kollega hadde et diesel fat hjemme men vann hadde lekket igjennom spunsen og når han helte det på bilen så havarerte diesel pumpen kort tid etterpå, regningen ja 20-30000 tror jeg det var. Lærdommen er vet hva du gjør ellers kan det gå galt.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-13 17:45:11 +0200

Ja, det er ikke alderen, men vann og dritt som er den store, stygge ulven her! Nå vil jo forhåpentligvis bilens dieselfilter gjøre det det skal, men glem aldri at det faktisk er grenser for hvor meget et stakkars filter kan "fordøye" før det tetter til! Og når det tetter til, ja da suges vann og snafs inn i innspørøytingsystemet, voila, så har du en virkelig dyr reparasjon på gang!

Mao skal du være HELT SIKKER på at det ikke er for meget vann og snafs i dieselen! Er det vann, kan du bite deg i nesa på at det er dieseldyr også! Ja, jeg har kjørt på noe lignende en gang i tiden, men lykken står den gjerrige bi: dieselfilteret tetta....og i all min uendelige visdom og griseflaks var jeg nær garasjen og hadde tilfeldigvis et dieselfilter på lur! Vinninga gikk opp i spinninga kan du si, et dieselfilter kosta jo lett en trehundrelapp den gang! Lærdommen for min del var at jeg skjønte at tvilsom diesel passer best på en gammel sugediesel der det ikke er noe smertelig tap om man må gå fra bilen i grøfta! På en nyere bil...som din A6....ville jeg vært MEGET MEGET forsiktig og FORSIKRET MEG om at dieselen var ren nok - selv om fatet skulle ga sin originale forsegling ville jeg fulgt meget nøye med når jeg tappet fra fatet!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar